Nästa artikel
Fiesta & Ibiza - spanskt temperament räcker inte
Test

Fiesta & Ibiza - spanskt temperament räcker inte

Publicerad 27 november 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Design och körkänsla. Det är nyckelord i lanseringen av nya Seat Ibiza. Och visst har den spanska småbilen en del att erbjuda i den vägen. Men mot senaste upplagan av Ford Fiesta räcker det sydländska temperamentet inte till. Forden är snitsigare, både att köra och att titta på.
Första mötet med nya Ford Fiesta blev en besk överraskning. Vi hade väntat oss en femdörrars standardbil. Istället kom en Fiesta Sport inrullande till startplatsen för testet.
Duellmotståndaren Seat Ibiza stod redan och värmde upp och bara väntade på att flaggas i väg. Allt var riggat för ett utslagsgivande jämförtest.

I det läget är det, milt uttryckt, frustrerande att upptäcka att bilarna inte befinner sig på samma nivå: tredörrars sport mot femdörrars standard kan aldrig bli rättvist.

Ett desperat samtal till Ford gav ingen tröst:

- Er Fiesta är den första i Sverige. Den är till och med tyskregistrerad. Någon annan testbil finns inte.     

Vi fick bita i det sura äpplet och finna oss i att jämföra äpplen med päron. Åtminstone till en viss del. I grunden är trots allt en Ibiza en Ibiza och en Fiesta en Fiesta.

Det som Fiesta Sport vinner i körkänsla, förlorar den i komfort och praktisk användbarhet. Tvärt om är det för Seat Ibiza Stylence.

Nya Ford Fiesta bygger i grunden på samma teknik som Mazda2 och redan Mazdan är en av småbilsklassens körtrevligaste bilar. I Fiesta Sport har de dynamiska egenskaperna vässats ytterligare ett par snäpp och bilen är rena nöjesmaskinen för föraren.

Svarar reptilsnabbt

Motorn svarar reptilsnabbt på gasen, styrreaktionerna är snabba och följsamma och Forden tål att hanteras direkt brutalt på testslingans vådligaste partier utan att förlora balansen. Fiesta Sport lever definitivt upp till sitt efternamn. Samtidigt är den både smidig och lättkörd till vardags: registret är välgörande brett.    

Seat Ibiza har ingen chans att hänga med Sport-Fiestan när det bär av i testtempo på krokiga vägar. Och det kan man heller inte begära. Ibizan vilar på ett standardchassi, som inte når upp till Fiestas nivåer vid mer avancerad framfart.

Men det betyder på inget vis att Seaten har undermåliga köregenskaper, tvärtom. Ibiza är både rapp, trygg och stadig på vägen. Körsäkerheten är på topp och bilen är en av de snabbare genom undanmanöverprovets, älgtestets, fyra hårda svängar.
Seat har också vassare bromsegenskaper än Fiesta, som är utrustad med trummor bak.

Bra för underhållskostnaderna, sämre för bromsprestandan.      

Osportigt trögt

Däremot är gensvaret från Seats 1,6-litersmotor osportigt trögt. Det gynnar inte körglädjen och gör att Ibiza upplevs som mindre pigg än vad den egentligen är. I prestandamätningarna (se sidan 43) hänger Ibiza med riktigt bra, trots att Fiesta-motorn har ett effektövertag på 15 hk. Ingen av bilarna kommer ned till sin deklarerade förbrukning. Speciellt Forden, som är snålast på papperet, syndar svårt. Vår bränsleåtgång under testet blev nästan 25 procent högre än deklarationens 5,9 l/100 km. Det är inte acceptabelt!

När det gäller andra motoralternativ kan det vara bra att veta att både Ibiza och Fiesta finns med drivkällor som har koldioxidutsläpp under den svenska miljöbilsgränsen: 120 g/km.
Allra miljövänligast är Fiesta Econetic, som drivs av en 1,6-litersdiesel på 90 hk. Bränsleåtgången är sensationellt låga 3,7 l/100 km och koldioxidutsläppet hamnar på 98 g/km. Det är siffror som är i högsta grad konkurrenskraftiga i dagens jakt på låga utsläpp.

På den punkten har Seat ingen chans. Ibizas snålaste motor är en 1,9-litersdiesel som finns i två versioner, antingen med 90 eller 105 hästkrafter. Förbrukningen är i båda fallen 4,5 l/100 km och även CO2-värdet på 119 g/km är identiskt. Båda miljödieslarna känns igen från gamla Ibiza, liksom resten av motorprogrammet.

Men i övrigt är den nya Seat-modellen byggd på VW-gruppens senaste tekniska plattform för småbilar, som så småningom även ska ligga till grund för nästa generation VW Polo och Skoda Fabia. Det ger Seat tidig tillgång till utökad datorkraft, högre säkerhetsnivå och en rad nyttiga tekniska nymodigheter.

Vettig funktion
En vettig funktion som är standard på alla Ibiza-versioner är Hill Hold Control, eller start i backen-hjälp på svenska. Den innebär att bromsarna håller kvar bilen en liten stund så att den inte hinner rulla bakåt medan föraren flyttar foten från bromsen till gasen. En ovanlig finess på en småbil.   
Ibiza är också testets avgjort behagligaste bil att färdas i. Fordens vassa köregenskaper kostar komfort och det hårt strängade sportchassiet blir stötigt om inte vägen är absolut slät.

