Nästa artikel
Här är Vi Bilägares långteststall 2019
Långtest

Här är Vi Bilägares långteststall 2019

Publicerad 3 januari 2019 (uppdaterad 11 januari 2019)
Nu avslöjar vi vilka fem bilar vi bestämt oss för att syna extra noga under kommande året. Under 4.000 mil ska de få bekänna färg under vårt fördjupningstest – det enda i sitt slag i Sverige.
Vi Bilägares långtestverksamhet är unik. Sedan 1987 har vi valt ut och för egna pengar köpt intressanta nykomlingar på bilmarknaden. Under ett år ska vi leva med bilarna och utsätta dem för vardagens alla vedermödor. Enkelt uttryckt: hur är de att umgås med i ett längre perspektiv. Vi får erfara den helheltsupplevelse som ni konsumeter möter i ert bilägande – däribland fel, reklamationer och kontakt med service/verkstad.

Under året ska varje bil rulla 4 000 mil vilket motsvarar ett varv runt jorden. Långteststallet är inte enbart ett kvalitetsprov. För en modern bil är 4 000 mil ingen stor sak. Idag förväntar vi oss ett bekymmersfritt ägande. Ändå fångar vi ofta upp vilka modeller som lider av tidiga barnsjukdomar. Långtestverksamheten ger också en möjlighet för oss – och för er läsare –att gå på djupet med fem nya bilmodeller. 

Knappt hinner de påklistrade testdekalerna torka förrän vi styr kosan till kyliga breddgrader och vårt årliga vintertest. Det är en arbetsvecka där bistra minusgrader, snö och is obönhörligen avslöjar minsta slarv i konstruktionen. Vägegenskaperna på tuff isbark och tjock snömodd kräver andra chassiegenskaper än släta solskensvägar på kontinenten. Vi mäter också stols-, ratt- och kupévärme samt strålkastarnas ljusbild.

På sommaren gör vi ett simulerat semestertest. Klimatanläggningarnas kylningskapacitet kartläggs. Med full semesterpackning mäter vi acceleration, omkörningsförmåga och bromssträcka samt säkerställer att bilarna har säkra köregenskaper även med takbox monterad i undanmöverprovet.

Flera mindre deltester står också på programmet. Barnsäkerhet är ett av de viktigare inslagen, men även användbarheten för de allt mer avancerade menyskärmarna har blivit en angelägen säkerhetsfaktor.

För första gången har vi köpt en ren elbil: Hyundai Kona Electric. Tidigare laddbilar (Opel Ampera, BMW i3, Kia Optima) har tagit hjälp av en bensinmotor för att ge oss avgörande räckvidd. Äntligen har elbilarna blivit uppgiften mogen till en (hyfsat) vettig peng. 

Dacia Duster är betydligt mer konventionell. En kompaktsuv med ett äventyrligt yttre och hög markfrigång. Duster är inte superny, senaste generationen kom redan våren 2018, men det låga priset för en fyrhjulsdriven suv gör den tillräckligt intressant för att ta en plats i årets långtestkvintett. Inför 2019 har 1,5 dCi-motorn uppdaterats med ytterligare fem hk samt SCR-katalysator, som via AdBlue-additiv sänker NOx-utsläppen. 

Vår andra dieselbil är Dacias raka motsats gällande pris och prestige. Audi A6 Avant är en tjänstebilsfavorit som senare blir en eftertraktad begagnadbil för kombisuktande barnfamiljer. Nya A6 är en så kallad mildhybrid som kan stänga av motorn helt under korta stunder vid gasuppsläpp och utförslöpor. Vi är nyfikna på det nya quattrosystem som kopplar av och på bakhjulsdrivningen vid behov, istället för den permanenta fyrhjulsdriften som länge varit Audis signum.

Sedan har vi Ford Focus kombi. Vår bil har Matrix LED-strålkastare, trådlös mobilladdning, automatisk fickparkering, B&O-högtalare samt åttastegad automatlåda. Därtill har vi adderat det nya ”Active”-utförandet som ger trendriktig svart plast kring hjulhus och på stötfångare. Dessutom höjs markfrigången tre cm. Redan vanliga Focus har relativt stram rullkomfort. Vad kommer den upphöjda chassijusteringen innebära för fjädringskomforten månntro? 

