Nästa artikel
Blästrad bakdörr på Kia Cee'd
Långtest

Blästrad bakdörr på Kia Cee'd

Publicerad 16 oktober 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Det har hänt igen. Så här sönderblästrad ser lacken ut på ena bakdörrens utstickande kant på vår Kia Cee'd.

Vi slog larm om blästringsrisken hösten 2010, och då tog Kia på sig att montera större stänkskydd på alla svensksålda bilar och att lacka om de värst drabbade exemplaren (läs artikeln här).

Vi fick också de värsta blästringsskadorna åtgärdade, bakskärmar och tröskellåda lackades om, men de utstickande kanterna på bakdörrarna bedömdes inte vara tillräckligt skadade. Resultatet av den uteblivna åtgärden, inte ens kompletterad med skyddande plastfilm, ser vi idag. Och nu avvisar Kia fler garanti- eller goodwill-anspråk. ”Bilens lack slits och skadas med tiden”, heter det.


Kia Motors är mån om att påpeka att dessa ärenden inte går under garantin, utan att det är goodwill, där man från fall till fall avgör när Kia kan, som det heter, ”kostnadsdeltaga”. Kia har också meddelat en övre gräns för stenskottskadorna – tre år/6 000 mil, beroende på bilens skick i övrigt.


Nu har Vi Bilägare tur i oturen genom att just den här bakdörren inom kort ändå ska lackas om, men det beror på de lacksläpp som Valvoline tagit på sig att bekosta efter en mindre lyckad rostskydds- och ljuddämpningsbehandling, vilket vi skrev om i Vi Bilägare 11/2012 (läs artikeln här).

Testinformation

Modeller i det här testet:

Kia Cee'd 1.6

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Kia Cee'd 1.6:

Årsmodell: 2007

Inköpspris: 149 900 kr

Aktuell körsträcka: 11 099 mil

Förbrukning (dek.): 6,4 l/100 km

Förbrukning (ViB:s): 7,4 l/100 km

Långtest:

Vi Bilägare köper in fem nya bilar per år. Dessa körs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-10-16 19:21
S-E S

Det är en rödfärg på dörrspegeln, en i bakdörrens nederkant och en där de flesta skadorna finns. Dessutom visas det tecken på ojämnheter i lacken i kurvan i dörrens nederkant?
Varför har inte de som använder bilen lagt i bättringsfärg i skadorna så som det säkert står i instruktionsboken? Okunnighet om hur en bil i underhålls? Det är jo trots allt "stenskottsskador" och de flesta bilägare vet hur dessa hanteras oavsett var de sitter och hur det blir med lackgarantin om skador inte hålls efter?
Att låta bilen se ut som på bilden är nästan som att framtvinga ett nej från KIA när det gäller goodwill på grund av brister i det löpande underhållet.

#2 • Uppdaterat: 2012-10-16 20:09
Audi A5 SB

Man kan läsa vad Boo skriver om angående de olika färgerna på dörren om man vill;-) Lacksläpp p.g.a. Valvoline.

Med tanke på antalet "stenskott" som syns, så får man (om man ska följa S-E S:s råd) sannolikt bättra på färgen i samband med varje tvätt av bilen. Totalt oacceptabelt naturligtvis.

#3 • Uppdaterat: 2012-10-16 21:55
A_q

Fler problem av den här typen kommer. Var så säkra.
I många fall kommer tyvärr dessutom den generösa garantin vara värdelös.

#4 • Uppdaterat: 2012-10-17 11:53
S-E S

Just det Audi A5 SB, efter varje biltvätt (ca 1 gång i månaden) bör de som till äventyrs äger sin bil, är intresserad av bilar och inte har bilar av "slit och släng-typ" (eller leasingbilar) bättra på stenskotten vare sig de finns på bakdörren eller på huvens framkant. Annars blir man lätt garantilös. Det finns till och med de som fixar vindrutan vid stenskott!
Därför är jag undrande över att biltestare som vanligtvis är så noga med detaljer inte sköter bilen enligt instruktionsboken den tid de har den till låns!
Att detta är totalt oacceptabelt för vissa är deras problem speciellt när det kommer till garantier och goodwill, men gäll och gråt då inte när garantianspråken avvisas!
Om det är lacksläpp som är orsaken till färgnyanserna på dörren ska alltså 2 lager klarlack och 3 lager rödlack ha släppt. Till det måste man nog ha thinner!

