Nästa artikel
Långtest 2006: Raka besked på krokig väg
Långtest

Långtest 2006: Raka besked på krokig väg

Publicerad 23 januari 2007 (uppdaterad 27 september 2010)
Vi Bilägares långtestbilar fick en skön semesterresa när sommaren fortfarande var sommar. Efter drygt 150 mil på våra vackra vägar stod det klart: VW Passat Variant står i en klass för sig själv som semsterbil.

Hundratusentals svenskar har varit ute på sommarvägarna. Även om soppan springer upp i 13 kronor litern är bilen den enklaste och mest bekväma transporten, vad än ledigheten ska användas till. De flesta kör väl till något bestämt resmål - och väljer snabbaste vägen mellan A och B.

Men snabbaste vägen är ofta också den tristaste: raka stråk som dragits genom glesbefolkad natur, fyllda med långtradare, bilköer och fartkameror… Att åka längs landets cirka 200 mil motorvägar och motortrafikleder är ofta mördande långtråkigt.

Den som vill resa roligare har över 40 000 andra mil vägar att välja på.

Motorcyklister är vägnjutare och undviker för det mesta de stora riksstråken. I åratal har de kartlagt extra krokiga, vackra och skojiga vägar. Mc-åkarnas kartor finns att köpa.

I tre dagar utforskade vi vad hojåkarna har hittat under sina kryssningar genom Sverige. Det blev 150 mil härlig bilkörning och en utslagsgivande pärs för Vi Bil-ägares fem långtestbilar.

Innan vi stack ut på det svenska landsvägsnätet hade vi klarat av grovjobbet inför korandet av Årets Semesterbil. Det skedde på ett ensligt beläget flygfält där vi kunde göra mer riskabla körövningar i fred. Vi provade bland annat hur bilarna klarar en panikmanöver med full last och takbox.  Att köpa takbågar till testbilarna blev en dyr affär. Bara en tillverkare - Volvo - tillhandahåller bågar som kostar under 1 000 kronor.

Hos Peugeot fick vi en smärre chock när vi skulle batala bågarna. 1 750 kronor! Visserligen hade ribborna en elegant aerodynamisk form, men de krävde också special-fästen för boxen. Krångel och mera utgifter.

Sommar och semester betyder för många att familj och vänner, packning och prylar ska fraktas hit och dit. En riktigt bra semesterbil bör således ha ett stort lastutrymme och luftig kupé och den ska bära sin last säkert.

Vi provlastade, provsatt och provåkte och fann att våra tre kombibilar utan problem svarar upp till dessa krav, men VW Passat gjorde det bäst. Den är inte bara störst och rymligast utan lite extra kompetent på de flesta andra sätt.

Men en bra semester- och familjebil ska helst vara rolig att köra också. Det är ju föraren som det hela hänger på, liksom. Känner sig föraren uttråkad, irriterad och trött riskerar semesterresan att bli ett fiasko.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.