Volvo V60 är den tredje kombibilen i gänget. Nya V60 är längre och rymligare än föregångaren. Bakstammen har rätats upp jämfört med de senaste herrgårdsvagnarna från Hisingen. Volvos dieselmotorer har vi bra koll på sedan tidigare. Volvo utrustar sällan de bilar som lånas ut till tester med det adaptiva Four C-chassit. Är det måhända inte värt de 11 900 kr det kostar? Det finns bara ett sätt att ta reda på det: vi köper det till vår egen bil. 

Om ett knappt år och totalt 20 000 mil vet vi vilken av våra nya långtestbilar som klarat utmaningarna bäst i förhållande till pris och de förtjänster som modellen utlovar. Närmast väntar det utslagsgivande vintertestet. Låt långteståret 2019 börja!

Diskutera: Vad tycker du om långteststallet 2019?
 
Audi A6 Avant 40 TDI Quattro S Tronic Proline  
Grundpris: 476 400 kr.
Tillval: Alpinepaket 0 kr (intro-kampanj), Förvaringspaket 1 000 kr, variabla nackskydd 1 800 kr. Totalt 2 800 kr.  
Testbilens pris: 479 200 kr.
Garantier: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskada, 12 års rostskyddsgaranti, 3 års lackgaranti, vägassistans förnyas vid service.
Skatt: 3 996 kr/år (år 1–3), 2 324 kr/år (år 4–).
Mått & vikt: L 494/B 189/H 147 cm. Tjänstevikt i.u. (ca 1 900 kg). Maxlast i.u. kg. Släpvikt 2 000 kg. Bagagevolym 565/1 680 l (VDA).
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel, 12 V-mildhybridsystem, 1 968 cm3. Max effekt 204 hk vid 3 750–4 200 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 750–3 500 v/min. 
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, 7-stegad dubbelkopplingslåda.
Deklarerad förbrukning: 6,2 l/100 km (WLTP).
CO2-utsläpp: 163 g/km (WLTP). Skattebaserat CO2: 117 g/km (NEDC). 
Prestanda: Toppfart 241 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,8 s (fabriks-uppgifter). 
Betyg i Euro NCAP: 5/5
ViB:s rostbertyg: 5
ViB:s Ljusbetyg: Halvljus 3/helljus 2.
Dacia Duster 1,5 Blue dCi 115 4x4 Prestige  
Grundpris: 187 400 kr.
Tillval: Automatisk klimatanläggning 3 500 kr, Nyckelfritt centrallås 2 000 kr, runt om sikt-kameror 3 000 kr, reservhjul 1 500 kr. Totalt 10 000 kr.  
Testbilens pris: 197 400 kr.
Garantier: 3 års nybilsgaranti, 3 års vagnskada, 6 års rostskyddsgaranti, 2 års lackgaranti, 3 års vägassistans.
Skatt: 4 568 kr/år (år 1–3), 2 471 kr/år (år 4–).
Mått vikt: L 434/B 180/H 168 cm. Tjänstevikt ca 1 512 kg. Maxlast 421 kg. Släpvikt 1 500 kg. Bagage-volym 411/1 478 l (VDA).
Motor: Fyrcylindrig diesel, 1 461 cm3. Max effekt 115 hk vid 3 750 v/min. Max vridmoment 260 Nm vid 2 000 v/min. 
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, 6-växlad manuell låda. 
Deklarerad förbrukning: 5,8 l/100 km (WLTP).
CO2-utsläpp: 152 g/km (WLTP). Skattebaserat CO2: 123 g/km (NEDC). 
Prestanda: Toppfart 179 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,9 s (fabriksuppgifter).
Betyg i Euro NCAP: 3/5
ViB:s rostbetyg: 3
ViB:s ljusbetyg: Halvljus 3/helljus 3.
Ford Focus kombi Active 1,0T 125 Aut Launch Edition
Grundpris: 271 400 kr.
Tillval: B&O-ljudpaket 7 900 kr, lastnät 2 000 kr, LED-strålkastare 9 000 kr, Dödavinkel 5 000 kr, trådlös mobilladdning, 750 kr, textilmattor och klädd panel 2 000 kr. Totalt 26 650 kr.  
Testbilens pris: 298 050 kr.
Garantier: 5 års nybilsgaranti, 3 års vagnskada, 12 års rostskyddsgaranti, 2 års lackgaranti, vägassistans förnyas vid service.
Skatt: 3 230 kr/år (år 1–3), 778 kr/år (år 4–). 
Mått & vikt: L 469/B 184/H 155 cm. Tjänstevikt 1 495 kg. Maxlast 475 kg. Släpvikt 1 300 kg. Bagage-volym 608/1 653 l (VDA).
Motor: Trecylindrig bensinturbo, 999 cm3. Max effekt 125 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 200 Nm vid 1 400–2 500 v/min. 
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 8-stegad automat.
Deklarerad förbrukning: 7,1 l/100 km (WLTP).
CO2-utsläpp: 158 g/km (WLTP). Skattebaserat CO2: 130 g/km (NEDC). 
Prestanda: Toppfart 189 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,1 s (fabriksuppgifter).
Betyg i Euro NCAP: 5/5
ViB:s rostbetyg: 2
ViB:s ljusbetyg: Halvljus 3/helljus 2.
 
