Bokstäverna CC bakom Volkswagen Passat står för Comfort Coupé. Beteckningen är både sann och falsk. Att nya Passaten har komfort är odiskutabelt, men någon äkta coupé är den inte. Det är däremot Peugeot 407. När bilarna möts blir det uppenbart att den falska coupén har alla fördelar.
Några mil norr om Lübeck glesnar kvällstrafiken på Autobahn. Äntligen får vi trampa ned gasen. Några sekunder senare ligger hastighetsmätarnålarna stadigt på bortsidan om 200-strecket och bilarna rusar som blanka projektiler över vägen.
Med dagens trafik är Autobahn sällan fri så länge så en snabb bil hinner nå sin toppfart. Både Peugeot 407 Coupé och VW Passat CC ska, enligt papperen, kunna göra 222 km/tim. Men dit når vi inte förrän vägen blockeras av långsammare bilar. Vi hinner i alla fall konstatera, att de två sportkupéerna går lika stadigt och säkert i tysk högfart som i svensk semesterlunk.
Och att Peugeot blir lite efter i varje acceleration. Att få köra riktigt fort är en upplivande kick. 200-rusningen känns som en liten belöning efter en lång dag - drygt 70 mil på omväxlande motorvägar och landsvägar. Det är för sådana turer sportkupéer är skapade och Peugeot 407 Coupé och VW Passat CC har varken gjort oss trötta eller besvikna. De är härliga långfärdsbilar - stabila, tysta och bekväma. Men strikt sett är de egentligen rätt korkade. Bara fyra sittplatser och låga, trånga bagageutrymmen. Inga praktiska bilar alls - men rena ögonfröjden i trafiken.
Att vara vacker är ju en viktig egenskap för en sportkupé, men vilken som är tjusigast kunde testförarna inte riktigt enas om. Stilmässigt handlar det om två personligheter. En haj på jakt...
Den manliga sidan tittade gärna på Peugeot 407. Med sin släta kaross, breda gap och gälar i fronten påminner den om en haj på jakt. Testlagets spinnsida föll för Passats muskulösa och komplicerade linjer. Karossen har svensk signatur. Efter tio år på Volkswagens designavdelning fick Martin Kropp från Stockholm uppleva triumfen att hans förslag valdes ut till att bli en riktig bil. Det hände för fyra år sedan.
- Mina skisser stämmer ovanligt väl överens med hur bilen nu ser ut, berättar han. Jag hade ledordet "begärlig" .
Det var välvalt, vilket bekräftas av alla långa blickar som kastades efter VW-coupén i både Sverige, Danmark och Tyskland. Passat CC är lång, bred och låg som en riktig sportcoupé ska vara. Men den har något som en coupé inte ska ha - bakdörrar. Därmed borde den diskvalificeras från coupéklassen, men bakdörrarna stör inte på något vis den elegant utsträckta linjeföringen.
- Vi har skapat något nytt i klassen - en unik bil som knappast har några konkurrenter, säger VW-folket.
Det finns få mellanklasscoupéer som kostar under 300 000 kr. Peugeot 407 Coupé har varit tämligen ensam. På papperet är den franska bilen och nya Passat tämligen lika - ungefär lika stora starka, snabba och dyra. Men verkligheten är en annan sak. Jämför med den traditionellt byggda Peugeotcoupén har VW:s koncept i stort sett enbart fördelar.
Ålade ut
Inte minst när vi bjuder in passagerare i baksätet. Passatdörrarna är visserligen låga - jämfört med sedanmodellen är coupén sänk med fem centimeter. Men dörr öppningarna är breda och även storvuxna passagerare kommer in och sitter sen riktigt bra i de två skålade och bekvämt vinklade stolarna. Takhöjden är tillräcklig för drygt 190 cm långa karlar och står inte framstolarna i bakersta läget finns det också utrymme för riktigt långa ben.
Stön och stånk
Värre är det för de välväxta passagerarna att ta sig in i Peugeot 407. Testbilen var utrustad med programmet "pack" för 30 000 kr vilket bland annat innehåller elstyrda framstolar. Dessa glider automatiskt maximalt framåt och skapar en ganska generös öppning till baksätet. Men utan vissa gymnastiska vridningar kan ändå ingen äntra sätet och detta orsakade en del stön och stånk.
Passagerare över 180 långa göre sig inte besvär, för takhöjden räcker inte. Den som är kortare kan visserligen sitta rak, men huvudet hamnar under bakrutan och hjärnan riskerar att bli överhettad av solgasset.
Företaget att kliva in är emellertid en barnlek jämfört med att ta sig ur baksätet i 407 Coupé. Den längste och mest bastante testpassageraren löste dilemmat genom att stjälpa sig på rygg och åla ut. skådarna hade väldigt roligt men offret hade fortsättningsvis lite svårt för Peugeoten.
