Nästa artikel
Långtest 2007: Tung sommar
Långtest

Långtest 2007: Tung sommar

Publicerad 2 oktober 2007 (uppdaterad 8 maj 2014)
När förarna har semester får deras fordon slita ont. Det är en sanning som gäller även för Vi Bilägares långteststall. Tillsammans har våra fem bilar avverkat nära 6 000 mil under sommaren och varit i stort sett felfria. Men servicenotan för Kia Cee´d är oroväckande, liksom däckslitaget hos Volvo C30.  

Det är ingen tvekan om saken: Citroën C4 Picasso har haft långteststallets tuffaste sommar. Cittrans körsträcka under etappen ligger på drygt 1 600 mil och det är längst i test. Bilen har dessutom haft en lång rad ansträngande uppdrag hos sin testfamilj. Den har släpat tunga bil-, häst- och båtsläp, kånkat på byggmaterial och flyttlass och till och med fått vikariera som rallybil!

Mot den bakgrunden är det inte så konstigt att dieselåtgången skjutit i höjden och hamnat på höga 7,7 l/100 km. Det är hela 26 procent mer än de 6,1 l/100 km som anges i bränsledeklarationen.

Samtidigt är Picassos förbrukningssiffra knappast rättvis, eftersom den fått slita betydligt mer ont än sina långtestkolleger. För att få en ärligare bild av Cittrans förbrukning har testlaget beslutat att "nolla" bilen efter sommarens kraftprov. Det gör att vi i nästa långtestrapport kan ge besked om hur mycket diesel som går åt vid mer normal körning.

Det där med Picasso som rallybil då, hur var det med den saken? Jo, så här gick det till enligt Citroën-förarens testprotokoll:

- En av sönerna i familjen skulle köra en så kallad debutanttävling för att få sin rallylicens. Han hade preparerat en gammal Saab för ändamålet, men det ville sig inte bättre än att motorn gav upp halvvägs till startplatsen.

- En ersättare måste fram kvickt och Cittran var enda tillgängliga alternativ. Vi stuvade in ett par brandsläckare i lastutrymmet, sådana måste finnas enligt reglerna, och sedan bar det iväg.

Allt gick bra. Föraren fick sin licens och den sjusitsiga familjebussen fick vara med om sitt livs första, och sannolikt enda, rallytävling.

Vår Citroën har tidigare under året drabbats av en hel del fel, både mindre och mer omfattande. Men i sommar har bilen, trots alla vedermödor, klarat sig utan större missöden.

- Det enda som hänt är att det plötsligt började skramla om ena bakhjulet. Orsaken var att bromsoket satt löst och det skruvade vi fast själva, heter det i testrapporten.

Picasso har under perioden också behövt en omgång nya däck. De byttes vid knappt 3 000 mil och belastade testkassan med
9 000 kronor.

Två stötdämpare bytta
Kia Cee´d erbjuder en av marknadens bästa nybilsgarantier, hela sju år. Men då krävs att ägaren gör all service på märkesverkstad och det ser ut att bli en dyr historia.

Kian ska in för översyn var 1 500: e mil och vår testbil har hittills varit på service vid två tillfällen. Första gången kostade besöket 2 333 kronor och andra gången 3 347 kronor. Totalt innebär det en servicekostnad på 5 680 kronor för de första 3 000 milen. Det är i princip dubbelt så mycket som Citroën och Skoda tar för sina 3 000-mila- servicar.

I samband med senaste verkstadsbesöket gjordes även några garantiåtgärder, enligt en så kallad serviceorder från generalagenten. Bland annat byttes båda stötdämparna fram. Den orsak som angavs var risk för missljud. Med samma motivering byttes locket till spolarvätskebehållaren, hur det nu kan föra oljud.

Etappens testförare har annars mest rosor att strö över den koreanska bilen, som på asiatiskt manér skött sitt jobb helt utan tekniska störningar. Efter drygt 1 000 mil bakom Cee´d-ratten skriver han så här i sin rapport:

- Jag lyfter på sommarkepsen för denna utmanare i bilvärldens mest konkurrensutsatta klass. Visst bullrar det en hel del från däcken och visst kan fjädringen kännas lite hård och stum.

- Men Kians väghållning är utmärkt och bilen är riktigt rolig att köra på kurviga vägar. Och när den lastas semestertung är den hårda fjädringen snarast en fördel. Det enda jag haft svårt att vänja mig vid är sittkomforten, stolarna håller inte direkt premiumklass.

Även Ford S-Max får tummen upp av sin testförare, som hunnit rulla 1 250 mil kors och tvärs genom Sverige under sommaren. Bland annat har Fårö, Lapplands fjällvärld och norra Västerbottens kustland fått besök av den ljusgröna Forden.

