Lever Superb upp till sitt namn? För att få besked lät vi den nya tjeckiska vardagslimousinen möta Ford Mondeo i en testduell. Skodan höll ut länge, men den avgörande ronden gick till Ford.
Skoda är en modig tillverkare, åtminstone när det gäller att döpa sina
bilar. En mer utmanande modellbeteckning än Superb är svår att tänka
sig. För att leva upp till namnet krävs, enligt ordboken, att bilen är
både "storartad" och "magnifik". Riktigt så långt är testlaget kanske
inte redo att sträcka sig i helhetsbedömningen av den nya Skodan. Men
på två punkter försvarar bilen definitivt sin förpliktande
modellbeckning.
Den finurliga tvådelade bakluckan, Twin Door, kan
utan tvekan betecknas som en storartad innovation. Den gör att Superb
fungerar som två bilar i ett skal, det är bara att välja vad du för
tillfället behöver. Normalt öppnas bakluckan som i en vanlig
sedanmodell. Perfekt när bara mindre kollin ska med, men inte särskilt
praktiskt efter ett besök på byggmarknaden. I det läget kan Skodan med
en enkel knapptryckning förvandlas till en betydligt mer lättlastad
halvkombi.
Då öppnar luckan ända upp till taket och byggprylarna är att bara att
hiva in. Saken blir inte sämre av att den smarta bakluckan döljer
klassens största bagageutrymme: 565 liter.
Plats för basketspelare
Det
magnifika benutrymmet i baksätet är en annan stark sida hos Superb II.
Redan i den tidigare modellen fick basketspelare plats och i den nya
finns ytterligare två centimeter att spela på. Sanningen är att bara
några få, betydligt mer plånboksfientliga, lyxlimousiner kan matcha den
tjeckiska bilens baksätesmått.
Det är onekligen en angenäm
känsla att kunna sträcka ut benen som hemma i TV-fåtöljen utan att
behöva lägga ut pengar som för en bättre landsortsvilla. Extra
komfortkryddor på vår test-Skoda var dessutom stolvärme och en egen
liten display för klocka/yttertemperatur: finesser som är standard i
baksätet på Elegance-versionen. Demokratiserad lyx är en formulering
som Skoda-ledningen gärna använder när nya Superb ska beskrivas. Med
det menar man att modellen förenar limousinegenskaper, elegans och
utrymmen till familjebilspris.
Till stor del kan testlaget hålla
med om den beskrivningen. Men på en punkt, som kan vara nog så viktigt
för köpintresset, faller Skodan ur ramen. Karosslinjerna är knappast
superba, i alla fall inte om tanken är att bilen ska signalera lyx och
flärd.
Lamt intryck
Framifrån ser visserligen nya
Superb helt okej ut, men sedan tycks skaparglädjen ha sinat hos
formgivarna. I profil ger bilen ett oinspirerat och lamt intryck och
bakpartiet är, för att uttrycka det snällt, ganska charmlöst. Då har
designteamet bakom testmotståndaren Ford Mondeo lyckats bättre med
karosslinjerna. Vår kritvita halvkombi ser både kraftfullare,
elegantare och spänstigare ut än Skodan ur de flesta vinklar.
Man
får heller inte glömma att även Mondeo är en mycket rymlig bil, trots
att den inte riktigt når upp till Skodans nivåer. Men lastutrymme och
baksäte räcker med råge för familjebruk och sittplatserna, både fram
och bak, är dessutom bekvämare än i den tjeckiska bilen. Ford tar också
täten när det handlar om kördynamik.
Chassiet är ett av klassens
bästa och förenar vass väghållning, fön spänst och hög fjädringskomfort
på ett sätt som få konkurrenter kan matcha. Det ger full utdelning på
testslingans krokigaste partier där Mondeon, trots sin storlek, är rena
nöjesmaskinen att hantera. Styrresponsen är snabb och precis och bilen
smiter villigt och med full kontroll genom böjarna även när den pressas
hårt.
