Nästa artikel
Långtest 2008: Volvo V70 – utom tävlan
Långtest

Långtest 2008: Volvo V70 – utom tävlan

Publicerad 13 februari 2008 (uppdaterad 22 oktober 2014)
En ny Volvo V70 är förstås självskriven i Vi Bilägares teststall, men den Flexifuel som vi köpt hade inte ens tillverkats när vi drog norrut för vintertest. Vi fick istället låna en av de få V70 som fanns att tillgå när testet kördes i början av december. Den drevs med Volvos femcylindriga diesel på 2,4 liter och 163 hk kopplad till en sexstegad automatlåda. Därmed fick V70 delta i vintertestet utom tävlan, så att säga.

Tekniskt delar Volvo V70 och Ford Mondeo åtskilliga komponenter, men släktskapet mellan de båda bilarna är inte särskilt tydligt. Volvo ska vara ett lite exklusivare märke och den som väljer den svenska bilen får lite extra för pengarna. Inte minst när det handlar om kör- och åkkomfort.

På alla slags vägar imponerade V70 med sin bekväma, följsamma fjädring - perfekt avvägd för att hålla bilen stadig i hårda svängar men utan att göra gången stötig ens på riktigt gropiga, frostskadade vägar.

Däcken gjorde att vi inte riktigt kunde bedöma hur Volvo V70 beter sig i halt och besvärligt väglag. Däremot fick vi desto fler tillfällen att testa antisladdsystemet. Men det gick in mest i de tväraste svängarna, vilket tyder på att bilen har en god grundbalans.

Kupévärme, värmestolar och ljus - att Volvo V70 skulle få toppbetyg var bara vad vi hade väntat oss. Men allt är inte så genomtänkt. När det är mörkt kan det exempelvis vara rätt knepigt att orientera rätt bland knappar och reglage. Den eleganta mittkonsolen innehåller massor av knappar - mer än tio bara för att styra ventilationen.

Volvo har numera övergått till elektronisk handbroms i V70 och det innebär att föraren inte har något att rycka i för att tvinga bakvagnen i sladd och rädda sig om bilen kanar rakt fram i en sväng. Dumt, konstaterade vi, sedan vi tvingats skotta och bärga.

Under en lucka i bagageutrymmet ligger reservhjul och lite andra prylar, bogseröglan exempelvis. Det är ingen lyckad plats. För att kunna öppna luckan och komma åt bogserkroken måste man lasta ur varenda väska. Det betyder att massor av snö, eller blött grus, eller vad nu vägen består av, följer med bagaget in i bilen.

Den inlånade testbilen var välförsedd med extrautrustning. I herrgårdsvagnspaketet för 9 900 kr ingår exempelvis en elektriskt öppningsbar baklucka. Det är nog praktiskt och behändigt - om väglaget är bart. När snön yrt upp på bakluckan blev den en lömsk fälla.

Luckan gick visserligen upp, men lagom som någon böjt sig in för att hämta något i bagaget slog den igen som en råttfälla.

Volvo V70 Flexifuel

Baspris: 260 900 kr.

Extrautrustning: Paket Momentum 30 000 kr, metalliclack 7 100 kr. Herrgårdsvagnspaket 9 900 kr, parkeringshjälp 3 000 kr, ljudanläggning 2 100 kr samt träpanel 1 600 kr.

Slutpris: 317 600 kr.

Garantier: Två års fabriksgaranti, tre års vagnskadegaranti och tolv års rostskyddsgaranti. Tre års vägassistans.

Skatt: 1 420 kr/år.

Mått och vikt: L 482/B 186/H 155 cm. Axelavstånd 282 cm. tjänstevikt 1 587 kg. Maxlast 590 kg varav 100 kg på taket. Bagageutrymme 555-2 042 liter.

Motor: Tvärställd fyrcylindrig aluminiummotor med fyra ventiler per cylinder och dubbla överliggande, kedjedrivna, kamaxlar. Variabelt insugsrör. Volym 1 999 cm3. Effekt 145 hk vid 6 000 v/min. Vridmoment 190 Nm vid 4 500 v/min.

Transmission: Femväxlad manuell låda, framhjulsdrift.

Förbrukning: 8,6 l/100 km med bensin, 1,2 l/100 km med etanol (preliminärt).

CO2-utsläpp: 206 g/km med bensin, 197 g/km med E85.

Prestanda: 0-100 km/tim på 11,3 s. Toppfart 200 km/tim.

Betyg i Euro NCAP: *****

ViB:s rostbetyg: 4.

Ljusbetyg: Ej testad.



Nya V70 med xenonteknik har sämst halvljus av långtestbilarna. Helljuset dock bäst tillsammans med Peugeot 308. Glödlampsbyte är verkstadsjobb. Glödlampa halv/hel: xenon/xenon+H7. (Bilen ej identisk med Vi Bilägares långtestbil.)



Att Volvo kan konstruera bra värmesitsar märks redan efter någon minut. Snabbare stolsvärme har ingen av de andra bilarna. Ryggstödet hettas upp betydligt mer än sitsen - efter tio minuter bränns det i korsryggen. När värmesystemet har kommit igång på allvar sprids snart luften runt om i kupén.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.