Inspektionen visade att kolven i bromsoket på höger bak kärvade. Orsaken var att klossarna satt fast i oket och att det blev varmgång. Vidare visade det sig att parkeringsbromsen inte heller fungerade som den ska, varför ett ställdon, som sitter i bromsoket, också fick beställas.
Totalt var vi utan bil i fyra dagar. När väl nytt kolvhus och ställdon fanns på plats åtgärdades bromsproblemet tämligen snabbt. Samtidigt byttes också bromsljuslamporna. Fakturan var inte rolig att ta del av – 9 777 kronor.
För tillfället känns det som om vi klarat av bromsslitaget för en tid framåt eftersom beläggen fram byttes för ett halvår sedan, då för 2 306 kronor.
Ett annat återkommande irritationsmoment, men av mindre allvarlig karaktär, är falsklarmet för påfyllning av spolarvätska. Behållaren är fylld, men varningen kommer ändå. Verkstadens senaste åtgärd var att fylla på ett rengöringsmedel för att inte givaren ska varna i förtid. 34 spänn var det värt, om vi fortsättningsvis slipper falsklarmet.
Modell: CDI Business
Årsmodell: 2012
Inköpspris: 270 400 kr
Aktuell körsträcka: 10 268 mil
Förbrukning (dek.): 4,4 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 6,2 l/100 km
Vi Bilägare köper fem nya bilar per år och kör dem 4 000 mil. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. 2016 består långteststallet av fjorton testbilar. De är:
Audi A4 (2016)
Mazda MX-5 (2016)
Opel Astra (2016)
Subaru Levorg (2016)
Toyota Avensis (2016)
Ford Mondeo (2015)
Nissan Qashqai (2015)
Volkswagen Passat (2015)
BMW i3 (2014)
Skoda Octavia (2014)
Mazda6 (2013)
Volvo V40 (2013)
Mercedes B180 (2012)
Hyundai i40 (2012)
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag tycker inte synd om ViBilägare, de har råd att betala. Också hedervärt att ViB berättar vad det kostar att ha en modern bil.
De som jag tycker synd om är de, sannolikt ekonomiskt pressade, unga familjer som vill ha en säker familjebil och därför köper en ett par, tre, år gammal bil med högt säkerhetsbetyg.
De kostnader som uppstår när de "fantastiska systemen" fallerar kan ekonomiskt knäcka dessa familjer.
De smarta familjerna gör tvärtom, köper en bil som inte alls uppfyller dagens krav på "fantastiska system". Kanske en gammal Volvo 740. Enkel att laga till en rimlig kostnad. Dessutom, även om jag hatar uttrycket; miljösmart eftersom undersökningar entydigt visar att det är bättre för klimatet att underhålla en gammal bil än att köpa en ny.
Är man smart köper man ingen Mercedes om man inte simmar i pengar...
Och för den delen ingen VW heller av samma orsak.
En bil för de pengarna borde väl klara sig bättre utan reparationer?
Allt annat tyder på låg kvalitet.
Om man köper en Dacia för 80.000 kan man kanske leva med att allt inte är av toppenkvalitet, men å andra sidan har Dacia längre garanti än MB...
När det är dags för ny bil har jag i alla tider försökt få tag på en bil som är mellan 3-6 år gammal i bra skick. Denna gången hittade jag dock en Octavia som stod i bilhallen klar att köras därifrån som ny, så för första gången jag köpt en ny bil. Men aldrig mer en ny bil, värdminskningen är katastrofal de första 3 åren...
3 bilar i hushållet, varav en Toyota Avensis -01. Besiktigad nyligen och återigen utan ett enda fel!!
Ringer det i Germany?? ;-))
....eller hos dass Auto?
Oberoende av fabrikat är nog problemet detsamma. Reparationer av dagens bilar är minst sagt kostsamma. Jag har bekanta som knäar under kostnaden för utbyte av ett tonhjul för ABS-systemet i Volvo V70, ett inte helt ovanligt fel eftersom de spricker. För att inte tal om vad det kostar att bara byta ett hjullager, något som man själv enkelt kunde göra för 30 år sedan.
Det är av sådana här orsaker man mekar själv istället... -det första jag frågar mig: fick ViBilägare tillbaka det trasiga oket samt handbromsdelarna? Jag är inte helt säker på att de var bortom all räddning, utan risken för en traditionell verkstadsblåsning är nog rätt stor.
Sedan.. byta bromslamporna? Och vad kostade det? Jag har en smula svårt att koppla gnisslande bromsar till felorsaken "bromslampor"?
Kikar jag lite snabbt ser det ut som om man klarar sig med delar för under en tvåtusenlapp. Jobbet att byta är ingen direkt stor sak -kan väl kanske ta en-två timmar på sin höjd.
Vi får vara tacksamma för att ViB som ensam tidning skriver om bilägandets "mindre trevliga" stunder - Till skillnad från de andra tidningarna som villigt låter sig föras bakom ljuset av bilindustrins neonrosa skimmer med provkörningar av "den nya modellen" i alperna i Provence, med lyxhotell och bjudningar på den lokala vingården............Försök sedan själv att ha mage att skriva en taskig recension eller ha kraft till att påpeka de idiotiska servicereglerna som låser in kunden i regelverk som gränsar till utpressning.
ViB vågar göra detta - #Tummenupp !
Man får också tänka på att det är möjligt att ViB ändå (trots denna 10 000 kr räkning) möjligtvis får en softare behandling av verkstäderna än vad en vanlig konsument skulle få. Jag säger inte ATT det är så, jag säger att det inte är OMÖJLIGT att det skulle kunna vara så.
Det är den här informationen som ViB ska all credit för. Visar tydligt vilka märken som bör undvikas för att slippa skinnas av dyra verkstadsbesök.
Henrik A´s fundering är ganska mitt i prick, tror jag. Hur är det ViB, lämnas bilarna in anonymt? Det kanske inte går att göra.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.