Nästa artikel
Långtest 2008: Subaru Impreza – Inget för mamma
Långtest

Långtest 2008: Subaru Impreza – Inget för mamma

Publicerad 19 juni 2008 (uppdaterad 22 september 2010)
Var mamma bodde framgick inte, men den gode sonen talade vacker finlandssvenska. Han gick runt Subaru Impreza och sa med uppenbar förtjusning: En sådan ska jag köpa till min mamma!

Gensvaret inifrån bilen var svalt:

– Du ska nog tänka dig för. Mamma kanske inte skulle bli helt nöjd.

På snöiga och isiga skogsvägar är den fyrhjulsdrivna Imprezan oslagbart körsäker. I vintras var vi imponerade över hur stadigt den tog sig fram. Den har till och med en lågväxel som hjälper den kravla genom djup snö eller andra svåra underlag. Men på sommaren framträder mindre roliga sidor.

Utrymmena i kupén räcker för en mindre familj, men inte bagageutrymmet. Lastutrymmet är lågt och svårpackat. Takbox är en lösning - men varning: Subaru tar 2 700 kr för lastbågarna!

Det är inte vilsamt att köra långt i Impreza. Det platta förarsätet ger dåligt stöd för högerbenet. Kardantunneln är ovanligt stor och tvingar föraren att hålla högerfoten i en obekväm vinkel mot gaspedalen. De flesta får rejält ont efter ett tag.

Bilen har rötter i rallyvärlden och det både känns och hörs. Fjädringen är småstötig och bullernivån hög. Boxermotorn låter som den kommer från flygindustrin, det viner och skorrar. Tonerna är visserligen läckra, men volymen hög.

150 hästar borde göra Subarun pigg som en rallyracer. Och jo, klockan berättar att den är kvickast av alla testbilarna, men det märks inte i verkligheten. Motorn är matt på låga varv och föraren måste ständigt växla för att få bra dragkraft. Det är störande, för växelspaken är trögjobbad.

Ju högre varv, dess bättre jobbar motor och transmission. I låga farter, som vid kökörning, hackar och rycker bilen på ett irriterande sätt.

Boxertekniken är inte särskilt bränslesnål och den permanenta fyrhjulsdriften kostar också soppa. Under testet lyckades vi dock underskrida den angivna förbrukningen, men vi körde mycket på landsväg med lätt last och i lugnt semestertempo.

Vi lär nog inte sälla oss till de nöjda Subaruägarna. Impreza är full av brister och kvalitetsintrycket övertygar inte. Den vackert klarblå lacken, till exempel, är extremt känslig. På bara några månader har den changerat och är full av repor och små märken. Bilen ser helt enkelt sliten ut.

Trots alla anmärkningar är vi inte helt aviga till Impreza. Den har en råbarkad charm som kan kännas rätt upplivande. Men som mammabil faller den igenom.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.