Nästa artikel
Långtest 2010: Skoda Yeti förarnas favorit
Långtest

Långtest 2010: Skoda Yeti förarnas favorit

Publicerad 10 januari 2011 (uppdaterad 3 februari 2011)
Fyra av fem testförare rankar Skoda Yeti som 2010 års vettigaste långtestbil. Lika många har placerat Kia Venga på bottenplats.

Räknar man samman alla poäng från slutomröstningen får testlagets samlade topplista följande utseende:

1. Skoda Yeti: 48 poäng
2. Peugeot 3008: 40 poäng
3. Opel Astra: 33 poäng
4. Volkswagen Polo: 32 poäng
5. Kia Venga: 27 poäng

Vi avslöjar även långtestförarnas personliga rankinglistor, tillsammans med en kort kommentar om varje bil. Så här röstade vi:

Håkan Bäcklund, senior editor:
1. Skoda Yeti
”Ärlig, rejäl och perfekt för familjer med flexibla lastbehov.”

2. Volkswagen Polo
”Finns med på min privata vill-ha-lista över småbilar.”

3. Peugeot 3008
”Snål, bekväm och praktisk. En pärla på långkörningar.”

4. Opel Astra
”Tuff design och körgladast i årets långteststall.”

5. Kia Venga
”Allt verkade så lovande i början, men sedan…”

Nils-Eric Frendin, chefredaktör:
1. Skoda Yeti
”Liten suv med stor charm. Passar mig yetibra.”

2. Opel Astra
”Man får vakta gasfoten om man vill behålla kortet.”

3. Peugeot 3008
”Betydligt trevligare att köra än busslooken ger sken av.”

4. Volkswagen Polo
”Stort frågetecken för den ryckiga gången i lågfart.”

5. Kia Venga
”Gillade den skarpt i början, sedan upptäckte jag bristerna.”

Erik Rönnblom, däck-, ljus- och biltestare:
1. Skoda Yeti
”Klarar det mesta för den lilla, aktiva familjen.”

2. Peugeot 3008
”Bekväm, rymlig och behagligt låg bullernivå.”    

3. Kia Venga
”Praktisk, flexibel och vänlig mot plånboken.”

4. Opel Astra
”Kul och livlig att köra, men trång kupé och dålig sikt.”

5. Volkswagen Polo
”Fin liten bil, men dyr för sin storlek och ryckig DSG-låda.”

Mikael Schultz, bilreporter:
1. Skoda Yeti
”Min favorit, trots dånande däckbuller.”

2. Peugeot 3008
”Långtestets bästa ljud- och fjädringskomfort.”

3. Opel Astra
”Vass väghållning och skön komfort i samma förpackning.”

4. Volkswagen Polo
”För dyr och för ryckig för att komma högre på listan.”

5. Kia Venga
”Smart, billig, vettigt utrustad. Så rätt tänkt, men det blev fel.”

Marianne Sterner, testchef:
1. Peugeot 3008
“Ingen ögonfröjd, men en fröjd att köra och åka i.”

2. Skoda Yeti
”Så duktig och genomtänkt att man måste gilla den.”

3. Volkswagen Polo
”En stor bil i liten kaross. Snål, pigg och lättkörd.”

4. Opel Astra
”Kul teknik och rivig att köra, men mer sportig än praktisk.”

5. Kia Venga
”Fixar de flesta av vardagens behov, men utan entusiasm.”

Diskutera: Vad tycker du om årets långtestbilar?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Kia Venga Opel Astra Peugeot 3008 Skoda Yeti Volkswagen Polo

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-01-10 16:47
truebeliever (ej verifierad)

sopel

#2 • Uppdaterat: 2011-01-10 18:26
Anonymous (ej verifierad)

Ingen av bilarna gör en upphetsad.

#3 • Uppdaterat: 2011-01-10 18:53
ViBtrollet (ej verifierad)

Hur är kvaliteten på nya Mercedes? Hur klarar sig Dacia? Det vore kul med lite mer variation i nästa långtest!

#4 • Uppdaterat: 2011-01-10 21:23
pejze

Nyttig info för den som är spekulant på en Yeti är att alla Yeti som tillverkas från och med vecka ett 2011 har fått förbättrad ljudisolering från fabrik.

#5 • Uppdaterat: 2011-01-10 22:28
Pender

Jaha, pejze, vad då för sorts ljudisolering? Är motor-, vind- och yttre ljud bortisolerade? I så fall är det ju bra för de som kör nere på kontinenten. Eller är vägljudet dämpat? Vilket är det enda intressanta för en svensk. (Och bra så mycket svårare att få bort.) Jag hade en Octavia -05. Till den kunde man köpa en huvisolering (snålt att den inte var standard.) Och då blev bilen lite tystare när man stod still. Men bullrade lika eländigt när den rullade.

#6 • Uppdaterat: 2011-01-11 20:28
Peugo (ej verifierad)

Det brukar inte vara möjligt att förbättra ljudisoleringen ordentligt om det inte tas i beaktan vid själva tillverkningsprocessen. I efterhand kan man fixa liite men inte åtgärda ljud som kommer från upphängningen o dyl.

#7 • Uppdaterat: 2011-01-11 21:57
pejze

Vågar inte svara på exakt vilka åtgärderna är men oavsett vart de försökt så kan det ju inte göra det hela värre. Vägljud/däckbuller är ju ganska svårt att ta bort i efterhand om man säger så. Ska se om jag kan höra mig för med de kontakter jag har och se ifall de kan svara mer ingående på vad som ska vara förbättrat. Jag misstänker att de gjort liknande åtgärder som de gjorde på octavian när den faceliftades. Det hjälpte ju lite grann till det bättre den gången...

#8 • Uppdaterat: 2011-01-12 19:26
Pender

Pejze, pyttelite grann är mitt omdöme.

#9 • Uppdaterat: 2011-01-13 20:34
Ponder (ej verifierad)

Pender tycker att vägljud är det enda intressanta för en Svensk.
Nåväl Pender, du inte bestämma vad som är viktigast för en Svensk och verkligen inte utge dig som talesman för Svenskars tyckande, vi kan lätt ta illa vid oss (vi 9 miljoner andra)

#a • Uppdaterat: 2011-01-13 22:00
Pender

Du inte fatta riktig Ponder. Jag tycka att för svenska bilist, det enda viktiga vara, när gälla det byllret, i det bilet, vara det förmåga att isolera bort de vägljuden. Eftersom vägljud överrösta andra ljudet.
På andra områden finns det säkert mycket intressant för olika sorters svenskar. (T.ex. om hur chili-con-carne ska kryddas.)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.