Nästa artikel
Långtest: Diskad som miljöbil
Långtest

Långtest: Diskad som miljöbil

Publicerad 7 december 2015 (uppdaterad 7 december 2015)
Miljöbil, men endast enligt EU:s körcykel.
Teoretiskt sett är långteststallets Volvo V40 en miljöbil, men verkligheten visar någonting annat.
Vår V40 med 1,6-liters dieselmotor är enligt den svenska definitionen en miljöbil och därmed befriad från fordonsskatt under fem år. Motiveringen är att den ska ha bättre miljöegenskaper är den genomsnittliga bilen.

Det bygger helt och hållet på de uppmätta värdena enligt EU:s körcykel som visar en förbrukning på 3,8 liter/100 km som ger ett koldioxidutsläpp på 99 gram/km. Kväveoxidutsläppet är 0,1484 gram/km,  under gränsvärdet som är satt till 0,18 gram. Det sistämnda värdet påverkar ännu inte subventionerna här hemma.

Verkligheten, liksom för merparten av framför allt dieselbilar, är en annan. Efter snart tre års tester med V40 har vi  som lägst kommit ned på en förbrukning på 4,7 l/100 km  under ett avsnitt i svensk landsvägstrafik. På sommardäck har vi haft en medelförbrukning på 5,3 l/100 km. Det resulterar i ett koldioxidutsläpp på 139 gram – och solklar diskvalificering som miljöbil.

Kraftig överförbrukning är i dag mer regel än undantag. Vi välkomnar EU-kommisionens World Light Vehicle Test Procedure som från och med 2017 ska ge ärligare förbrukningssiffror.
Volvo V40

Modell: D2 Momentum

Årsmodell: 2013

Inköpspris: 319 000 kr

Aktuell körsträcka: 8 122 mil

Förbrukning (dek.): 3,8 l/100 km

Förbrukning (ViB:s): 5,3 l/100 km

Vi Bilägares långteststall

Vi Bilägare köper fem nya bilar per år och kör dem 4 000 mil. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre.

2015 består långteststallet av fjorton testbilar. De är:



Citroën Cactus (2015)

Ford Mondeo (2015)

Nissan Qashqai (2015)

Skoda Fabia (2015)

VW Passat (2015)

BMW i3 (2014)

Skoda Octavia (2014)

Kia Cee´d (2013)

Mazda 6 (2013)

Volvo V40 (2013)

Hyundai i40 (2012)

Mercedes B 180 (2012)

Opel Ampera (2012)

Volvo V70 (2008)

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2015-12-07 15:54
S-E S

Jag frågar mig, är Volvos bilar mindre "miljöbovar" än VW?

#9 • Uppdaterat: 2015-12-07 15:54
Grosser

@George: Hyrde en ny XC90 D5 över en helg - den förbrukade 66 liter över 82 mils körning, alltså strax över 0,8 l/mil. 75 av dessa mil var lands- och motorväg, så ingen direkt blandad körning. Vi var fem pers i bilen med weekend-bagare, så inte vidare tungt lastat.
Det ska tilläggas att den officiella fantasisiffran för landsvägsförbrukning är 0,58 l/mil, så en överförbrukning på 25% kan noteras direkt.

#a • Uppdaterat: 2015-12-07 17:03
Pi

Jag förstår fortfarande inte hur man kan påstå sig köra en bil med samma förbrukning som i EU-cykelns helt orealistiska körförhållanden. Och vilka siffror i EU-cykeln jämför ni med - och hur kör ni då er egen bil?
Och att köra 110--120 km/t (=landsvägskörning) med samma resultat som landsvägskörning i EU-.cykeln måste ju vara helt omöjligt - för ingen "erkänner" att man håller de hastighetsgränser som gäller eller kör ännu långsammare för att hålla nere förbrukningen. Min erfarenhet är att lägst förbrukning får man i lägsta fart som motorn går "lätt" på högsta växeln - typ 70--80 km/t. Allt över den farten ökar förbrukningen och över 90--100 km/t drar det iväg ännu mera.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.