Nästa artikel
Nytt dörrhandtag löser problem för Kia Cee'd
Långtest

Nytt dörrhandtag löser problem för Kia Cee'd

Publicerad 19 maj 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Det nyckellösa låssystemet på långteststallets Kia Cee'd har strulat, men nu har bilen fått nytt dörrhandtag.

Kia Vår Kia Cee’d har varit inne på verkstad för felsökning efter diverse elektroniskt trassel. Här fann Björn Nielsen på Södermalms Bil i Stockholm ett antal historiska felkoder, orsakat av att bilen blev strömlös för en tid sedan då batteriet oförklarligt laddades ur efter några dagar stående i varmgarage.

Efter avstängning av funktionerna ska det normalt ta cirka tio minuter innan bilens datorer har släckts ned, men en liten strömkälla finns alltid kvar, men att det går så illa att hela batteriet laddas ur är inte normalt.

Felsökningen gav inget svar på det mysteriet och det riktar blicken på att den mänskliga faktorn trots allt kan ha spelat en roll, även om aktuell testförare vid parkeringstillfället bedyrar att ingen lampa var på när bilen låstes.

Felet med den svaga signalen i det nyckellösa systemet, framför allt vid förarsidan, fann verkstaden snabbt en lösning på. Normalt ska backspeglar fällas ut och välkomstbelysning tändas när man närmar sig bilen, även när ”nyckeln” är i fickan, men det har inte fungerat på sistone. Lösningen blev ett byta handtaget på förarsidans dörr. I handtaget sitter en antenn som ska känna av signalen från ”nyckeln” och det är den som nu förhoppningsvis ska fungera bättre.

Felsökningen gav dock inget svar på den anmälan om fladdrande ljussken på helljuset som en av våra testförare vid ett enskilt tillfälle råkat ut för. Eventuellt glapp i kablaget har undersökts, men inga fel har funnits.

Klimatanläggningens luftfördelning i autoläge, med plötslig och kraftig varmblåsluft mot fötterna, förklaras av att det är den fabriksinställning som råder. Här kan det bli aktuellt med uppdatering av mjukvaran om det visar sig att fler Kia-ägare upplever olägenheter, men ännu saknas ett sådant program. Värme nere vid golvet är i sig inget negativt eftersom värmen stiger uppåt.

Bilen har också fått hjulinställningen justerad, eftersom  testförarna under vintertestet på isiga vägar upplevde att väggreppet inte var till full belåtenhet. Värdena låg inom felmariginalen och vinterdäcken var också helt i sin ordning. Vi återkommer med fler rapporter om väggrepet med Kia Cee’d.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Kia Cee´d SW 1,6 CRDi Executive

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Kia Cee´d

Modell: SW 1,6 CRDi Executive
Årsmodell: 2013
Inköpspris: 280 600 kr
Aktuell körsträcka: 1 012 mil
Förbrukning (dek.): 4,5 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 6,5 l/100 km

Vi Bilägares långtest:

Vi Bilägare köper in fem nya bilar per år. Dessa körs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi tolv långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:

BMW 118d, 2012
Hyundai i40, 2012
Mercedes B180, 2012
Opel Ampera, 2012
Volkswagen Up, 2012
Dacia Duster, 2011
Ford C-Max, 2011
Volvo V60, 2011
Opel Astra, 2010
Peugeot 3008, 2010
Volvo V70, 2008
Kia Cee'd, 2007

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-05-19 22:59
Raphael

Handtag, famntag, klapp eller kyss. Ja, ibland kan det vara bra att få ett handtag. :) Men detta med elproblem... på en asiatisk bil? :) Jag noterar det är ett uttag för nyckel bredvid handtaget, blir det dålig fart på elspeglar etc även om man öppnar med nyckel?

#2 • Uppdaterat: 2013-05-20 10:37
Hackenbush

Noterar att Raphael är skämtsam idag :-).
Detta med elproblem kan vara en riktig pina och det lär inte minska med åren då allt mer elektronik och datorisering inför i bilarna.
Man är ju rädd för att en bil som är ny idag om ca 10 år ser ut som rena flipperspelet med jackpot med elektronik som efter fukt och annat får spel.

#3 • Uppdaterat: 2013-05-20 16:01
KaptenOberkommandok

Jag skulle personligen aldrig komma på idén att till ett saftigt merpris beställa eller köpa en bil med nyckellöst system. På tok för många komponenter som kan krångla och göra livet surt för ägaren.

#4 • Uppdaterat: 2013-05-20 16:33
laketwig

Jag skulle personligen aldrig komma på idén att, trots ett saftigt merpris, beställa eller köpa en bil utan nyckellöst system. Det bästa dom kommit på efter backvarnare. Inte haft ett problem med systemen på dom två nyckellösa bilar som jag haft (Lexus och BMW). Att man sen kan vifta med foten i bak under bilen för att öppna bakluckan på BMW'n är bara bonus ...

#5 • Uppdaterat: 2013-05-21 13:22
Boxer

Tacka vet jag 60-talets Opel. Jag vill påstå att de var först med ett suveränt nyckellöst system som dessutom inte krånglade. Hade man bara inte låst rattlåset kunde bilen startas utan att nyckeln satt i tändlingslåset.
Men på den tiden fanns kanske inte biltjuvar...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.