- En härlig semesterbil. Rymlig, komfortabel, kraftfull och dessutom behagligt snål med tanke på yttermåtten. Perfekt för långa landsvägsetapper, skriver chauffören i sitt protokoll.

Lurig färddator
Men det finns också en del klagomål i rapporten:

- Tyvärr blir man lurad av den falska färddatorn. Jag trodde jag körde på smått fantastiska 5,4 l/100 km. Fast så var det inte. Den verkliga snittförbrukningen låg istället på 6,6 l/100 km. Då blir man så klart besviken, trots att 6,6 l/100 km egentligen är en bra siffra för en bil av S-Max storlek.

En annan negativ sida avslöjades när Forden skulle städas ur efter sommarens äventyr. Det krävdes flera timmars hårt arbete med dammsugaren för att få bilen någorlunda ren. Interiörens textilier är av tvivelaktig kvalitet och samma sak gäller mittkonsolens silvriga plast, som redan hunnit få en rad osköna repor.

Däremot blev notan för servicen vid 2 000 mil en positiv överraskning. Den slutade på överkomliga 1 345 kronor.

Även Skoda Roomster har varit inne på sin första översyn vid knappt 3 000 mil. Servicen gick på 2 945 kronor och i samband med den avslöjade bilens självdiagnossystem att batteriet vid några tillfällen varit nära att ladda ur. Orsaken visade sig vara att en påslagen kylbox glömts kvar i bilen över natten. Strömmen till Skodans bakre eluttag bryts inte när tändningsnyckeln tas ur, vilket vår testchaufför trodde.

I övrigt har Skodan klarat sommaren utan mankemang. Föraren berömmer den praktiska användbarheten och skriver bland annat så här i protokollet:

- Roomster är en snål och sympatisk slitvarg och man häpnar över hur mycket som får plats i lastutrymmet om man tar bort baksätet, vilket är löjligt enkelt. Bilen inbjuder till att frakta bort skrymmande saker från vindsförråd och garage.

- Största missen är att vår långtest-Roomster är utrustad med breda sportfälgar och lågprofildäck. Det förstör åkkomforten totalt. Dessutom ser det nästan lite tramsigt ut med en så extrem däcksutrustning på en bil som i övrigt har en alltigenom praktisk framtoning.

Minimerad packning
Volvo C30 är Skodans raka motsats. Här finns knappt en tillstymmelse till praktisk användbarhet. Ändå lyckades etappens testförare få med sig övernattningsbagage, två stora hundar, ett barn i barnstol och en hustru tur och retur till Västervik. Utan takbox!

- Åker man C30 får man lära sig att minimera packningen, kommenterar han den bedriften i sin rapport. Däremot är det svårt att minimera bränsleförbrukningen, som enligt min åsikt är väl hög för en så pass liten bil. Trots sansad körning hamnade mitt snitt under periodens dryga 1 000 mil på 8,6 l/100 km.

Några fel har inte drabbat lill-Volvon under sommaren, förutom det extrema däcksslitage som vi rapporterade om i förra numret av Vi Bilägare (nr 12/07). Framdäcken var slut redan efter 1 400 mil, på grund av feljusterad fram- och bakvagn.

Två nya däck och en fyrhjulsinställning dränerade långtestkassan på drygt 7 000 kronor.

- Trots praktiska brister och ganska högt däcksbuller är C30 en trevlig bil att umgås med. Den är lättkörd, välbalanserad och rolig att hantera även när man tar det lugnt, slutar vår Volvoförare sin rapport.

Fotnot: En debutanttävling i rally får köras med vilken standardbil som helst, förutsatt att brandsläckare finns med. Det behöver inte gå fort, föraren ska bara bevisa att han kan köra rätt och säkert mellan kontrollerna längs sträckan. Tidigare artiklar om årets långteststall finns i nr 1/07, 3/07, 4/07, 5/07, 7/07, 9/07, 10/07 och 12/07.

Picasso har slitit ont

Citroën C4 Picasso har släpat på både hästar, båtar och rallybilar under sommaren. Självklart påverkar det förbrukningen, som ligger skyhögt över vad som anges i bränsledeklarationen. Volvo C30 och Ford S-Max är de bilar som ligger klart närmast sina officiella förbrukningssiffror efter sommarens äventyr.    

  förbr. förbr.* i procent
1. Volvo C30 8,8 8,4 4,8
2. Ford S-Max 6,8 6,4 6,3
3. Skoda Roomster 6,3 5,4 16,7
4. Kia Cee´d 7,5 6,4 17,2
5. Citroën Picasso 7,7 6,1 26,2
* = blandad körning enligt bränsledeklarationen

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.