Nästa artikel
Ford Mondeo (2007) – slutrapport efter fyra år i Begteststallet
Begteststallet

Ford Mondeo (2007) – slutrapport efter fyra år i Begteststallet

Publicerad 17 februari 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Efter fyra år och 16 028 mil i Vi Bilägares begteststall säger vi adjö till Ford Mondeo. Bilen har varit en pålitlig, körglad, bränslesnål och praktisk kombi under fyra års tid, men skönhetsfläckarna är lite för många för att helhetsintrycket ska bli bra.

Till avdelningen skönhetsfläckar hör naturligtvis det bristfälliga rost- och lackskyddet. Här hade man med enkla medel redan från början kunnat förebygga skadorna. Felet med vår Mondeo är att den köptes i oktober 2007 och inte i januari 2008. Krasst uttryckt är tre månader i det här sammanhanget en stor skillnad.

Vid sista rostskyddskontrollen demonterades alla innerskärmar för att ge en tydligare bild av rostangreppens omfattning. Underredet ser inte vackert ut, rosten har satt sig i skarvar och infästningar, men inte tillräckligt för att rostskyddsgarantin (=genomrostning) ska kunna tillämpas. Allra värst framträder skadorna på framskärmar och tröskellådorna, orsakade av vägsprut från framhjulen.

Vår Mondeo var från början utrustad med alldeles för snålt tilltagna stänkskydd och de blästringsskador som tillkom redan under första året har inte gått att få bukt med – trots nedslipning och omlackering av tröskellådorna och framskärmarna. Blästringsskador förekommer också på de utstickande bakre hjulhusen som också ligger illa till, mitt i vägsprutet.

I samband med första omlackeringen försågs också vår Mondeo med större stänkskydd, men det var för sent. Från 1 januari 2008 lät Ford monterar större stänkskydd på alla svensksålda Mondeo, liksom att bilarna också fick förstärkt rostskydd redan i fabrik.

Modins Bil i Uppsala åtog sig nyligen att slipa ned och lacka om framskärmarna, men inte tröskellådorna, med anledning av skador på underredet som vi själva bär ansvar för. Dessa skador har dock uppkommit långt senare och har inget att göra med grundproblemet. I skrivande stund är förslaget att tröskellådorna kommer att riktas och lackas om till en beräknad kostnad av 5 000 kronor.

Rent funktionsmässigt har två allvarligare missöden inträffat under våra 16 000 testmil. Skadad synkring ledde till byte av växellåda redan efter 3 500 mil vilket lyckligtvis skedde under garantitiden. Den andra smällen kom efter drygt 14 000 mil – hål i kondensorn och strejkande luftkonditioneringssystem. Här fanns förstås inga garantier och slutnotan blev 11 863 kronor. Kondensorn till klimatanläggningen sitter för övrigt mycket illa till, i underkant av spoilern. Det är som gjort för att få stenskott.

Till avdelningen obehagliga överraskningar hörde också en exploderad bakruta, vilket inträffade under körning. Här rörde det sig inte om något stenskott, utan snarare om någon spänning i rutan. Den här skadan blev självfallet ett försäkringsärende.

Av slitdelar kan nämnas att vi bytt bromsbelägg bak två gånger, en gång fram samt bromsskivor bak – en ganska normal slitagebild.

Totalt sett har bilen ändå gått relativt problemfritt. Irritationsmoment har trots allt förekommit, som att passagerarstolen inte går att fälla ihop för att lasta lång last, att frånkoppling av passagerarkrockkudden måste ske på verkstad och att en tillfällig barnstol inte går att fästa med spännremmar i passagerarstolens skenor.

Under körning noterar vi också att den automatiskt avbländbara backspegeln inte bländar av tillräckligt effektivt. Vidare är tygklädseln extremt känslig och fläckar solkar ned helhetsintrycket.

