Nästa artikel
Bra rostskydd på Mercedes B-klass
Långtest

Bra rostskydd på Mercedes B-klass

Publicerad 30 maj 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Har Mercedes lärt sig läxan om rostskydd? Vi Bilägares rostskyddstestare granskade B-klass för att se efter.

Förra generationens Mercedes B-klass har haft problem med limtätningen i bakluckans skarvar. Därför var det med stort intresse vi lät vår rostskyddstestare Thomas Widström ge sig i kast med att ingående studera rostskyddet på efterföljaren, långteststallets B180. Särskilt noga granskade Thomas just bakluckan och det tycks nu som Mercedes lärt sig läxan.

Limtätningen är mycket omsorgsfullt utförd, även över hörnen, som är kritiska punkter. Vidhäftningen eller kvaliteten på limmet är det svårt att sia om, men i nuläget är skarvarna synbart mycket bra tätade.

Med tiden får vi besked om limmet sitter kvar där det ska.

Mercedes har grundförutsättningar för ett riktigt bra skydd. Framskärmar och motorhuv är tillverkade i aluminium och tankluckan i plast. Vaxbehandling finns i hålrummen. Bakre skärmkanter är av bra konstruktion, där finns dock fuktsugande innerskärmar av filtmaterial. Fram finns plastinnerskärmar, men inga stänklappar.

B-klass är nära toppbetyg, men vissa småmissar och historien med limsläpp gör att vi ännu  står fast vid betyg 4 av 5.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mercedes B180 CDI Business

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Mercedes B180 CDI Business

Årsmodell: 2012

Inköpspris: 285 400 kr

Aktuell körsträcka: 4 410 mil

Förbrukning (dek.): 4,4 l/100 km

Förbrukning (ViB:s): 5,6 l/100 km

Vi Bilägare köper in fem nya bilar per år. Dessa körs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi elva långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:

Honda CR-V, 2013

Kia Cee'd, 2013

Mazda6, 2013

Volkswagen Golf, 2013

Volvo V40, 2013

BMW 118d, 2012

Hyundai i40, 2012

Mercedes B180, 2012

Opel Ampera, 2012

Peugeot 3008, 2010

Volvo V70, 2008

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-05-30 12:52
Raphael

Vi får som sagt se huruvida Mercedes lärt sig läxan. Limskyddet har ju visat sig tidigare se bra ut men som ändå fallerat, vilket Vi Bilägare också tagit upp.

#2 • Uppdaterat: 2013-05-31 20:55
Hantez

Thomas Widström har nu i evigheter tjatat om "filtliknande material" i innerskärmarna som "samlar fukt".

Upp till bevis nu: Hur svårt är det att demontera dessa skydden för att kunna inspektera eventuella rostskador?

Min gissning är att inga större genomslag kommer att hittas som kommer att ge genomrostning i framtiden, kanske lite ytrost.

#3 • Uppdaterat: 2013-05-31 21:24
tomasiuppland

Tråkigt för ViBilägares s.k. rostskyddsexperter att inte deras rostbetyg stämmer med verkligheten. T.ex Mercedes för några år sen 4 poäng i VB men sedan kända för att rosta väldigt mycket . Ford Mondeo 4 poäng i VB men med helt sönderrostade dörrar efter ett par år.

#4 • Uppdaterat: 2013-05-31 23:54
Roy J

Tomasiuppland, om du letar utav bara helsike så kanske du kan hitta något undantag till.
Rostskyddsgranskningen kan ju faktiskt endast visa förutsättningarna för rost, inte mer. På samma sätt som den övriga biltesten endast kan visa motorns karaktär, växellådans funktion, bilens utrymmen med mera. Man kan ge en uppfattning om klädselkvalitet och förmodad hållbarhet, men inte mer.

#5 • Uppdaterat: 2013-06-01 13:39
KaptenOberkommandok

Roy skriver att rostskyddsgranskningen endast kan visa förutsättningarna för rost men inte mer, och man kan ge en uppfattning om rostskyddet, men inte mer. Problemet är bara att när man jämför med att biltester endast kan visa motorns karaktär, växellådans funktion, bilens utrymmen med mera blir allt väldigt fel. Motorn karaktär, växellådans funktion och bilens utrymmen finns ju där hela tiden och förändras inte nämnvärt över tiden. Ett rostbetyg idag kan visa sig bli något helt annat om några år. Det förrädiska med detta är att väldigt många bilköpare följer de här rosbetygen, och när dessa då är så osäkra måste man fråga sig om de fyller någon egentlig funktion. Märk också att det här med rosten oftast blir en väldigt dyrbar affär för bilägaren, och bara av den anledningen ställer jag mig tveksam till de här rostbetygen.

#6 • Uppdaterat: 2013-06-01 16:25
Roy J

I de allra flesta fallen stämmer faktiskt rostbetygen. Dessutom är det aldrig fel att få en genomgång av bilens konstruktion i rosthänseende så att man kan göra sig en egen uppfattning.

Det kommer nog alltid att finnas bilköpare som känner sig lite lurade av något biltest de läst.
Dels lägger faktiskt olika tidningar fokus på lite olika saker och dels finns det saker som inte går att förutse.

#7 • Uppdaterat: 2013-06-01 16:46
KaptenOberkommandok

Jag vet att man på Trafikmagasinet triumferande sa i ett program att så många som (ursäkta nu min gissning, men jag minns inte siffran exakt) typ 7 av 10 köpte bil efter vad Trafikmagasinets "tester" visade. Då har man en ganska stor inverkan på folks bilval ...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.