En möjlig förklaring är de osedvanligt segstartade torkarna. För att vifta igång bladen måste föraren hålla spolarspaken indragen i flera sekunder och på den tiden hinner Forden fullkomligt dränka vindrutan och dessutom aktivera spolningen av framlyktorna.
Vinterns snö och kyla har också inneburit (påstådda) problem med däcken. Två gånger har "Kontrollera däcktrycket" dykt upp i färddatorn, trots att lufttrycket visat sig vara korrekt. I manualen medger Ford att problemet kan uppstå vid just snö och kyla eller med påkopplat släp. Varningen återställs via menysystemet.
Efter en parkeringsblunder i slutet av förra året fick C-Max en ny bakskärm och den bakre stötfångaren lackades om. Även om det såg bra ut till en början är vi inte helt nöjda, skillnaden mellan den nya och gamla lacken är stor. Kanske kan en grundlig rekonditionering framåt våren vara lösningen?
I övrigt är testchauffören nöjd med C-Max. Kvalitetskänslan är över förväntan och Forden är överraskande rymlig för två vuxna, två barn och deras bagage. Dessutom slår bilen många konkurrenter på fingrarna när det gäller lågt buller i kupén.
Diskutera: Vad tycker du om Ford C-Max?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Ford C-Max 1,6 D TitaniumBetyg
Modell: 1,6 D Titanium
Årsmodell: 2011
Inköpspris: 255 100 kr
Aktuell körsträcka: 6 929 mil
Förbrukning (dek.): 4,6 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 6,4 l/100 km
Vi Bilägare köper in fem nya bilar per år. Dessa körs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar som rapporterar regelbundet om:
BMW 118d, 2012
Hyundai i40, 2012
Mercedes B180, 2012
Opel Ampera, 2012
Volkswagen Up, 2012
Dacia Duster, 2011
Ford C-Max, 2011
Saab 9-5, 2011
Volvo V60, 2011
Opel Astra, 2010
Peugeot 3008, 2010
Volvo V70, 2008
Kia Cee'd, 2007
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tur att det inte var tvärtom 50L på 4 mil.
Jag är inte så förtjust i C-Max precis men den kan ju bara en bra bil för en del.
Samma sak på vår BMW 320d -12. Måste hålla in spaken minst 1 sekund för att aktivera torkarna och dessutom så spolar den ju rätt duktigt på framlyktorna. Osäker på att den gör det varje gång dock. Vill man snåla utan att spola lyktorna är det bara att dutta spolaren och sedan manuellt torka :)
Konstig funktion, på min gamla bil räcker det med att "dutta till" spolningen på spaken för att torkarna ska starta. De startar snabbare än spolningen.
Trodde det alltid var så...
Ok, då kanske Jönköpings kommun skall hota med 10 000 i böter för användning av spolarvätska på kommunens vägar ...
Jag köpte en c-max flexifuel 2006:a för drygt ett år sedan som gått 11.000 mil och jag är lite besviken på bilen. I tekniska data står det att den ska dra 5,7 l/100km landsvägskörning på BF95. Det lägsta jag har kommit ned i är 8,8 l/100km och med E85 är det svårt att komma under 10 l/100 km. Färddatorn kan man inte heller fullt lita på. Den visar ca 15% mer än den verkliga bränsleförbrukningen. Dessutom är den jobbig att köra landsvägskörning med eftersom den är så lågt växlad. ca 3200 varv vid 100 km/h. Man skulle helst vilja ha en växel till. Jag har en S80 också. Den är betydligt skönare att köra landsvägskörning med. Den nöjer sig med ca 2200 varv vid 100km/h. Jag kanske har något problem med forden? Eller drar andra c-max lika mycket bränsle?
Hej Filips. Vitsen med denna sekund är att spolarvätskan kommer förs och blöter upp vindruta så inte torkarbladen drar torrt, och repar ner din vinruta, samt sliter ut dina torkarblad mer än nödvändigt. Men struntar du i det är det ju bara att sätta på torkarna utan spolning och då kommer ju dom att starta direkt.
Normalt spolar inte det på strålkastarna om man först stänger av halvljuset.
Ja Kapten eller varför kräver inte Jönköpings kommun alla bilägare på en avgift på 10.000/år? Detta skulle bli enklare och bilar skitar ju ner på ett eller annat sätt hela tiden.
Ops,, nu gav jag Jönköpings kommun en idé.
Det är väl inte bilarna som skitar ner! Snarare alla lastbilar med skitspridare bak, som vräker ut ofantliga mängder med dynga. Det kallas "halkbekämpning" men är egentligen att likställa med terrorism. Där är huvudanledningen till förbrukningen av spolarvätska. Skyll inte på Ford.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.