Superb klarar också krokvägarna bra, men är en aning
trögare och mindre följsam i reaktionerna än den svängglada Forden.
Skodans sävligare beteende har dock ingen betydelse för körsäkerheten,
utan påverkar bara hur kul föraren har bakom ratten.
Sväljer gupp
Även
på dåliga vägar är Mondeo att föredra. Den bumpar inte lika hårt över
de värsta ojämnheterna och sväljer dessutom längre och mer böljande
gupp på ett behagligare sätt än Superb. Fordens fjädring är också
följsammare mot underlaget än Skodans, som har tendenser att studsa när
underlaget är riktigt uselt.
Vid normal körning rullar båda
bilarna stadigt, bekvämt och riktningsstabilt: som gjort för
avslappnade landsvägsetapper. I alla fall så länge vägen är slät. På
grov asfalt störs åkkomforten i båda bilarna av ett dånande muller från
de breda 17-tumsdäcken och de elakaste frekvenserna finns i Superb.
Trist, eftersom Skodan är i det närmaste knäpp tyst på slätt underlag.
En
annan gemensam egenskap är att båda bilarna lider av dålig bakåtsikt,
något som ställer till problem vid trånga parkeringsmanövrar. Sämst är
Ford med sitt höga bakparti. Än värre blir det om man, som på
testbilen, sätter en spoiler på bakluckan. Då är en parkeringssensor
nästan ett måste.
Passar perfekt
När det gäller
motorkapacitet har etanol-Forden inte mycket att sätta emot Skodans
kraftfulla och lent arbetande 160-hästars turbo. Den passar perfekt i
bilen och har prestanda som borde tillfredställa de festa. Men det
gäller, som med alla turbomotorer, att vara försiktig med gasfoten.
Annars finns risk att bränsleförbrukningen skenar iväg.
Den
som vill ha motsvarande kraft i sin Mondeo får växla upp till
2,3-litersmotorn på 161 hk. Men då åker också priset upp med 18 000
kronor, inklusive den sexstegade automatlåda som är standard ihop med
2,3-litersfyran.
Nya Superb må se lite trist ut på utsidan, men
på insidan överraskar bilen med att ge mer lyxkänsla än väntat.
Behagliga material, omsorg i detaljarbetet, eleganta instrument och
reglage och en skönt dov dörrklang gör att bilen upplevs som både
exklusiv och solid. Här har Ford, med sin plastigare interiör, en hel
del att lära. Kvalitetskänslan i Mondeo kommer inte i närheten av
Superbs nivå och ronden går solklart till Skoda.
Olika utföranden
Både
Skoda Superb och Ford Mondeo finns i en rad olika utföranden. De bilar
vi provat är de mest påkostade: Elegance respektive Titanium X. Vi hade
hellre valt några enklare utrustningsnivåer om vi kunnat, men några
sådana finns inte i generalagenternas testbilsflottor.
Billigaste
Superb kostar annars från 209 000 kronor. Då får man en 1.4 TSI
Ambition på 125 hk, som med tanke på priset är överraskande
välutrustad. Enklaste upplagan av Mondeo har beteckningen Trend och går
på 224 800 kronor med E85-motorn på 2,0 l/145 hk. Men som privatköpare
slipper man undan 10 000 billigare, eftersom Forden är miljöklassad. Så
i praktiken är prisskillnaden mellan bilarna knappt 6 000 kronor,
åtminstone fram till den sista juni då regeringen slopar miljörabatten.
Exklusiva finesser
Det
finns också en prisgräns uppåt. Den går för Skodas del vid 328 900 kr.
