Vår VW har fått nya lås – i förebyggande syfte.
Passaten i långteststallet har fått en rad serviceuppdateringar i "kvalitetsförbättrande syfte". Men den spökande bakluckan fortfarande ett mysterium för Volkswagen.
Totalt 4 769 bilar i Sverige av beteckningen Passat B8 är berörda av den servicekampaj som Volkswagen för närvarande genomför, däribland Vi Bilägares långtestbil. I samband med senaste service vid 2 871 mil gjordes en rad uppdateringar, i ”kvalitetsförbättrande syfte” som det heter från Volkswagen.
Sålunda byttes alla fyra dörrlåsen i förebyggande syfte. Komponenterna och mjukvaran har i det här fallet fungerat, men uppenbarligen inte helt optimalt. Däremot ställer sig Volkswagen fortfarande frågande till vårt problem med en ofrivilligt öppnande baklucka, olägenheter som inträffat vid tre tillfällen.
Vi har även haft kontakt med andra Passatägare med motsvarande problem, där uppgradering av mjukvaran avhjälpt felet. Enligt Volkswagen har de utbytta dörrlåsen inget att göra med bakluckans mystiska uppträdande.
Långt ifrån alla Passater har fått dörrlåsen utbytta. I andra fall kan det handla om diverse uppdateringar av mjukvaran och byte av värmskyddsplåt, bränslereturledning och laddluftrör.
På ViB:s testbil uppgraderades navigationsenheten och styrdonet för strålkastarens räckviddsreglering. Servicekostnaden blev 2 656 kronor.
Sålunda byttes alla fyra dörrlåsen i förebyggande syfte. Komponenterna och mjukvaran har i det här fallet fungerat, men uppenbarligen inte helt optimalt. Däremot ställer sig Volkswagen fortfarande frågande till vårt problem med en ofrivilligt öppnande baklucka, olägenheter som inträffat vid tre tillfällen.
Vi har även haft kontakt med andra Passatägare med motsvarande problem, där uppgradering av mjukvaran avhjälpt felet. Enligt Volkswagen har de utbytta dörrlåsen inget att göra med bakluckans mystiska uppträdande.
Långt ifrån alla Passater har fått dörrlåsen utbytta. I andra fall kan det handla om diverse uppdateringar av mjukvaran och byte av värmskyddsplåt, bränslereturledning och laddluftrör.
På ViB:s testbil uppgraderades navigationsenheten och styrdonet för strålkastarens räckviddsreglering. Servicekostnaden blev 2 656 kronor.
Volkswagen Passat
Modell: 1,4 TSI/150 hk
Årsmodell: 2015
Inköpspris: 362 300 kr
Aktuell körsträcka: 3 642 mil
Förbrukning (dek.): 5,1 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 6,6 l/100 km
Vi Bilägares långteststall
Vi Bilägare köper fem nya bilar per år och kör dem 4 000 mil. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre.
2015 består långteststallet av fjorton testbilar. De är:
Citroën Cactus (2015)
Ford Mondeo (2015)
Nissan Qashqai (2015)
Skoda Fabia (2015)
VW Passat (2015)
BMW i3 (2014)
Skoda Octavia (2014)
Kia Cee´d (2013)
Mazda 6 (2013)
Volvo V40 (2013)
Hyundai i40 (2012)
Mercedes B 180 (2012)
Opel Ampera (2012)
Volvo V70 (2008)
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Angående elbakluckan så har det funnits en uppdatering sen i februari/mars som har avhjälpt felet. På min arbetskollegas Passat så gjordes det en uppdatering sedan dess har elbakluckan funkat som den ska. På min Passat har jag aldrigt upplevt något problem med elbakluckan. Något som man får tänka på när man har elbaklucka är att man inte får ha utstickande föremål på lasttröskeln när man stänger för då känner sensorn för klämmskyddet av det är något föremål ivägen. Jag hade ett spännband som stack ut en bit på lasttröskeln och då stängdes luckan inte.
I samband med att jag gjorde 3000 mils servicen så uppgraderades mjukvaran för infotainmentenheten. Låsen fick jag inte utbytta däremot så gjordes det ett byte av värmskyddsplåt, bränslereturledning och laddluftrör som nämns i artikeln.
Jag hade problem med att bakluckan öppnades utan anledning på min Passat-15, problemet var en nyckelring med utstående text som tryckte in mittenknappen på fjärrkontrollen när jag hade nyckeln i byxfickan.
Det hände 2 ggr första veckan, sen jag tog bort nyckelringen har det inte hänt så den här gången var det "hårdvara" som ställde till det
Man bör nog inte ha bilnyckeln/fjärrkontrollen i fickan när man kör. Går man ur bilen med nyckeln kvar i fickan och byter förare med motorn fortfarande igång kan det bli komplikationer. I varje fall hos BMW verkar inte bilen inse att nyckeln inte längre finns kvar i bilen! Går bra att köra ända fram till nästa motoravstängning.. kan bli långt bort.
Som sign 'diesel' skriver, inget får vara ivägen som avbryter stängningen. Framför allt, om föraren startar bilen innan bakluckan är låst kan det gå illa. Luckan uppfattar accelerationen som ett stängningshinder, avbryter och vid snabb fartökning kan det mesta av packningen försvinna ut på vägbanan!
Nu finns det även en uppdatering till er vars klocka drar sig.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.