När sluträkningens stund är inne för de äldre långtestbilarna fylls vi alltid av extra spänning. Det är ju nu det börjar bli riktigt intressant. När bilarna har tjänstgjort ytterligare ett par år och genomgått ett antal verkstadsbesök för service och andra åtgärder.
Visst händer det mycket med många bilar under det första året. Barnsjukdomar på nya bilar som bryter ut likt vinterns influensa avslöjas direkt. I regel redan efter första stora testet – vinterkörningen.
Men hur är bilen vid åtta tusen mil? Tio tusen? Vad kostade kamremsbytet? Och - vad är den värd? Hur mycket, och i vilken hastighet sjunker värdet på våra bilar.
Under det senaste året har åtta olika bilar följts med minituös noggrannhet. Eftersom dieselboomen nådde Vi Bilägares redaktion för flera år sedan har vi haft fyra dieselbilar i det förlängda långtestet; Citroën C4 1,6 HDI, Peugeot 407 ST 2,0 HDi SW, Skoda Octavia 1,9 TDI DSG samt Saab 9-3 SportCombi 1,9 TiD. Två Toyota Prius finns också bland våra långmilare, det är en Prius av vardera modellen.
Dels ettan som kom till Sverige år 2000 och dels tvåan som kom 2004. De får tuffa på ordentligt eftersom vi vill se vad som händer med en gammal Prius.
Dessutom har vi en VW Passat Variant 2,0 FSi och en Volvo V50 1,8 Flexifuel som rullar vidare. Här i web-versionen av Vi Bilägare publicerar vi bara en del
av redovisningen för de åtta bilarna:
Värdeminskning | ||||
Ålder | Mätarst. | Värdem. | Värdem. | |
år | mil | procent | kr/mil | |
Skoda Octavia | 3 | 13 210 | 57,3 | 9,18 |
Toyota Prius I | 7 | 16 308 | 78,4 | 10,57 |
Peugeot 407 | 3 | 10 728 | 53 | 11,65 |
Toyota Prius II | 4 | 11 942 | 51 | 12,07 |
VW Passat | 2 | 8 702 | 43,8 | 12,81 |
Volvo V50 | 2 | 8 411 | 46,1 | 12,97 |
Citroën C4 | 3 | 7 146 | 53,9 | 14,83 |
Saab 9-3 | 2 | 6 610 | 50 | 19,39 |
Kommentar: Värdeminskningen är som störst de första två åren. Bilar med kort körsträcka missgynnas i den här jämförelsen. Bilar med högt inköpspris hamnar i ett sämre läge när värdeminskningen redovisas i kronor.
Bränsle | ||||
Ålder | Förbrukn. | Bränsle- | Kostnad | |
år | l/100 km | typ | kr/mil | |
Toyota Prius I | 7 | 5 | BF95 | 5,55 |
Citroën C4 | 3 | 6 | Diesel | 6,14 |
Toyota Prius II | 4 | 6 | BF95 | 6,38 |
Skoda Octavia | 3 | 6 | Diesel | 6,9 |
Saab 9-3 | 2 | 6 | Diesel | 7,05 |
Peugeot 407 | 3 | 7 | Diesel | 7,32 |
Volvo V50 | 2 | 10,9/8,5 | E85/BF95 | 9,26 |
VW Passat | 2 | 8 | BF95 | 10,09 |
Kommentar: Bränslepriserna har varierat genom åren, i några fall har förbrukningssiffrorna också förändrats. Här ovan redovisar vi hur mycket bilarna dragit i liter per 100 km under det senaste teståret. Genomsnittspriserna under teståret: Bensin 11,63 kr, diesel 10,57 kr och etanol 8,16 kr. Volvo V50 Flexifuel har till 95 procent körts på etanol.
Reparation/service | ||||
Ålder | Mätarst. | Antal | Kostnad | |
år | mil | service | kr/mil | |
VW Passat | 2 | 8 702 | 2 | 1,17 |
Saab 9-3 | 2 | 6 610 | 2 | 1,68 |
Skoda Octavia | 3 | 13 210 | 4 | 1,89 |
Citroën C4 | 3 | 7 146 | 4 | 1,95 |
Volvo V50 | 2 | 8 411 | 8 | 2,09 |
Toyota Prius II | 4 | 11 942 | 8 | 2,16 |
Peugeot 407 | 3 | 10 728 | 3 | 2,61 |
Toyota Prius I | 7 | 16 308 | 11 | 3,84 |
Kommentar: VW Passat har en service vid 9 000 mil som ännu inte är redovisad. Citroën C4 och Toyota Prius II har fått service för 8 000 respektive
12 000 mil. Med utgångna garantier stiger verkstadskostnaderna.
Skatt/besiktning | ||||
Ålder | Mätarst. | Kostn. | Kostnad | |
år | mil | totalt | kr/mil | |
Toyota Prius II | 4 | 11 942 | 300 | 0,03 |
Toyota Prius I | 7 | 16 308 | 4 345 | 0,27 |
Volvo V50 | 2 | 8 411 | 2 300 | 0,27 |
VW Passat | 2 | 8 702 | 3 780 | 0,43 |
Saab 9-3 | 2 | 6 610 | 7 704 | 1.17 |
Skoda Octavia | 3 | 13 210 | 16 934 | 1,28 |
Peugeot 407 | 3 | 10 728 | 15 942 | 1,49 |
Citroën C4 | 3 | 7 146 | 11 222 | 1,57 |
Kommentar: Prius II är ännu skattebefriad och har bara varit inne på besiktning en gång. Beskattningen för de tre äldre dieselbilarna har förändrats under resans gång och rabatt för partikelfilter är medräknad.
Försäkring | ||||
Ålder | Mätarst. | Kostnad | Kostnad | |
år | mil | totalt | kr/mil | |
Skoda Octavia | 3 | 13 210 | 16 544 | 1,25 |
Volvo V50 | 2 | 8 411 | 10 647 | 1,27 |
Peugeot 407 | 3 | 10 728 | 16 245 | 1,51 |
VW Passat | 2 | 8 702 | 13 568 | 1,56 |
Saab 9-3 | 2 | 6 610 | 10 337 | 1,56 |
Toyota Prius II | 4 | 11 942 | 21 332 | 1,79 |
Citroën C4 | 3 | 7 145 | 13 846 | 1,94 |
Toyota Prius I | 7 | 16 308 | 48 313 | 2,96 |
Kommentar: Våra uppgifter kommer från Folksam. Priserna kan självfallet variera kraftigt beroende på försäkringstagare och bolag. Noterbart är att Prius I inte såldes med treårig vagnskadeförsäkring.
Relaterade dokument
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
test
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.