Nästa artikel
Långtest 2008: Audi A4 – snygg men slirig
Långtest

Långtest 2008: Audi A4 – snygg men slirig

Publicerad 13 februari 2008 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Nya Audi A4 är en stilig bil, både utanpå och inuti. Att den märks har vi fått många bevis på. Till exempel vid en mack utanför Stockholm. Föreståndaren lämnade helt sonika sina kunder i kö vid kassan, högg sin kamera och rusade ut för att fotografera den nya Audin från alla vinklar. – Men det är ingen vidare vinterbil, konstaterade Erik beskt när Audin inte kom ur fläcken efter att ha parkerats lite för långt ut på vägrenen.

Domen över Audi A4 som vinterbil var nog inte helt rättvis, men den inlånade testbilens breda lågprofildäck hade dåligt fäste i såväl lös som packad snö. I skarpare svängar kändes bilen ungefär lika stadig som en båt i blåsväder.

– Man styr, blundar och ber att hjulen ska få grepp innan bilen går i diket, beskrev Tommy sina vedermödor i Audis förarsäte.

Att ta handbromsen till hjälp för att styra upp bilen går inte. Den manövreras elektriskt med en knapp och är oduglig till handbromssvängar.

De breda däcken grävde dessutom upp massor av snö som fastnade i hjulhusen och frös. När hjulen fjädrade skavde gummit högt och ljudligt mot isen. Det lät inte vidare "premium".

Men vi fann också att Audi A4 kan vara en trivsam vinterbil. På "rätt" typ av vägar är den lugn och trygg att köra. Jämfört med gamla modellen har hjulaxlarna dragits isär med 17 centimeter. Motorn ligger nästan ovanpå framaxeln och det ger bilen en fin balans.

Körsäkerheten garanteras av ett påpassligt antisladdsystem, men den som kan tekniken att släppa upp gasen i svängarna kan få bakvagnen att driva ut en aning (fast det kanske mest berodde på de hala däcken).

Den direkta och känsliga styrningen kryddar upp körglädjen. Genom ratten kommer tydliga signaler om vad framhjulen har för väggrepp. Dieselmotorn på två liter och 143 hk orkar utan problem trots att Audi A4 nu blivit en stor och tung bil. Bästa vridmomentet utvecklas över ett brett register - mellan 1 750 och 2 500 varv.

Den sexväxlade lådan är exakt och trevlig att jobba med och en växlingsindikator hjälper föraren att använda rätt växel. Det är en avancerad liten körhjälp som rekommenderar både upp-och nedväxling och ibland råder föraren att köra extra miljövänligt genom att hoppa över en växel.

Enligt papperen ska motorn klara sig på bara 0,55 l/mil, men riktigt så snålt gick inte att komma ned när hjulen slirade i snömodd och fläkten flåsade på fullt varv för att hålla is och imma borta.  

Med en snittförbrukning på 0,64 l/mil var Audi A4 ändå snålaste vinterbilen i teststallet.

Audi A4 2,0 TDI Proline

Baspris: 273 000 kr.

Extrautrustning: Metalliclack 8 400 kr, Proline-paket med audiosystem, farthållare, färddator och armstöd fram 9 900 kr, multifunktionsratt 5 800 samt xenonljus 11 600 kr.

Slutpris: 308 700 kr.

Garantier: Två års fabriksgranti, tre års vagnskadegaranti och tolv års rostskyddsgaranti. Tre års vägassistans.

Skatt: 3 570 kr/år.

Mått och vikt: L 470/B 183/H 143 cm. Axelavstånd 281 cm. Tjänstevikt:1 615 kg, varav 100 kg på taket.

Motor: Fyrcylindrig turbodiesel med direktinsprutning. Volym 1 968 cm. Effekt 143 hk vid 4 200 v/min. Vridmoment 320 Nm mellan 1 750 och 2 500 v/min.

Transmission: Sexväxlad manuell låda, framhjulsdrift.

Förbrukning: 5,5 l/100 km vid blandad körning.

Utsläpp: 144 g/km.

Prestanda: 0-100 km/tim på 9,4 s. Toppfart: 215 km/tim.

Betyg i Euro NCAP:Ej testad.

ViB:s Rostbetyg: 4

Ljusbetyg hel/halv: 2/4 



A4 har delade värmezoner i framsätet. Ventilationen regleras med 13 knappar och två rattar. Inte så komplicerat som det kan verka. Föraren får varmt om öronen, men det tar längre tid för fötterna att tina upp. Till baksätet når värmen sent.



A4 har en projicerande strålkastare som skapar både hel- och halvljus via en rörlig avskärmning. Halvljuset är mycket bra, men helljuset är väl kort. Glödlampsbyte är verkstadsjobb. Glödlampa halv/hel: xenon. (Bilen ej identisk med Vi Bilägares långtestbil.)

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.