Hyundai Kona Electric 64 kWh Premium
Grundpris: 444 900 kr. 
Tillval: Tvåfärgad exteriörfärg (vit/svart) 8 900 kr. 
Testbilens pris: 393 900 kr (efter supermiljöbilspremie à 60 000 kr).

Garantier: 5 års nybilsgaranti, 5 års vagnskada, 12 års rostskyddsgaranti, 3 års lackgaranti, 5 års vägassistans, 8 år/20 000 mil batteri.
Skatt: 360 kr/år.
Mått & vikt: L 418/B 180/H 157 cm. Tjänstevikt 1 792 kg. Maxlast 378 kg. Släpvikt 0 kg. Bagagevolym 332–1 114 liter (VDA).
Motor: Elektrisk (AC) synkronmotor. Max effekt 204 hk. Max vridmoment 395 Nm. Batteri: Litiumjon-polymer, 64 kWh. Vätskekylt. Maximal laddkapacitet 100 kW. Ombordladdare 7,2 kW, enfas.

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, Enväxlad automat (reduktionsväxel).
Deklarerad förbrukning: 14,3 kWh/ 100 km (WLTP).
Räckvidd på el: 44,9 mil (WLTP).
Prestanda: Toppfart 167 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,6 s (fabriks-uppgifter).

Betyg i Euro NCAP: 5/5
ViB:s rostbetyg: Ej testad.
ViB:s ljusbetyg: Ej testad.
Volvo V60 T5 aut Momentum Advanced Edition  
Grundpris: 373 200 kr.
Tillval: Adaptivt chassi (Four-C) 11 900 kr, Klimatpaket Volvo On Call 13 900 kr, BLIS 5 900 kr, elektriska barnsäkerhetslås 900 kr, Park. assist 3  000 kr, infällbara ytterbackspeglar 2 000 kr, Smartphone integration 2 900 kr. Totalt 40 500 kr.  
Testbilens pris: 413 700 kr.
Garantier: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskada, 12 års rostskyddsgaranti, 3 års vägassistans.
Skatt: 5 869 kr/år (år 1–3), 
1 372 kr/år (år 4–).

Mått & vikt: L 476/B 185/H 143 cm. Tjänstevikt 1 782 kg. Maxlast 468 kg. Släpvikt 1 800 kg. Bagage-volym 529/1 441 l (VDA).
Motor: Fyrcylindrig bensinturbo, 1 969 cm3. Max effekt 250 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment 350 Nm vid 1 800–4 800 v/min. 
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 8-stegad automat.
Deklarerad förbrukning: 7,7 l/100  km (WLTP).
CO2-utsläpp: 175 g/km (WLTP). Skattebaserat CO2: 154 g/km (NEDC). 
Prestanda: Toppfart 235 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,7 s (fabriksuppgifter).
Betyg i Euro NCAP: 5/5
ViB:s rostbetyg: 3
ViB:s ljusbetyg: Halvljus 4/helljus 4.
Följ bilarna på Instagram!

Vi har gett varje bil en unik identitet på Instagram. Om du är intresserad av att följa vad som händer någon av långtestbilarna under året söker du på den #-tagg som är kopplad till just den bilen.



Hyundai Kona: #vibil179

Ford Focus: #vibil180

Volvo V60: #vibil181

Audi A6 Avant: #vibil182

Dacia Duster: #vibil183

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.