Då får man sin Superb med såväl fyrhjulsdrivning, V6-motor på 260 hk
som dubbelkopplingslådan DSG. Dyraste Mondeon är en diesel, 2.2
TDCi/175 hk, och den har ett grundpris på 303 8900 kr. Tittar man på
tillvalslistorna upptäcker man att Ford Mondeo kan förses med exklusiva
finesser som radarstyrd adaptiv farthållare och aktivt chassi. Den
typen av utrustning går inte att få till Superb ännu, men det lär inte
dröja så länge innan det finns.
Skoda har numera omedelbar
tillgång till all ny VW-teknik. Ett exempel är de nya "tänkande"
xenonstrålkastarna, som är standard på Superb i Elegance-utförande. De
ger ett mycket fint ljusutbyte och anpassar sig dessutom automatiskt
efter olika körförhållanden (se specialartikel på sidan 37)
Märkligt
nog finns inte Mondeo med fyrhjulsdrivning, men Superb kan beställas med
ett 4x4-system som kostar 15 000 kronor extra och är tillverkat av
svenska Haldex. Hopkok av delarNär det gäller miljöegenskaperna är Ford
en vinnare, åtminstone än så länge. Men även Skoda får en E85-motor en
bit in på nästa är.
Dessutom finns en GreenLine-version på
programmet. Den drivs av en diesel på 1,9 l/105 hk och har ett
koldioxidutsläpp på 139 g/km.
Jämfört med gamla Superb är den
nya modellen ett jättelyft. Den är bättre på alla punkter och dessutom
mer "Skodifierad" än föregångaren, som i princip var en förlängd VW
Passat. Nya Superb upplevs på ett helt annat sätt som en egen modell,
även om mycket av grundtekniken är hämtad från just Passat. Den så
kallade plattformen är ett hopkok av delar från Skoda och Volkswagen
och många detaljer känns igen även från andra syskon och kusiner inom
VW-gruppen.
Tynande tillvaro
Det som framför allt
ligger den nya Skodan i fatet är att namnet Superb under lång tid fört
en minst sagt tynande tillvaro på de flesta marknader. Inte ens i
Sverige, som är ett av det tjeckiska märkets starkaste fästen, har
modellen förmått locka annat än sporadiska kunder de senaste åren.
Under hela 2006 registrerades 134 nya Superb i Sverige, en siffra som
2007 dalade till 77 bilar och hittills i år har bara 43 sålts. Snacka
om uddabil!
I försäljningmatchen Mondeo-Superb blir det
jordskredsseger för Ford. Bara under årets första åtta månader har det
sålts dubbelt så många Mondeo i Sverige som det sålts Skoda Superb
under den tjeckiska modellens hela livstid. Men nu ska det bli ändring
på den saken har Skoda tänkt sig. Den internationella målsättningen är
att sälja minst 40 000 exemplar av den nya Superb-modellen nästa år, en
fördubbling jämfört med dagens siffror.
I Sverige planeras för
500 bilar och det en ökning med åtskilliga hundra procent. Med all
säkerhet innebär modellskiftet att Superb snabbt seglar iväg från
topplistans 193:e plats och börjar klättringen uppåt. Men det verkliga
rycket kommer sannolikt inte förrän kombi-versionen lanseras våren
2010. Först då kan Superb på allvar utmana bilarna i Mondeo-klassen.
För att få riktig fart på försäljningen krävs också att Skoda lyckas
övertala tjänstebilsåkarna att satsa på en Superb.
I väntan på
det, och att Superb kliver ur uddabilsskuggan, är Mondeo vår
testsegrare. Det är långtifrån den bästa bilen i alla avseenden. Men
den är bäst att äga.
Vi tycker:
Skoda har lyft
vardagslimousinen Superb till nya höjder. Ändå måste man fråga sig: hur
stort är egentligen suget efter ett baksäte för basketspelare. Och
vilken attraktionskraft har den delade bakluckan?