Läs också:
Begteststallet: Bokslut för 2011

Testinformation

Modeller i det här testet:

Ford Mondeo 2,0 TD – 16 028 mil

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Ford Mondeo 2,0 TD:

Registreringsdatum: 17 okt -07

Mätarställning, mil: 16 028

ViB:s förbrukning: 6,0

Officiell förbrukning: 5,9

Garantier, år: 2-3-12

Serviceintervall, mil: 2 000/1 år

Inköpspris, kr: 264 200

Inbytespris, kr: 83 800

Värdeminskning, kr: 180 400

Bränsle, kr: 128 323

Rep/service, kr: 56 820

Däck, kr: 20 846

Skatt/besiktning, kr: 15 434

Försäkring, kr: 26 356

Underhåll, kr: 13 692

Totalt, kr: 441 871

Totalt/mil, kr: 27,57

Service och reparationer:

2008:

Service (1 742 mil, 2 820 kr)

Byte växellåda skadad synkring (3 500 mil, garanti)

Service (3 848 mil, 3 511 kr)

Byta sensor oljelampa (3 848 mil, garanti)

2009:

Service (6 069 mil, 4 773 kr)

Service (7 929 mil, 3 537 kr)

Bromsbelägg fram och bak, bromsskivor bak (7 929 mil, 5 904 kr)

Sönderblästrad tröskellåda, omlackering tröskelllådor, framskärmar, nya stänkskydd (7 929 mil, Garanti)

2010:

Service (9 995 mil, 3 965 kr)

Service (11 941 mil, 5 031 kr)

Rost vänster bakdörr, nederkant, samt limsläpp i en skarv (ej åtgärdat)

2011:

Service (14 233 mil, 3 670 kr)

Byte bromsbelägg bak (14 233 mil, 1 848 kr)

Felsökning ACC-kondensor (14 233 mil, 1 007 kr)

Reparation ACC (15 303 mil, 10 856 kr)

Service (15 894 mil, 3 532 kr)

Lack- och rostskador inkl riktning, tröskellådor (15 894 mil, 5 000 kr)

Lack- och rostskador, framskärmar (15 894 mil , garanti)

2008–2011:

Diverse, lampor m.m (1 366 kr)

Totalt: 56 820 kr

Totalt/mil: 3,55 kr

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-02-17 10:20
Hackenbush

Ovanstående läsning ger inte vid handen att det varit problemfritt.

#2 • Uppdaterat: 2012-02-17 14:19
lelle_2

Hur kan det vara en normal slitagebild när bakre bromsbeläggen slits fortare än dom främre bromsbeläggen? För mig borde det vara tvärt om!

#3 • Uppdaterat: 2012-02-17 21:23
Peugo

Gissar att dom glömt ställe in handbromsen när bilen levererats, har hänt med andra bilmärken/bilar också. Hade det något med leveransen att göra, kommer inte ihåg...

#4 • Uppdaterat: 2012-02-18 00:19
Henr1k

Har en kompis som fick precis samma överaskning när bakrutan small. För övrigt är det gräsligt vad rostig den blivit på så kort tid, dom där kommer inte se roliga ut om några år.

#5 • Uppdaterat: 2012-02-18 10:05
Stefan Eriksson

Varför lär sig Ford aldrig att tillverka bilar med bra rostskydd?rostproblemen upprepar sig hela tiden,se på bl a Opel och Renault de har gjort läxan och har numera bra rostskydd.Är själv mycket nöjd Focus ägare förutom rostskyddet.

#6 • Uppdaterat: 2012-02-20 07:25
Swenssons

Visst är det riktigt dåligt att Ford inte har en riktig rostskyddsbehandling. Vår Ford Focus Flexifuel kostade vi på en behandling á ca 5000 kr å den e helt rostfri. En toppenbil att äga och kul och billigt att tanka etanol ;-).

#7 • Uppdaterat: 2012-02-20 14:10
Henrik_gbg

Inte förvånad, Ford är skit och har så alltid varit. Men av någon anledning så haussas dom av Svenska biltidningar.

#8 • Uppdaterat: 2012-02-20 14:20
Foxhunter

Egentligen är kanske Ford inte så dålig bil trots allt. Problemet är mer av karaktären VARUMÄRKE. Jag själv har exempelvis jobbat i hela mitt liv. Aldrig varit arbetslös och alltid skött mig. Det hade känts som en fullständig katastrof och ett stort misslyckande i livet att då nu behöva äga en FORD eller ännu värre en OPEL. Som sagt kanske inte så dåliga bilar men för mig är de Opel Record och Ford Taunus allihopa. Inte kul! På 60- talet hade de kompisars fäder, som slirade på kopplingen en halv kilometer och var allmänt mesiga, just Opel eller Ford.

#9 • Uppdaterat: 2012-02-20 19:34
Stefan Eriksson

Foxhunter,du är gammalmodig och konservativ precis som min far som inte gillar Audi=DKW och Skoda=bilar som välter och Opel=bil som rostar.
Alla bilmärken har utvecklats sedan 60 talet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.