Efter bränslefilterbyte har hackandet i vår Volvo V40 nästan upphört.
Under 6 00 körda mil har ett av främsta bekymren med vår Volvo V40 varit hackig motorgång, något som nu förhoppningsvis är åtgärdat. Bilen får beröm för långfärdskomfort men kritik för krångligt bagageutrymme.
Vi Bilägares Volvo V40 har precis vilat ut efter en hektisk tur till södra Schweiz. Med två barn i baksätet och vuxen passagerare fram kan vi inte annat än att ge den lilla bilen beröm för sin fina komfort. Speciellt uppskattat under resans gång var den aktiva farthållaren och de lampor som varnar för hinder i döda vinkeln. Autobahn tenderade dock att suga musten ur den lilla motorn, men i gengäld kunde vi hålla förbrukningen på drägliga nivåer.
Hackandet som tidigare varit ett problem innan bilen blir varm har till viss del åtgärdats vid service på Bilia i Segeltorp. Enligt verkstaden är orsaken till den ojämna gången att bränslefiltret blir igensatt. Bytesintervallet för filtret är 6 000 mil. Huruvida detta är för långt återstår att se under kommande period. Helt bra är som sagt inte motorgången ännu, men enligt mekanikern kommer problemet att försvinna allt eftersom bilen brukas efter filterbytet.
Övriga åtgärder som 6 000-milaservicen omfattar är bland annat byte av motorolja, oljefilter, luftfilter och bromsvätska. När bilen ändå var inne byttes även torkarbladen, vilket gör att vi känner oss redo för den lågt stående höstsolen.
Den ljusa inredningen är ingen fullträff med två småbarn, men klädseln är lätt att göra ren. Som laståsna är bilen klart begränsad, och mest irriterande är tröskeln in till bagagerummet, vilken gör att du inte kan lasta så långa föremål som bilen rymmer. I alla fall inte om de väger mycket, då du riskerar att knäcka ryggen då du lastar ur. Dessutom blir det lätt repor på stötfångaren. Ägare till nya V40 kan jag rekommendera att montera ett slitskydd vid lastöppningen om man vet att man kommer att transportera tunga saker.
Per Hammarsjö
Hackandet som tidigare varit ett problem innan bilen blir varm har till viss del åtgärdats vid service på Bilia i Segeltorp. Enligt verkstaden är orsaken till den ojämna gången att bränslefiltret blir igensatt. Bytesintervallet för filtret är 6 000 mil. Huruvida detta är för långt återstår att se under kommande period. Helt bra är som sagt inte motorgången ännu, men enligt mekanikern kommer problemet att försvinna allt eftersom bilen brukas efter filterbytet.
Övriga åtgärder som 6 000-milaservicen omfattar är bland annat byte av motorolja, oljefilter, luftfilter och bromsvätska. När bilen ändå var inne byttes även torkarbladen, vilket gör att vi känner oss redo för den lågt stående höstsolen.
Den ljusa inredningen är ingen fullträff med två småbarn, men klädseln är lätt att göra ren. Som laståsna är bilen klart begränsad, och mest irriterande är tröskeln in till bagagerummet, vilken gör att du inte kan lasta så långa föremål som bilen rymmer. I alla fall inte om de väger mycket, då du riskerar att knäcka ryggen då du lastar ur. Dessutom blir det lätt repor på stötfångaren. Ägare till nya V40 kan jag rekommendera att montera ett slitskydd vid lastöppningen om man vet att man kommer att transportera tunga saker.
Per Hammarsjö
Volvo V40
Modell: D2 Momentum
Årsmodell: 2013
Inköpspris: 319 000 kr
Aktuell körsträcka: 5 923 mil
Förbrukning (dek.): 3,8 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 5,5 l/100 km
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
319.000 för en alternativ Golf??
Nej tack.
Läste f.ö. att man i USA saknade S40 och V50 i utbudet. Jag är inte förvånad.
Kommer ihåg att V40 var en smula stötig och stram? Ni tänker inte på åk-komfort (fjädring) när ni skriver om komfort? De flesta bilar, med stramare fjädring, börjar ju fungera bättre desto hårdare man kör.
Låter som hackandet är kvar!=)
Det är inte dåligt, ny bil år 2014 och efter 6000 mil har hackandet nästan upphört ????? Ska en ny bil få hacka överhuvudtaget ?
Jag provkörde en V40 D3 för något år sedan.
Den var fantastisk att köra med underbar automatlåda.
Och trots 18 tums fälgar hade den en förvånade bra komfort.
Riktigt bra klipp i den motorn (150 hk).
Om motorn fortfarande hackar efter att bränslefiltret har bytts, hur skulle det kunna upphöra av sig själv?
Jag har en C30 D2 2012. Den hackade vid halvvarm motor och bränslefiltret bytes i förtid utan resultat.
Sedan blev det dags för service. Bränslefiltret var redan bytt så det bytes inte, men en ny mjukvara laddades ner. Efter detta har 90 % av hackandet försvunnit.
Teknikern kunde inte säga vad som ändrats, men efter lite egna prov har jag kommit fram till följande:
Innan mjukvaran uppdaterades lade man på 1300 RPM om man bromsade ner motorn på tomgång. Detta under ett par sekunder. Detta leder till ryckningar när man kör försiktigt i stadstrafik.
Efter uppdateringen lägger man knappt på någon höjning av tomgången alls.
Som vanligt upplyser man inte kunden om ändringen, utan gör det i det tysta.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.