Det kan bara
framtiden utvisa. Vad vi däremot vet är att förra Superb snabbt hamnade
i uddabilsträsket och det ger inget bra bilägande. Modellskiftet
innebär med all säkerhet ett uppsving för Skodan, särskilt när kombin
dyker upp på vårkanten 2010. Men till dess är Mondeo det bästa köpet
och därför vinner Ford vår testduell.
bilar. En mer utmanande modellbeteckning än Superb är svår att tänka
sig. För att leva upp till namnet krävs, enligt ordboken, att bilen är
både "storartad" och "magnifik". Riktigt så långt är testlaget kanske
inte redo att sträcka sig i helhetsbedömningen av den nya Skodan. Men
på två punkter försvarar bilen definitivt sin förpliktande
modellbeckning.
Den finurliga tvådelade bakluckan, Twin Door, kan
utan tvekan betecknas som en storartad innovation. Den gör att Superb
fungerar som två bilar i ett skal, det är bara att välja vad du för
tillfället behöver. Normalt öppnas bakluckan som i en vanlig
sedanmodell. Perfekt när bara mindre kollin ska med, men inte särskilt
praktiskt efter ett besök på byggmarknaden. I det läget kan Skodan med
en enkel knapptryckning förvandlas till en betydligt mer lättlastad
halvkombi.
Då öppnar luckan ända upp till taket och byggprylarna är att bara att
hiva in. Saken blir inte sämre av att den smarta bakluckan döljer
klassens största bagageutrymme: 565 liter.
Plats för basketspelare
Det
magnifika benutrymmet i baksätet är en annan stark sida hos Superb II.
Redan i den tidigare modellen fick basketspelare plats och i den nya
finns ytterligare två centimeter att spela på. Sanningen är att bara
några få, betydligt mer plånboksfientliga, lyxlimousiner kan matcha den
tjeckiska bilens baksätesmått.
Det är onekligen en angenäm
känsla att kunna sträcka ut benen som hemma i TV-fåtöljen utan att
behöva lägga ut pengar som för en bättre landsortsvilla. Extra
komfortkryddor på vår test-Skoda var dessutom stolvärme och en egen
liten display för klocka/yttertemperatur: finesser som är standard i
baksätet på Elegance-versionen. Demokratiserad lyx är en formulering
som Skoda-ledningen gärna använder när nya Superb ska beskrivas. Med
det menar man att modellen förenar limousinegenskaper, elegans och
utrymmen till familjebilspris.
Till stor del kan testlaget hålla
med om den beskrivningen. Men på en punkt, som kan vara nog så viktigt
för köpintresset, faller Skodan ur ramen. Karosslinjerna är knappast
superba, i alla fall inte om tanken är att bilen ska signalera lyx och
flärd.
Lamt intryck
Framifrån ser visserligen nya
Superb helt okej ut, men sedan tycks skaparglädjen ha sinat hos
formgivarna. I profil ger bilen ett oinspirerat och lamt intryck och
bakpartiet är, för att uttrycka det snällt, ganska charmlöst. Då har
designteamet bakom testmotståndaren Ford Mondeo lyckats bättre med
karosslinjerna. Vår kritvita halvkombi ser både kraftfullare,
elegantare och spänstigare ut än Skodan ur de flesta vinklar.
Man
får heller inte glömma att även Mondeo är en mycket rymlig bil, trots
att den inte riktigt når upp till Skodans nivåer. Men lastutrymme och
baksäte räcker med råge för familjebruk och sittplatserna, både fram
och bak, är dessutom bekvämare än i den tjeckiska bilen. Ford tar också
täten när det handlar om kördynamik.
Chassiet är ett av klassens
bästa och förenar vass väghållning, fön spänst och hög fjädringskomfort
på ett sätt som få konkurrenter kan matcha. Det ger full utdelning på
testslingans krokigaste partier där Mondeon, trots sin storlek, är rena
nöjesmaskinen att hantera. Styrresponsen är snabb och precis och bilen
smiter villigt och med full kontroll genom böjarna även när den pressas
hårt.
Superb klarar också krokvägarna bra, men är en aning
trögare och mindre följsam i reaktionerna än den svängglada Forden.
