Vi Bilägare har testat hur semestervänliga våra bilar i långteststallet är. Se filmen från årets sommartest av Volvo XC40, Opel Insignia, Kia Optima PHEV, Volkswagen Polo och Skoda Karoq.
Klicka på uppspelningsknappen för att starta filmen från Vi Bilägares sommartest 2018. Du där får du veta mer om årets långtest och se hur våra testmoment går till.
Hela sommartestet kan du läsa om i Vi Bilägare nummer 10/2018, som finns i butik nu. Där står utförliga testresultat från värmetestet och undanmanöverprovet med takbox. Vi har också mätt accelerations- och bromsegenskaper hos varje bil i olika hastigheter och undersökt bullernivån. Dessutom finns sammanställningar över varje bils nackdelar och förtjänster på semesterresan och så avslöjar vi vilken som blev testlagets favorit.
Läs hela sommartestet här (endast för prenumeranter)
Diskutera: Vad tycker du om årets långteststall?
Hela sommartestet kan du läsa om i Vi Bilägare nummer 10/2018, som finns i butik nu. Där står utförliga testresultat från värmetestet och undanmanöverprovet med takbox. Vi har också mätt accelerations- och bromsegenskaper hos varje bil i olika hastigheter och undersökt bullernivån. Dessutom finns sammanställningar över varje bils nackdelar och förtjänster på semesterresan och så avslöjar vi vilken som blev testlagets favorit.
Läs hela sommartestet här (endast för prenumeranter)
Diskutera: Vad tycker du om årets långteststall?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Man konstaterar att bensin opeln med 0,8 L/m känns rejält törtstig för att vara en modern standard låg bil tycker jag.
1dl mer! än testets bensin suv.
Och acceleration som en modern trepip med 10,2 sek.
Var Opeln med fyrhjulsdrift? Jag kollade upp vikten på en Isignia, och den låg på ca 1800 kg. Nog bara XC40 som kommer upp i den viktnivån. Spelar ingen roll, tunga bilar förstör körglädjen och blir törstiga. Mer fokus på att göra bilar lättare borde få mer utrymme nu, speciellt med tanke på när modellerna skall elektrifieras.
Isignian i testet väger 1613 kg. XC40:n 1793 (!)
Hur mycket en bil drar beror ju helt på vem som sitter bakom ratten.
Jag vet någon som gjort en liknande tur och kom fram till ett helt annat resultat.
"Såå nu hemma igen efter ganska precis 250 mils körning
Mest motorväg i laglig fart.
Mkt packning och Ac på hela tiden, 0,62 drog den!
Mkt bra tycker jag,och superskön att både köra och åka i!"
Angående Insignia 1.5T 165hk , så funktionen är det inget fel på då man i testet skriver - " Motorn och lådan jobbar förträffligt ihop ".
Insignia blir för övrigt klar vinnare i sommartestet.
Men ViB önskar sig lite högre effekt när den är fullastad för att bl.a. få ner förbrukningen.
Och det finns ju nu mer också i och med 1.6T 200hk.
Nja Nicklas den låg hög i både det gemensamma lugna semester testet och det andra vanliga långtidstestet jämfört med dom andra.
Kan det vara automaten som suger.
Ingen 4wd utan det har bara cc40.
Det finns - många - saker man BÖR bry sig om på en bil, de flesta gör uppenbarligen inte det.
De hackas på Opel företrädesvis av skodaägare !! Nu är opeln i testet en fullstor bil på fem meter går inte att jämföra med en tre cylindrig bil som är ett baksäte kortare, de beror helt på vem som sitter bakom ratten va förbrukningen hamnar, Insignian är en vägvagn av klass de nyttjas av testförarna naturligtvis, jag förvånas över vib höga förbrukning, av egen erfarenhet vet jag att den motorn går billigare.
Crylen nu kan man väl anta att optiman, xc40, karoqen, Insignian och polon körts under samma gemensamma förutsättningar under detta specifika sommar test som körts under lugna former med full last.
Det är iaf det dom beskriver.
Men crillen vad har du för snitt på den motorn med automat?
Mso, 40 60 80 och 100 vägar 80 % av dessa på 80 100 väg snittar 0.62 - 0.65 med manuell.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.