#5 • Uppdaterat: 2012-10-17 17:03
A_q

Fast nu tror jag Audi A5 SB syftar på att denna bil behöver mer underhåll än genomsnittet...typ varje dag...

#6 • Uppdaterat: 2012-10-17 18:46
S-E S

Visst A_q, om man inte orkar skydda plåten med lite självhäftande plast eller t ex färganpassad vax som så många skyddar den bakre kofångaren med på bilar med 5 dörrar. I övrigt är det 3000 mil intervall mellan KIA´s underhållsservice, det samma som för Audi A5 SB, lite oftare för bakdörrarnas nederkant om man kör mycket på grusväg, nylagd oljegrus eller med 2 hjul i diket.

Så är det väl också på det viset att vissa kör så att dessa skador orsakas lättare än hos andra, tex när biltestare leker rally på grusvägar med de utlånade bilarna. Det finns en del KIA cee´d i trafik. Kolla hur många som har dessa skador och återkom sedan! Och kolla under trösklar på bilar utan stänkskydd fram! Även där skadas lacken, men det är så vanligt att det struntar man i att anmärka på.

#7 • Uppdaterat: 2012-10-17 21:05
Audi A5 SB

Ingen av mina 7 Audi "so far" har behövts lackbättras på dörrar och andra sidopaneler. Däremot borde jag kanske fixa ett stenskott på "näbben" av motorhuven på min nuvarande A5. Fick det stenskottet första veckan, d.v.s. för en 1,5 år sedan. Men det behövs ju egentligen inte...

Edit; jo det är grusvägar både till fjällstugan och sommarstugan.

#8 • Uppdaterat: 2012-10-17 22:08
A_q

Läser man ovan så står det ju att detta är ett känt problem med denna bil.

#9 • Uppdaterat: 2012-10-18 10:52
S-E S

Audi A5 SB, låna ut din A5 för testning till Vib så ska du få se på stenskott! Det är inte frågan om man kör på grusväg eller inte som är frågan, det är hur man kör! Jag kollade på 3 st Audi i går som finns inom familjen, en A5, två A6, den nyaste av modell 2012, med körsträckor mellan 5000 och 15000 mil. Inte var de utan lackskador längst ned på dörrar och trösklar fast de i huvudsak körs på asfalt. Skadorna syns emellertid inte så bra, då alla bilarna har metalliclack i olika grå nyanser och grundfärgen som klart framträder i botten på lackskadorna är gråvit.
Att lacken på KIA cee´d är ett känt problem för många stämmer, speciellt för läsare av Vib som med en dåres envishet fokuserar på detta relativt enkla problem, lätt och billigt att åtgärda hos rätt lackerare. Utvändig lack är en slitagedetalj precis som vindrutor och strålkastarglas. Jag skulle i konsumenternas intresse hellre fokusera på svårhittade mekaniska eller elektroniska defekter som är dyra att åtgärda om man kommer på felorsaken över huvud taget i stället för att idissla över "manikyren"!

#a • Uppdaterat: 2012-10-18 22:41
Roger Skagerström

Ingen bil jag ägt har fått skador av den här typen, så jag förundras lite över hur folk lyckas? Jag kör ändå rätt aktivt stundtals. Förvisso rostade min första Mazda i bakskärmarna, men det var pga konstruktionen. Stenskott fanns det inte. Min andra var helt clean. Enda var några småmärken i ändarna av sidkjolarna (ytan som är exponerad rakt mot däcket).

Kan ärligt talat inte ens föreställ mig hur stenarna kommer dit. Måste vara luftströmmarna som styr grussprut framifrån in mot plåten eller nåt. Bakdäcket kan det knappast vara...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.