Nästa artikel
Långtest 2008: Peugeot 308 – dr Jekyll och mr Hyde
Långtest

Långtest 2008: Peugeot 308 – dr Jekyll och mr Hyde

Publicerad 13 februari 2008 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Det är lite av dr Jekyll och mr Hyde över Peugeot 308. Den byter plötsligt skepnad. Så länge vägarna var välplogade och släta var den trevlig att köra, stadig, tyst och bekväm. Men när vintern mötte norr om Timrå blev den en annan bil. Hjulen vandrade och studsade i lössnö och frusna spår och föraren fick händerna fulla med att försöka hålla bilen på rak kurs.

Det hände visserligen inget farligt. Föraren märkte tydligt vad bilen hade för sig och kunde snabbt korrigera snedsprången. Om färden visade tecken på att bli alltför yvig tog ESP-systemet hand om situationen.

Jämfört med de större bilarna i teststallet har Peugeoten betydligt kortare avstånd mellan hjulaxlarna, vilket kan vara en orsak till att den kändes orolig och hade svårt att finna fäste på de ojämna vintervägarna. Det verkade som om den gick på alldeles för breda och stora däck, men det gick inte att skylla på. 308 hade försetts med riktiga vinterhjul, Conti Viking Contact, gjorda för låga temperaturer och i rätt dimension: 195/65 på 15-tumsfälgar.

308:an har mera konstruerats för kontinentalt klimat än Norrlandsvinter. Den snitsigt designade karossen är inte särskilt anpassad för ett liv med snö. Bakdelen förvandlades snabbt till en igloo när snön yrde upp och packades runt bakluckans öppningshandtag. Den som behövde komma in i bagageutrymmet fick gräva sig genom en mer än decimetertjock hårdpackad frusen vägg.

Fronten domineras av enorma strålkastare, 80 centimeter mellan hörnen, men ljusutbytet var ibland oväntat klent. Lyktspolarna räcker helt enkelt inte till för de enorma glasytorna. Vi lät ogärna Peugeoten rulla först i testkaravanen på kvällarna.

Till 308:ans goda egenskaper hör den nya 1,6-litersmotorn som tagits fram i samarbete med BMW. Det är en trivsam drivkälla, ingen racermotor men tillräckligt stark i de flesta vardagssituationer.

På tomgång arbetar maskinen så mjukt och tyst att vi ibland inte märkte att den var igång utan försökte starta den. Ute på vägen råder emellertid ingen tvekan om att motorn jobbar. För att bilen ska få lite extra styrka har utväxlingen gjorts låg. Varvräknarnålen passerar 3 000-strecket redan innan farten är uppe i 110 km/tim och då surrar det hårt från motorrummet.

120-hästarsmotorn är nästan lika snål som en diesel. Att det är en effektiv maskin märks tyvärr också på andra sätt. Den ger inte mycket överskottsvärme och kalla morgnar tar det lång tid innan klimatet i kupén blivit behagligt.

Peugeot 308 1,6 VTi Premium

Baspris: 163 900 kr.

Extrautrustning: Komfortpaket (klimatanläggning, farthållare, rattreglage) 4 900 kr, metalliclack 3 900 kr.

Slutpris: 172 700 kr.

Garantier: Två års nybilsgaranti med assistanceservice, tre års vagnskadegaranti och tolv års rostskyddsgaranti.

Skatt: 1 245 kr/år.

Mått och vikt: L 428/ B 182/ H 150 cm. Axelavstånd 261 cm. Tjänstevikt 1 362 kg. Maxlast 453 kg varav 80 kg på taket.

Motor: Fyrcylindrig med fyra ventiler per cylinder, dubbla överliggande kamaxlar och variabla ventiltider. Volym 1 598 cm3. Effekt 120 hk vid 6 000 v/min. Vridmoment 160 Nm vid 4 250 v/min. Transmission: Femväxlad låda, framhjulsdrift.

Förbrukning: 6,7 l/100 km.

CO2-utsläpp: 159 g/km.

Prestanda: 0-100 km/tim på 13 s. Toppfart 180 km/tim.

Betyg i Euro NCAP *****

ViB:s rostbetyg: 3.

Ljusbetyg hel/halv: 4/5



Vår 308 är extrautrustad med xenon och presterar ett suveränt bra ljus, både på helljus och halvljus. Klarar dessutom detta utan hög siktnedsättande bländning. Glödlampsbyte är verkstadsjobb. Glödlampa halv/hel: xenon/xenon+H1.



Sitsen blir ganska fort behaglig, men värmen dröjer desto längre i ryggstödet. Resultatet blir att det känns som om stolen är kall länge. Temperaturen regleras med en ratt som sitter dumt till på stolens utsida och vilket läge som är på går inte att se. Den effektiva motorn ger tämligen lite överskottsvärme men det lilla som kommer sprids jämnt i kupén. Klimatanläggningen är enkel att sköta och tydlig att läsa av.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.