Ett år har gått och 19 346 mil har avverkats under alla tänkbara förhållanden, både innanför och utanför landets gränser. Men nu är det slut. Målflaggan har sänkts för 2007 års upplaga av Sveriges mest omfattande och seriösa biltest.
Under resans gång har de fem bilarna i Vi Bilägares långteststall gjort av med 14 102 liter bränsle för sammanlagt 154 612 kronor.
Men det är inte bara bränslet som kostat. Totalt har årets långtestverksamhet dränerat tidningens kassa med nästan 784 000 kronor. En rejäl hög med pengar, men det har varit värt vartenda öre.
Nästan 20 000 mils närkontakt med fem långtestbilar ger en unik möjlighet att på djupet bedöma deras brister och företräden. I och med att Vi Bilägare köper alla bilar kan testlaget dessutom på öret följa hur mycket de kostar att hålla rullande. Varenda utgift, liten som stor, bokförs med pedantisk noggrannhet.
Minus 50,5 procent
Men årets största negativa ekonomiska överraskning gäller inte någon enskild bil. Det handlar istället om det tvärbrant sjunkande värdet på extrautrustningen ( Artikeln finns här ). Allra värst drabbades vår Citroën C4 Picasso som är laddad med i princip allt som finns på tillvalslistan, inklusive finesser som navigationssystem och DVD-anläggning med skärmar i baksätet.
Ytterligare tre av långtestbilarna, Skoda Roomster, Ford S-Max och Volvo C30, har en relativt riklig extrautrustning som i procent har sjunkit minst lika mycket som Cittrans. För milkostnaderna betyder det, jämfört med en normalt utrustad bil av samma typ, en ökning med 3:99 kr för Roomster, 4:70 kr för S-Max och 7:03 kr för C30.
Slutsats: pricka inte tillvalslistan alltför full när du köper ny bil. Då är risken stor att du får en smärre chock när det är dags att byta in den. Det fick vi!
Sticker i ögonen gör även de skyhöga däcksnotorna för Volvo C30 och Citroën C4 Picasso. Volvon hade inte ens rullat 1 500 mil innan framdäcken var slut och bytet, inklusive justering av framvagnen, kostade drygt 7 000 kronor. C4 Picasso hann knappt avverka 3 000 mil innan alla fyra däck måste skiftas. Det gick på 9 000 kronor.
Kia Cee´ds servicenota är en annan kostnad som sticker ut. 5 680 kronor under de första 3 000 milen är flera tusenlappar mer än vad motsvarande översyn kostar för de övriga bilarna.
Men det spelar ingen större roll för totalekonomin. Totalt sett är Cee´d i särklass billigast att äga av långtestbilarna. Den behåller också sitt värde bäst och sjunker med mindre än 31 procent första året. Nytt rekord för långteststallet!
Huvudförklaringen till Kians sällsynt fina andrahandsvärde är den sjuåriga nybilsgarantin samt ett lågt nybilspris. En begagnad bil med lång garanti kvar är väldigt attraktiv.
Man kan till och med köpa en begagnad Cee´d och behålla den några år innan man säljer den i tredje hand. Då är det fortfarande garanti kvar. Det är oslagbart för andrahandsvärdet.
I testrapporterna hyllas Skoda Roomster främst för sin praktiska användbarhet och de, för bilstorleken, mycket fina utrymmena. Förarplats, insteg och vinteregenskaper (Skodan vann vintertestet) får också beröm, liksom det pålitliga och alerta väguppträdandet.
En extra blomma delas ut för den humana förbrukningen, även om det är en bra bit kvar till bränsledeklarationens 5,4 l/100 km. Roosmetr slutar som klar etta slutsummeringen.
Som tvåa på testlagets favoritlista, tätt efter Skoda Roomster, placerar sig Ford S-Max. Det är en bil som imponerar på flera sätt, men kanske mest genom sitt spänstiga chassi och sina trevliga köregenskaper.
Trots sin storlek och tyngd (480 cm/1 750 kg) är S-Max snål som en småbil, vilket inte gör körglädjen sämre.