Skodans sävligare beteende har dock ingen betydelse för körsäkerheten,
utan påverkar bara hur kul föraren har bakom ratten.
Sväljer gupp
Även
på dåliga vägar är Mondeo att föredra. Den bumpar inte lika hårt över
de värsta ojämnheterna och sväljer dessutom längre och mer böljande
gupp på ett behagligare sätt än Superb. Fordens fjädring är också
följsammare mot underlaget än Skodans, som har tendenser att studsa när
underlaget är riktigt uselt.
Vid normal körning rullar båda
bilarna stadigt, bekvämt och riktningsstabilt: som gjort för
avslappnade landsvägsetapper. I alla fall så länge vägen är slät. På
grov asfalt störs åkkomforten i båda bilarna av ett dånande muller från
de breda 17-tumsdäcken och de elakaste frekvenserna finns i Superb.
Trist, eftersom Skodan är i det närmaste knäpp tyst på slätt underlag.
En
annan gemensam egenskap är att båda bilarna lider av dålig bakåtsikt,
något som ställer till problem vid trånga parkeringsmanövrar. Sämst är
Ford med sitt höga bakparti. Än värre blir det om man, som på
testbilen, sätter en spoiler på bakluckan. Då är en parkeringssensor
nästan ett måste.
Passar perfekt
När det gäller
motorkapacitet har etanol-Forden inte mycket att sätta emot Skodans
kraftfulla och lent arbetande 160-hästars turbo. Den passar perfekt i
bilen och har prestanda som borde tillfredställa de festa. Men det
gäller, som med alla turbomotorer, att vara försiktig med gasfoten.
Annars finns risk att bränsleförbrukningen skenar iväg.
Den
som vill ha motsvarande kraft i sin Mondeo får växla upp till
2,3-litersmotorn på 161 hk. Men då åker också priset upp med 18 000
kronor, inklusive den sexstegade automatlåda som är standard ihop med
2,3-litersfyran.
Nya Superb må se lite trist ut på utsidan, men
på insidan överraskar bilen med att ge mer lyxkänsla än väntat.
Behagliga material, omsorg i detaljarbetet, eleganta instrument och
reglage och en skönt dov dörrklang gör att bilen upplevs som både
exklusiv och solid. Här har Ford, med sin plastigare interiör, en hel
del att lära. Kvalitetskänslan i Mondeo kommer inte i närheten av
Superbs nivå och ronden går solklart till Skoda.
Olika utföranden
Både
Skoda Superb och Ford Mondeo finns i en rad olika utföranden. De bilar
vi provat är de mest påkostade: Elegance respektive Titanium X. Vi hade
hellre valt några enklare utrustningsnivåer om vi kunnat, men några
sådana finns inte i generalagenternas testbilsflottor.
Billigaste
Superb kostar annars från 209 000 kronor. Då får man en 1.4 TSI
Ambition på 125 hk, som med tanke på priset är överraskande
välutrustad. Enklaste upplagan av Mondeo har beteckningen Trend och går
på 224 800 kronor med E85-motorn på 2,0 l/145 hk. Men som privatköpare
slipper man undan 10 000 billigare, eftersom Forden är miljöklassad. Så
i praktiken är prisskillnaden mellan bilarna knappt 6 000 kronor,
åtminstone fram till den sista juni då regeringen slopar miljörabatten.
Exklusiva finesser
Det
finns också en prisgräns uppåt. Den går för Skodas del vid 328 900 kr.
Då får man sin Superb med såväl fyrhjulsdrivning, V6-motor på 260 hk
som dubbelkopplingslådan DSG. Dyraste Mondeon är en diesel, 2.2
TDCi/175 hk, och den har ett grundpris på 303 8900 kr. Tittar man på
tillvalslistorna upptäcker man att Ford Mondeo kan förses med exklusiva
finesser som radarstyrd adaptiv farthållare och aktivt chassi. Den
typen av utrustning går inte att få till Superb ännu, men det lär inte
dröja så länge innan det finns.
