Den här artikeln ingår i presentationen av Vi Bilägares långtestbilar 2025. Varje år köper vi in fem bilar som rullar under hela året. På så sätt lär vi känna bilen ännu bättre än under ett vanligt biltest. Här kommer du kunna se samtliga nya långtestbilar.
En modell vi följt genom samtliga generationer är Dacia Duster. Ett populärt val hos privatköpare som söker en oöm suv till en billigare peng.
Vår första Duster, inköpt 2011, kostade 180 900 kronor efter tillval som antisladdsystem, höj- och sänkbar förarstol och delbart baksäte. Den följdes 2019 av en betydligt mer modernt utrustad Duster för 205 900 kronor. Båda var manuellt växlade med dieselmotorer och fyrhjulsdrift.
Till 2025 är dieselbränslet utbytt mot bensin, växellådan sköter sig automatiskt men drivningen sker bara på framhjulen. Vi hänger med Dacia på resan mot elektrifiering med den nya hybridversionen.
Prislappen är nu 325 775 kronor. Det låter mycket men till märkets försvar kommer hybriden endast med toppnivån Extreme. Faktum är att det inte finns någon annan fullhybrid med suv-kaross till lägre pris. Och Duster är inte längre en ”pyttipanna-modell” av gårdagens hyllrester utan drivlinan matchar utbudet hos moderbolaget Renault.
Vårt enda tillval är City-paketet med 360-graderskamera samt döda vinkel-varnare (5 200 kr). Med lastbågar inbyggda i takrailsen stannar slutnotan på 355 000 kronor inklusive vinterhjul på stålfälgar. Dragkroken skippar vi då hybriden bara klarar 750 kilo.
GRUNDPRIS: 325 775 kr*.
TILLVAL: City-paket 5 200 kr, ”Glacier white” solidlack 0 kr, lastbågar 0 kr (inbyggda i takrails), vinterhjul dubbfria Nokian på 16 tums stålfälg 22 956 kr, hjulsidor 16 tum 1 495 kr. Totalt: 29 651 kr.
TESTBILENS PRIS/SKATT: 355 426/4 533 kr.
GARANTIER: Nybil 3 år/10 000 mil, vagnskada 3 år, rostskydd 6 år, lack 2 år, vägassistans 3 år, hybridbatteri 8 år/16 000 mil.
MÅTT: Längd 435/bredd 181/höjd 161 cm.
TJÄNSTEVIKT/MAXLAST/MAX DRAGVIKT: 1 480/390/750 kg.
MOTOR: Bensinhybrid. Bensin, tvärställd fyrcylindrig, volym 1 598 cm3, max effekt 94 hk (69 kW), max vridmoment 148 Nm. El, 49 hk (36 kW), 205 Nm. System, 141 hk (104 kW).
KRAFTÖVERFÖRING: Motorer fram, framhjulsdrift, ”Multimode”-automatlåda.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 5,1 l/100 km. CO2-utsläpp 114 g/km.
PRESTANDA: Toppfart 160 km/tim, acceleration 0–100 km/tim 10,1 s (fabriksuppgifter).
EURO NCAP:S KROCKTEST: 3 (2024).
*) Hedin Bil adderar 875 kronor i registreringsavgift.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (16)
- Igår 11:18 Elbilar säljer bra i England…
- Igår 10:47 Vi försökte så klart stänga…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.