Efter Skoda och Ford, som står i en klass för sig, är det ett rejält hopp till tredje bil på topplistan: Kia Cee´d. Med fina garantier och ett pris på 149 900 kronor är bilen, trots höga servicekostnader, testets klara ekonomivinnare.
Men Kian har även andra företräden. Den är den första koreanska bil som fått fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktester. Den är också en av de bäst rostskyddade asiatiska bilar som Vi Bilägares expert granskat.
Fyra på testförarnas topplista är Volvo C30, som överraskar genom att vara helt felfri efter ett år i långteststallet. En klar kvalitetsförbättring jämfört med fjolårets krånglande Volvo V50, som i grunden är samma bil som C30.
Volvo är dessutom testets klart piggaste och skojigaste bil att köra. Väghållningen är bäst i test och bilen tål att pressas hårt på krokiga vägar. Samtidigt är den bekväm att åka i. Fjädringen är behaglig och bullernivån acceptabelt dämpad. Stolarna är av hög klass och även i de två fåtöljerna bak sitter vuxna bra, när de väl krånglat sig på plats.
Jumbo i årets långtest blir vår lyxutrustade Citroën C4 Grand Picasso. Egentligen lite märkligt, eftersom det i grunden handlar om en både rymlig, flexibel, bekväm och sympatisk bil.
Huvudförklaringen till den dåliga placeringen ligger i att vårt exemplar drabbats av en rad fel under året, såväl elektroniska som andra. Driftskvaliteten övertygar inte alls och Cittran har fortfarande problem, trots en rejäl översyn alldeles nyligen.
Men föraren hann knappt lämna verkstaden innan bilen började larma om fel på luftfjädringen bak. Det har den gjort minst hundra gånger. Samtidigt tändes lampan som berättar att det är dags för service, trots att det är över 1 000 mil dit. Så där håller det på…
Allt om slutrapporteringen av 2007 års Långteststall finns i Vi Bilägare nr 18/2007.
Citroën C4 Picasso är långteststallets sorgebarn och har tvingats till en rad verkstadsbesök under året. Motsatsen är Volvo C30 som varit helt felfri. Även Kia, Ford och Skoda har klarat sig med hedern i behåll.
CITROËN C4 PICASSO
Färddatorn larmar vid upprepade tillfällen om fel på luftfjädringen bak. Problemet beror på en överkänslig sensor.
Listerna under sidorutorna fram (bilden) är dåligt limmade och släpper på båda sidor.
Motorn rycker besvärande på tomgång. Åtgärdas genom byte av momentstag till motorupphängningen.
Ett bromsok bak lossnar. Testföraren skruvar själv fast det.
Ett av bälteslåsen i baksätet går sönder.
En läcka i avgassystemet avslöjas i samband med service. Reparationen blir besvärlig eftersom läckaget sitter illa till, alldeles invid förkatalysatorn.
Utöver det har Picasso nyligen kallats in för en större översyn. De åtgärder som vidtagits är bland annat: datorn som styr luftfjädringen bak har fått ny programvara. Förstärkaren till CD-spelaren har bytts ut. Den halvautomatiska växellådans dator har fått ny programvara. En plastkåpa har monterats som skydd för bromspedalens givare. Bilens huvuddator har programmerats om för exaktare bränslemätning.
FORD S-MAX
Huvlåset fryser upprepade gånger när det är kallt och då kan motorhuven inte stängas ordentligt.
Färddatorn är felkalibrerad (bilden) och visar alldeles för låg snittförbrukning: 5,4 l/100 km när den verkliga bränsleåtgången är 6,6 l/100 km.
SKODA ROOMSTER
Bilen levererades med ett märkligt fel, den tutade varje gång man
svängde. Sedan det åtgärdats har bilen varit felfri.
KIA CEE´D
Inga fel rapporterade av testförarna. Däremot har båda stötdämparna fram bytts enligt en så kallad serviceorder från generalagenten. Den orsak som angavs var risk för missljud. Av samma skäl byttes locket till spolarvätskebehållaren, hur det nu kan föra oljud…
VOLVO C30
Inga fel rapporterade.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.