I en av årets testbilar packade vi in extrautrustning, lull-lull, för nästan 100 000 kronor. Det var vår lyxbuss Citroën C4 Picasso som fick i princip allt som stod på listan i tillbehörskatalogen utöver det som ingick i det dyra exclusive-paketet.
Visst är mysigt i baksätet med dubbla DVD-skärmar? Glastak, luftfjädring inbyggd GPS och allt annat man kan tänka sig. Men smakar det så kostar det.
Clas Ebler vid oberoende värderingsinstitutet Inter-Global är benhård vid värderingen.
-Generellt gäller att extrautrustningen sjunker i värde med 50 procent efter ett år, 70 procent efter två år och 85-90 procent efter tre år!
Clas Ebler säger också att saker som kostat extrapengar vid köpet som sportchassi, skinnklädsel och andra exklusiva tillval är neutrala tillval. Detinnebär att att de uppskattas ev en kundkategor, medabn de ogillas av en annan.
- Därför går det inte att sätta ett generellt pris på den typen av utrustning när bilen säljs i andra hand, fortsätter Clas Ebler. De enda extrautrustningar som någorlunda håller värdet är automatlådor och AC/ACC, som är starkt efterfrågade på begagnatmarknaden. De extrapengar man lagt ut för en kombi får man i regel också tillbaka när bilen byts in.
Så här slog nedvärderingen för Vi Bilägares långtestbilar 2007:
Bil | Kostnad vid inköp | Värde efter år 1, kr | Värde- minskn. kr | Värde- minskn.proc. |
Citr. C4 Picasso | 99 300 | 49 200 | 50 100 | 50,5 |
Ford S-Max | 32 700 | 15 000 | 17 700 | 54,1 |
Kia Cee´d | Ingen extra utrustning | |||
Skoda Roomster | 30 800 | 14 000 | 16 800 | 54,5 |
Volvo C30 | 43 500 | 21 600 | 21 900 | 50,3 |
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
KÖP BEGAGNAT !!!
Det här befäster ju bara vad man redan visste, dom som köper ett par år gamla bilar, och helst privat, gör dom bästa affärerna !! Har inte köpt en ny bil på över 30år.
Självklart rasar priset extra mycket när man utrustar bilar som i grunden är budgetbilar för familjer. Köparna av dessa är inte ute efter lyx utan praktiska och billiga vardagsfordon.
Även utrustning på lyxbilar rasar mycket, men där känns utrustningen ändå mer på sin plats.
Inte så lysande snällt direkt att lyfta fram Picasson som ett riktigt skamobjekt när den procentuella minskningen är näst minst på den modellen jämfört med övriga i tabellen.
håller med Olle, hur är det med procenträkningen på redaktionen.
är det bara ungdommar där som inte har lärtsej räkna, eller vill man som vanligt framställa en fransk bil som sämre.??
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.