Allt började med att låset på förardörren fick för sig att gå i strejk.
Vår långtest-Cee’d är utrustad med nyckelfritt lås-/startsystem och redan när man närmar sig bilen ska backpeglarna fällas ut och välkomstbelysningen tändas.
Sedan är det bara att trycka på knappen på dörrhandtaget, så ska bilen låsas upp.
Men i januarikylan lade den funktionen av, åtminstone på förarsidan. Kom man från passagerarhåll fungerade dock allt som tänkt.
Nästa fadäs inträffade i redaktionsgaraget. Jag hade tvättat bilen och parkerat den snyggt och prydligt. När den några dagar senare skulle startas av vår ljusexpert Erik Rönnblom för ett strålkastartest var den fullständigt död.
Batteriet hade av okänd anledning tömts på ström. Ett dygn med batteriladdare satte sprutt på Kian, men vi har ännu inte hunnit utreda vad som orsakade startproblemen.
Mer information om saken kommer i nästa långtestrapport. Då har vi förhoppningsis bättre koll på läget.
Diskutera: Vad tycker du om Kia Cee'd?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Härligt! Precis den pålitlighet man förväntar sig av en ny bil. Kanske man skulle minska lite på bling-blinget och se till att alla strömförbrukare är definitivt avstängda när man lämnar bilen ( ja, jag vet att klockan mm lär få gå men i övrigt).
Kan man inte sätta in knapparna CTRL-ALT-DELETE på instrumentpanelen så att man man reboota el och datasystemet i bilen?
Norsk reset fungerar för det mesta! Lyft batteripolen!
Centrallåset är ju bra om det funkar när man stängd av bilen Forrenta..
ALLT ÄR BILL GATES FEL!
Nänä 1storstark, allt är inte Bill Gates fel, Reinfeldt har också lite skuld i det hela.
Denna artikel har jag för mig att jag läst för någon månad sedan i VIB? Idisslling på gång?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.