Nästa artikel
Långtest: Lång väntan på diagnos
Långtest

Långtest: Lång väntan på diagnos

Publicerad 3 november 2015
Långteststallets Nissan Qashqai har fel på AC:n.
Följetongen om den havererade AC-anläggningen i vår Nissan Qashqai fortsätter.
Det var när sommaren närmade sig sitt slut som luftkonditioneringen slutade att fungera. Bilen lämnades in på felsökning och verkstadens första misstanke var att ett stenskott i kylaren fått kylmedlet att pysa ut. Men inget läckage kunde hittas.

Efter tre arbetsdagar på verkstad kom istället beskedet att två sensorer, yttertemperaturgivaren och köldtryckssensorn, var trasiga och måste bytas.

Sex arbetsdagar efter att felsökningen påbörjades, står bilen fortfarande på verkstad. Väntan på nya delar, som inte fanns i lager, börjar bli väl lång.
Hur det hela slutar får vi återkomma till.
Nissan Qashqai

Modell: DIG-T/115 hk Tekna 2WD

Årsmodell: 2015

Inköpspris: 235 800 kr

Aktuell körsträcka: 3 411 mil

Förbrukning (dek.): 5,6 l/100 km

Förbrukning (ViB:s): 7,6 l/100 lm

Vi Bilägares långteststall

Vi Bilägare köper fem nya bilar per år och kör dem 4 000 mil. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre.

2015 består långteststallet av fjorton testbilar. De är:



Citroën Cactus (2015)

Ford Mondeo (2015)

Nissan Qashqai (2015)

Skoda Fabia (2015)

VW Passat (2015)

BMW i3 (2014)

Skoda Octavia (2014)

Kia Cee´d (2013)

Mazda 6 (2013)

Volvo V40 (2013)

Hyundai i40 (2012)

Mercedes B 180 (2012)

Opel Ampera (2012)

Volvo V70 (2008)

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-11-03 19:15
Erlandson

Bra att få reda på vilka bilar man INTE ska köpa!!

#2 • Uppdaterat: 2015-11-03 19:43
Styggavargen

Skrattretande hög förbrukning på en så pass liten bil. Körde mellan Göteborg och Lund idag, och det är många nu som kör dessa onödigt stora (klumpiga) bilar, SUV's... Volvo XC modellerna och är det inte SUV så är det typ Grand Voyager, jättelika MPV:er. Är det vanliga modeller, typ Passat så är det AWD med de fula plastskärmarna. Vi har stora miljöproblem och folket köper ännu törstigare bilar, tyngre och klumpigare eller modeller med fyrhjulsdrift. Det löjliga i sammanhanget är att du kan köpa en 15-20 år gammal bil som är större än denna Nissan men som drar minst 0,1 liter/mil mindre (minst). Det har hänt massor på motorsidan och med tekniken, men miljö vinsterna slängde man bort. XC60 är en sådan där liten klump på 2 ton, sålde aldrig bra under 2009-2012, men de senaste 3 åren ligger den på topp 3 listan över mest sålda bil, helt obegripligt enligt mig!

#3 • Uppdaterat: 2015-11-04 09:59
Bortom

Styggavargen har så rätt... motorteknologin har utvecklats dock finns det en teoretisk gräns hur effektiv en motor kan bli. Slagvolymerna minskas med mindre effektivitet som följd. Bilarnas genomsnittsvikt har ökat med närapå 50% i de senaste 20-25 åren. Folk kör också fortare överlag, framförallt på motorväg. Dessutom har trafikmiljön blivit mycket mer ineffektiv; alla rondeller, farthinder, stoppskyltar, trafikljus och de ständiga bilköerna kräver kopiöst med soppa (att accelerera massa kräver mycket energi, start-stopp trafikmiljö kostar bränsle)
Därmed drar dagens bilar inte så värst mindre vid normal användning än en 30 år gammal.
Min gamla Mazda 626 drog under 0,8 (årsgenomsnitt) med sin 1,8 bensinare. Min Mersa med samma motorstorlek ger visserligen bra många fler hästar, men bilen väger betydligt mer, och förbrukningen ligger strax under litern. (samma körsätt) Visserligen är det skönt med mer kraft och bättre komfort men förbrukningsmässigt går utvecklingen åt fel håll.

#4 • Uppdaterat: 2015-11-04 10:02
Bortom

ViB ska inte vara otålig, att få fram en ovanlig reservdel från andra sidan Jorden tar sin tid. Om alla delar skulle lagerhållas på alla verkstäder skulle delarna kosta ännu mer, och då skulle ViB klaga på DET.

#5 • Uppdaterat: 2015-11-04 23:17
ENTJ1

Har man BMW får man i princip vilken del som helst dagen efter beställning,skillnad på skitbilar och kvalitetsbilar.
Tex till Kia kan det ta flera veckor att få en bromsdel o det är ju ingen udda specialdel direkt.

#6 • Uppdaterat: 2015-11-04 23:22
Roger Skagerström

O andra sidan behöver "skitbilar" generellt mindre reservdelar än en BMW så det jämnar nog ut sig i längden ;)

#7 • Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Gäst (ej verifierad)

Styggavargen #2 och Bortom #3: Hatten av för era inlägg! Jag kan bara hålla med er.

#8 • Uppdaterat: 2015-11-10 15:56
benny karlsson

jag tycker det verkar som om verkstad och agenturen behöver lära sig hur man snabbt får en leverans. På företaget jag en gång jobbade så fick vi alltid leverans från våra japanska partners senast 2 dagar efter beställning. Vi Bilägare kan ju tipsa verkstan om att inte beställa leverans per båt.

#9 • Uppdaterat: 2015-11-10 20:20
PREVIA

Det går mode i bilval hur kan man annars välja en Qashqai som har en förbrukning på 7,6 l / 100 km ,och då har vi en sen vinter som inte har börjat än vilket är förmånligt ur bränsleförbrukningssynpunkt.
I ViBilägares test skrev man att Toyota Auris Touring Sports 1.8 HSD Active automat som i verkligheten över hela året drog 5,2 l / 100 km att bilen har hög överförbrukning. Qashqai manuell växellåda förbrukar nästan 50 % mer bränsle än Aurisen och då var nog vintern värre förra året jämfört med i år. Men Qashqai kanske är en mycket rymligare bil vilket kan förklara den mycket högre bränsleförbrukningen jämfört med Aurisen?
ViBilägare skriver att man får mycket för pengarna när man köper Qashqai, ja i alla fall sett till CO2 utsläpp på 204 gram per km.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.