Fiesta är även en förlorare när det handlar om däckbuller, trots att Ford påstår sig ha lagt ned stor möda ljudisoleringen. Men uppenbarligen har ljudingenjörerna aldrig kört bilen på grov svensk asfalt. Då hade de snabbt upptäckt att ett dovt malande däckdån väller in i kupén redan i ganska måttliga farter.
Sannolikt är Fiesta tystare med standardchassi, men det vet vi först när vi fått chansen att göra en regelrätt bullermätning.          

I Ibiza överraskar däremot ljudkomforten positivt, särskilt med tanke på att märkets övriga modeller är kända för att vara riktigt elaka mot öronen på grov asfalt. Men i det här testet är Seaten klart tystare än sin motståndare i alla farter och på alla underlag: ett välgörande kliv framåt!  

Viktig egenskap
En egenskap som på senare tid blivit allt viktigare för att lyckas på en hårdnande bilmarknad är utseendet. Och på den punkten har Fiesta genomgått ett jättelyft jämfört med sin föregångare, som var en ganska slätstruken och försiktig skapelse.

Med den nya modellen är det tvärt om: de djärvt skurna karosslinjerna ger ett både spänstigt och spännande intryck. Enligt Fords designteam är avsikten att bilen ska uppfattas som tuff, men samtidigt vänlig, och därmed attrahera yngre köpare: inte minst kvinnor.
 
Seat har precis samma målsättning med nya Ibiza och har förstås också lagt ned stora ansträngningar på designen. Men formerna, med sina skarpt markerade karossveck, tycks inte vara lika lockande som Fords. I alla fall inte av publikreaktionerna längs Vi Bilägares testslinga att döma.

Testlaget har aldrig tidigare mött så många människor som höjt på ögonbrynen inför en ny småbil som i fallet Fiesta. Ett gott betyg åt Fords formgivare.   

Stramare förarplats
Även interiört har designteamet tagit ut svängarna i nya Fiesta. Det mesta ser både intressant och aptitligt ut, men det tar en stund att lära sig att orientera rätt bland myllret av knappar.

Seat har en betydligt stramare utformad förarplats. Inte lika tjusig att titta på som Fords, men enklare att använda.
Seat Ibiza är tio centimeter längre än Ford Fiesta. Fast av det märks inte särskilt mycket inne i kupén. Baksätet är oväntat trångt och såväl ben- som huvudutrymme i knappaste laget för vuxna. Ibizas packningsgrad hör inte till bilvärldens mest effektiva.   

Fiestas baksäte är ytterligare ett snäpp trängre på alla ledder, men det är inte lika förvånande med tanke på Fordens nättare yttermått. En nackdel är dock att det krävs en hel del gymnastisk färdighet för att via framdörren krångla sig in därbak. Fast det ligger å andra sidan i karosstypens natur.  
Den inre bredden är bäst i Seat, trots att karossen är något smalare än Fords. Det är inte så märkligt som det låter. Orsaken är att Fiestas säten, av sidokrockskäl, sitter längre in i kupén än Ibizas.

Rondseger till Seat
Även i ronden praktisk användbarhet går segern till Seat. Bakdörrarna är guld värda och fällningen av baksätet fungerar bäst när det behövs extra plats för last. Ingen av bilarna erbjuder ett helt slätt lastgolv, men i Forden bildas rena skidbacken när man försöker vika ned de bakre ryggstöden. Knappast lastvänligt.   
När det handlar om utrustning har Ford och Seat valt delvis olika strategier. Fiesta har ett gediget säkerhetspaket i alla modellversioner, medan Seat tar 2 100 kronor extra för sidokrockgardinerna.

Betydligt generösare
På komfortsidan är det tvärtom. Där är Seat betydligt generösare när det gäller att skicka med prylar på köpet. Såväl automatisk klimatanläggning, larm, farthållare och ljudanläggning ingår i priset på den testade Ibiza Stylance.

Till Fiesta Sport kostar de finesserna nästan 12 000 kronor extra, trots att själva bilen är 12 500 kronor dyrare än Seaten. Skillnaden mellan två ungefär likvärdigt utrustade bilar blir därmed över 24 000 kronor till Ibizas fördel. Det är mycket pengar.  

Toppbetyg för vuxenskydd
Basmodellerna - Fiesta 1,25/82 hk Trend och Ibiza 1,4/85 hk Reference - har mer likvärdiga prislappar. Forden går på 127 700 kr och Seaten kostar 124 900 kr. Satsar man på de mer påkostade versionerna, Titanium respektive Reference, med samma motorer slutar notan på 147 700 kronor för Fiesta och 143 900 för Ibiza.      

Säkerhetsmässigt har än så länge bara Seat visat vad den går för i Euro NCAP:s krocktester. Det blev toppbetyg för vuxenskyddet och fullt godkänt för både barnsäkerhet och fotgängarskydd.

Nya Fiesta är givetvis konstruerad för att nå ett liknande resultat. Men bilen är ännu inte Euro NCAP-testad, så krocksäkerheten är ännu objektivt obevisad.                          

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.