Volvon är utrustad med alla möjliga säkerhetssystem. Allra lugnast känns det med den adaptiva farthållaren, där bilen håller inställt avstånd till framförvarande bil. Det var således ingen sådan närkontakt som plötsligt utlöste krockvarningssystemet inne i en lång och mörk tunnel med mötande trafik.
Det går att få skrämselhicka för mindre. Varningslamporna framme vid vindrutans nederkant började att rödblinka hysteriskt, men det varade bara i några sekunder – sedan återgick allt till det normala igen. En bugg i systemet, eller?
Vår bil har en liten 1,6-litersmotor, men med turbo (180 hk) ger den en imponerande styrka. Matchningen blir perfekt i kombination med den sexstegade och ryckfria automatlådan. Lådan fick verkligen jobba upp- och nedför alpvägarna och såg till att vi alltid hade maximal kraft till vårt förfogande.
Värsta stigningen, uppför Kehlstein vid Berchtesgaden, var på hela 24 procent. Under dessa klättringar och motsvarande nedförslut sörplade förstås motorn i sig betydligt mer bensin än vanligt, lätt mer än en liter per mil. Vi hade en notering mellan två tankningar på 9,4 mot normala 8,2 l/100 km. På Autobahn med en snittfart kring 130–140 km/tim låg förbrukningen på 7,7 l/100 km.
Volvo V60 är en bra semesterbil på långresa – för två vuxna. Dessvärre blir det snabbt fullt i bagageutrymmet, åtminstone när insynsgardinen ska dras över. Visst, det är lättlastat, men på höjden är det begränsat med utrymme.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Volvo V60 T4 Momentum AutBetyg
Modell: T4 Momentum Aut
Årsmodell: 2011
Inköpspris: 344 800 kr
Aktuell körsträcka: 5 909 mil
Förbrukning (dek.): 7,5 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 8,2 l/100 km
Vi Bilägare köper in fem nya bilar per år. Dessa körs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar som rapporterar regelbundet om:
BMW 118d, 2012
Hyundai i40, 2012
Mercedes B180, 2012
Opel Ampera, 2012
Volkswagen Up, 2012
Dacia Duster, 2011
Ford C-Max, 2011
Saab 9-5, 2011
Volvo V60, 2011
Opel Astra, 2010
Peugeot 3008, 2010
Volvo V70, 2008
Kia Cee'd, 2007
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Och vad är det som är så märkvärdigt med att klara motluten upp till Hitlers "örnnäste" med en modern bil. Den vägen har trafikerats sedan 30-talet av allt från Hitlers stora Mercor till Östtyskar i Trabant.
Det finns många flera riktiga motlut i området och sista biten upp till Kehlsteinhaus (örnnästet) trafikeras förresten av 50-sitsiga bussar.
De "alpvägar" som en Trabant eller 50-sitsig buss klarar bör mycket riktigt vara "lätt match för Volvo" eller?
Kom igen med en utmaning, det finns många fina backar i alperna med stigning 1:3, de roligaste har inte asfalterats!
Vadå S-E S?
Visst är det väl fantastiskt att Volvon klarar detta?
Just det Hackenbush, fantastiskt! Bara 82 år efter de första som klarade backen!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.