Nästa artikel
Högklassigt rostskydd på Dacia Duster
Långtest

Högklassigt rostskydd på Dacia Duster

Publicerad 28 november 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Vår Dacia Duster har ett riktigt stort plus. Det fick vi åter igen bekräftat vid den årliga rostskyddsinspektionen. Rostskyddet håller mycket hög klass, tacka Renault för det.

Suvar brukar inte hålla speciellt hög nivå på rostskyddet, trots att dessa bilar om några borde göra det med tanke på den stundtals omilda behandling de utsätts för på riktigt dåliga vägar. Landets billigaste suv, nybilspriserna för den fyrhjulsdrivna Duster börjar på 139 000 kronor, är ett lysande undantag.

Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström gav bilen betyg 4 av 5 redan när den var ny och uppföljningen efter 7 000 mil visar att prognosen var helt korrekt, ja, till och med nästan i underkant.

– Det är sällan jag ser så här rostfria bilar efter två år och 7 000 mil, säger han efter inspektion av skarvar och hålrum med hjälp av fiberoptik. Motorhuv, lucka och dörrar är invändigt behandlade och limmade och även balkar och hålrum har skyddats med vax. Hela bottenplattan har dessutom ett skyddande slitskydd, så här ska det se ut!

Den rumänskbyggda Dacia Duster följer Renaults rostskyddsrekommendationer och det är också anledningen till att resultatet blir bra. Vi Bilägare har under en rad av år påvisat att Renault har ett av marknadens allra bästa rostskydd.

Dacia Duster, som den lågprisbil den är, har självfallet inget annat karossmaterial än ren plåt och det bidrar till att vi inte sätter allra högsta betyg. En annan detalj, som är betydligt enklare att komplettera med, är att redan från början förse bilarna med stänkskydd. De utstickande hjulhusen bak utsätts ideligen för vägsprut och det kan på sikt ge blästringsskador.

Det finns inget att anmärka på Dusters inkopplingsbara fyrhjulsdrift – normalt ska bilen ställas in på 2WD vid torrt väglag. Bilen har dock säkerhetsbrister och fick bara tre stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Vidare var inte antisladd standard när vi köpte vår långtestbil. Numera har alla Duster ESP som standard.

Duster är inget under av komfort, men om behoven är framkomlighet och enklare vardagslunk får man mycket bil för pengarna. Det gäller bara att vänja sig vid växellådan och att använda växlarna två, fyra och sex. Ettans utväxling är så låg att motorn nästan storknar vid aldrig så lite fartökning. Dieselmotorn på 109 hk räcker gott och väl, men är inte speciellt välljudande.

Diskutera: Vad tycker du om Dacia Duster?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Dacia Duster 4x4 1,5 dCi Laureate

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Dacia Duster:

Modell: 4x4 1,5 dCi Laureate
Årsmodell:  2011
Inköpspris: 180 600
Aktuell körsträcka: 7 028 mil
Förbrukning (dek.): 5,6 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 7,4 l/100 km

Vi Bilägares långtest:

Vi Bilägare köper in fem nya bilar per år. Dessa körs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar som rapporterar regelbundet om:

BMW 118d, 2012
Hyundai i40, 2012
Mercedes B180, 2012
Opel Ampera, 2012
Volkswagen Up, 2012
Dacia Duster, 2011
Ford C-Max, 2011
Saab 9-5, 2011
Volvo V60, 2011
Opel Astra, 2010
Peugeot 3008, 2010
Volvo V70, 2008
Kia Cee'd, 2007

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-11-28 14:57
IngoS

Dacia har råd att kosta på vettigt rostskydd. När får Toyota och Ford det? Behöver inte kosta skjortan.

#2 • Uppdaterat: 2012-11-28 16:07
saabnisse

Toyota hade infört det, efter år av bortfrätta bilar, fram till årsmodellerna 2003 då de av någon anledning ansåg att det inte längre behövdes.
Delvis hade de kanske rätt, T tillhör inte längre de mest angripna bilarna.
Men själv skulle jag inte köpa någon ny bil av asiatiskt ursprung utan att kosta på en ytterligare rostskyddsbehandling, det är ju småpengar i förhållande till priset på bilen.

#3 • Uppdaterat: 2012-11-28 17:05
JorgenE

-"Ettans utväxling är så låg att motorn nästan storknar vid aldrig så lite fartökning."

Låg utväxling? Det är ju då motorn ALDRIG storknar, d.v.s. tappar kraften.

#4 • Uppdaterat: 2012-11-28 20:00
IngoS

1an är naturligtvis ersättning för den lågväxel, som saknas i de flesta flådigare bilar, och visar att de har litet ambitiösare terrängbilsambitioner än konkurrenterna. Kanske större behov av terrängbilsegnskaper på huvudmarknaderna i tredje världen. -fast det har ju inget med rostskyddet att göra.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.