Nästa artikel
Golf - en ljudlig bekantskap
Test

Golf - en ljudlig bekantskap

Publicerad 2 augusti 2007 (uppdaterad 21 september 2010)
Golf har vuxit upp till en duglig allroundbil. Det påträngande bullret drar ned helhetsintrycket.
Femte generationen Golf började säljas i Sverige hösten 2003. Den var en nästan självskriven deltagare i långteststallet, de tre senaste gångerna modellen har kommit i ny tappning, har vi köpt en.

Som traditionen bjuder är Golf V större, säkrare och lyxigare än sin företrädare. Och givetvis dyrare. Att köpa en ny Golf under 200 000 kronor går fortfarande, men det blir allt svårare om man vill ha lite utrustning.
Golf är numera en hel familj med modeller. Förutom Golf med tre och fem dörrar finns sedan 2005 den 10 cm högre Golf Plus, flexibilen Touran, familjetransportören Caddy och sedanen Jetta. I grund och botten samma bilar men med olika inriktningar.

Även om vi håller oss till vanliga Golf är valmöjligheterna i princip obegränsade. Vid lanseringen fanns bara tre motorer, en bensinare och två dieslar, men allt eftersom har nya drivkällor tillkommit. Minsta motorn är 1,4 FSI med 90 hk, sedan följer 1,6/102 hk, 1,6 FSI/115 hk och 2,0 FSI/150 hk. Tre sportvarianter erbjuds också: GT med 170 hk, GTI med 220 hk och R32 4Motion med 250 hk. Tre turbodieslar finns också med 105, 140 eller 170 hk.
Kunden kan vidare botanisera bland två olika automatlådor samt fem- eller sexväxlad manuell. Till det kommer en rad olika utrustningspaket och nivåer.
Vi gjorde det enkelt för oss och slog till på volymmodellen 1,6 FSI Comfortline med 115 hk och fem dörrar.

FSI-beteckningen innebär att bränslet sprutas in direkt i cylindrarna med högtryck. Det gör förbränningen effektivare och ska sänka förbrukning och utsläpp. De första bilarna med denna teknik, till exempel Mitsubishi med sina GDI-motorer, drogs med en del problem och drog inte sällan mer bränsle än bilar med konventionell insprutning. Men i Volkswagens fall fungerar det utmärkt. FSi-motorn i vår långtestbil fick mycket beröm för sin låga förbrukning, den upplevdes dessutom som pigg och karaktärsfull och skänkte glädje åt körningen.

I kombination med motorn har bilen en sexväxlad växellåda och den hjälper också till att spara bränsle, även om man är tvungen att växla oftare. Dock finns en nackdel med FSI, tillverkaren rekommenderar att bilen körs på 98-oktanig bensin, som är dyrare än 95-oktanig.

Generation fyra av Golf fick en del kritik för sitt begränsade utrymme i baksätet, det är betydligt bättre i den senaste versionen, mycket tack vare ett större axelavstånd. Även på höjden har karossen vuxit en del och det har skapat ytterligare rymd.

Hjulupphängningarna är mer påkostade i nya versionen, den halvstela bakaxeln är utbytt mot en mer avancerad historia med längs- och tvärlänkar. Tillsammans med en exakt styrning och en kaross med 80 procent högre vridstyvhet än föregångarens, blir vägegenskaperna roliga och säkra. 

I vintertestet fick Golf mycket beröm för strålkastarna, att ESP är standardutrustning och att värmestolarna har fem lägen. Men att yttertemperaturmätare saknas och att värmen kom långsamt noterades också. Det senare beror på motorns effektivitet, med högre verkningsgrad alstras inte lika mycket överskottsvärme.

Minussidan domineras annars av ljudnivån i bilen. Enligt decibelmätaren vi använder för våra ljudmätningar, är inte Golf alarmerande bullrig men frekvenserna ligger på nivåer som är extra elaka mot öronen.
Redan på jämn sommarväg störs passagerarna av ett enerverande däcksljud, på grövre underlag och särskilt med vinterdäck blir det snudd på outhärdligt.

"Obegripligt att ingen har märkt något innan nya Golfen släpptes ut på marknaden. Däcksdånet sänker ju hela bilen." kommenterade en långtestare och de andra höll med.

Vår Golf var nästan felfri under testperioden. Ett strulande bagagelucke­lås var det allvarligaste, annars var det mest småfel som kunde fixas i samband med ordinarie service.

Golf har alltid varit en populär bil som begagnad. Efter den första, oundvikliga, värdeminskningen de första två åren brukar priserna stå sig bra. Ännu finns inte så många Golf V till salu och många av dem som bjuds ut är före detta hyr- och firmabilar som ofta fått gå hårdare än privatbilar.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.