Skoda har numera omedelbar
tillgång till all ny VW-teknik. Ett exempel är de nya "tänkande"
xenonstrålkastarna, som är standard på Superb i Elegance-utförande. De
ger ett mycket fint ljusutbyte och anpassar sig dessutom automatiskt
efter olika körförhållanden (se specialartikel på sidan 37)
Märkligt
nog finns inte Mondeo med fyrhjulsdrivning, men Superb kan beställas med
ett 4x4-system som kostar 15 000 kronor extra och är tillverkat av
svenska Haldex. Hopkok av delarNär det gäller miljöegenskaperna är Ford
en vinnare, åtminstone än så länge. Men även Skoda får en E85-motor en
bit in på nästa är.
Dessutom finns en GreenLine-version på
programmet. Den drivs av en diesel på 1,9 l/105 hk och har ett
koldioxidutsläpp på 139 g/km.
Jämfört med gamla Superb är den
nya modellen ett jättelyft. Den är bättre på alla punkter och dessutom
mer "Skodifierad" än föregångaren, som i princip var en förlängd VW
Passat. Nya Superb upplevs på ett helt annat sätt som en egen modell,
även om mycket av grundtekniken är hämtad från just Passat. Den så
kallade plattformen är ett hopkok av delar från Skoda och Volkswagen
och många detaljer känns igen även från andra syskon och kusiner inom
VW-gruppen.
Tynande tillvaro
Det som framför allt
ligger den nya Skodan i fatet är att namnet Superb under lång tid fört
en minst sagt tynande tillvaro på de flesta marknader. Inte ens i
Sverige, som är ett av det tjeckiska märkets starkaste fästen, har
modellen förmått locka annat än sporadiska kunder de senaste åren.
Under hela 2006 registrerades 134 nya Superb i Sverige, en siffra som
2007 dalade till 77 bilar och hittills i år har bara 43 sålts. Snacka
om uddabil!
I försäljningmatchen Mondeo-Superb blir det
jordskredsseger för Ford. Bara under årets första åtta månader har det
sålts dubbelt så många Mondeo i Sverige som det sålts Skoda Superb
under den tjeckiska modellens hela livstid. Men nu ska det bli ändring
på den saken har Skoda tänkt sig. Den internationella målsättningen är
att sälja minst 40 000 exemplar av den nya Superb-modellen nästa år, en
fördubbling jämfört med dagens siffror.
I Sverige planeras för
500 bilar och det en ökning med åtskilliga hundra procent. Med all
säkerhet innebär modellskiftet att Superb snabbt seglar iväg från
topplistans 193:e plats och börjar klättringen uppåt. Men det verkliga
rycket kommer sannolikt inte förrän kombi-versionen lanseras våren
2010. Först då kan Superb på allvar utmana bilarna i Mondeo-klassen.
För att få riktig fart på försäljningen krävs också att Skoda lyckas
övertala tjänstebilsåkarna att satsa på en Superb.
I väntan på
det, och att Superb kliver ur uddabilsskuggan, är Mondeo vår
testsegrare. Det är långtifrån den bästa bilen i alla avseenden. Men
den är bäst att äga.
Vi tycker:
Skoda har lyft
vardagslimousinen Superb till nya höjder. Ändå måste man fråga sig: hur
stort är egentligen suget efter ett baksäte för basketspelare. Och
vilken attraktionskraft har den delade bakluckan?
Det kan bara
framtiden utvisa. Vad vi däremot vet är att förra Superb snabbt hamnade
i uddabilsträsket och det ger inget bra bilägande. Modellskiftet
innebär med all säkerhet ett uppsving för Skodan, särskilt när kombin
dyker upp på vårkanten 2010. Men till dess är Mondeo det bästa köpet
och därför vinner Ford vår testduell.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.