Fördelarna med Passats fyra smalare dörrar - framdörrarna är 111 centimeter breda - jämfört med Peugeots två 140 centimetersportar var uppenbara på varje stormarknadsparkering. Ibland fick vi åka runt länge för att hitta extra vida parkeringsluckor.
På färjan i Helsingborg skickade en förutseende spärrvakt Peugeoten till lastbilsflen så vi skulle kunna öppna dörrarna och komma ut.
På sniskan
Storväxta föredrog Passat av flera skäl. Båda bilarna är utrustade med skålade, fasta sportsäten men de franska stolarna är smalare än de tyska och passar illa för den som är bred över ändan. Testlagets kraftigaste medlem tvingades sitta på sniskan för att inte få värk i höftbenen av sätets höga sidor. Smala förare sitter däremot som gjutna i 407-stolarna men den som dessutom är kort får problem. Bilbältet hamnar rakt över halsen där det skaver och irriterar.
Ofta fastnar också diagonalbandet mellan stolarnas nackskydd och ryggstöd och hänger sen som slaka tvättlinor. De breda dörrarna medför ju att fästena sitter långt bak och det ger en sämre bältesgeometri. Att få tag i bältesbanden kräver dessutom en korkskruvsrörelse som orsakade kvidanden.
- Bilen är som en kurs i hur man dislokerar en axel, muttrade en av testförarna.
En coupé med fyra dörrar har fördelar, den saken är klar. Det är betydligt lättare att spänna fast sig i Passat CC.
Visst är det bra om passagerarna trivs, men en sportkupé är trots allt i första hand avsedd att köras. Och liksom passagerarna valde testförarna i första hand VW Passat CC.
Lyder kvickt
Det är inget fel på Peugeot 407 Coupé, tvärtom. Det är den mest vridstyva bil som Peugeot någonsin tillverkat och det känns. Bilen lyder förarens kommandon kvickt och precist. Motorn på 163 hk räcker för att ge bilen kraft som anstår en sportkupé. 2,2-litersfyran ger över 90 procent av maximalt vridmoment redan vid 2 000 v/min.
Över den gränsen drar den starkt, men om varvet sjunker tappar motorn snabbt orken och måste stöttas med en lägre växel.
VW Passat CC har bara en 1,8-litersmotor - men den direktinsprutade turbomaskinen är både livligare och mer temperamentsfull än den franska. Bästa vridmomentet utvecklas redan vid 1 500 varv och det betyder att föraren inte behöver jobba särskilt hårt med växelspaken. Även i stadstrafk orkar motorn dra fram bilen på sexans växel - om än något klent. Men när föraren växlar ned och trycker på gasen händer det saker.
Passat CC är rappare än sin franske rival både från stillastående och i omkörningar. Enligt papperen ska VW:s direktinsprutade maskin klara sig med betydligt mindre bränsle än Peugeotmotorn, men under drygt 200 testmil visade sig bilarna dra nästan exakt lika mycket. Däremot ljög den tyska färddatorn friskt och drog gärna av ett par deciliter per mil i angiven förbrukning. Fransmännen kör med öppna kort och 407 Coupé drog oftast precis lika mycket som datorn visade.
Kryssare eller racerbil
Båda bilarna är nästan på pricken lika stora, men Peugeot 407 Coupé känns större, tyngre och ibland lite klumpig. Det kan bero på karossens enorma överhäng både bak och fram. Främre stötfångaren slutar 1,08 meter framför framaxeln och baktill är överhänget också över en meter. Det är svårt att uppskatta var bilen börjar och slutar. En tjutande parkeringsradar som övervakar omgivningen är en störande, men nödvändig utrustning.
VW Passat CC är visserligen bara ett par centimeter kortare än den franska bilen men vänder snävare och känns smidigare att manövrera. Styrningen är känslig och växelspaken har korta, bestämda lägen. Den tyska bilen rinner tyst genom luften. Motorn arbetar nästan ljudlöst och flera testförare kom på sig själva med att ha glömt lägga i sjätte växeln. Det är riskabelt lätt
att bli fartblind i Passat CC. Och inte bara på breda, raka vägar. Bilen kan ställas om från asfaltkryssare till racer om så önskas.
I standardutrustningen ingår DCC, Dynamic Chassis Control. De elektroniskt styrda stötdämparna kan ställas i tre lägen. På Comfortläget rullar bilen mjukt och lugnt som en stor limousine. Slås knappen över till Sport styvnar både fjädring och styrning: vägbanan börjar plötsligt kännas i ändan och förbindelsen mellan ratt och hjul blir kvick som en elstöt.
- Då känns bilen färdig att köras ut på en racerbana, tyckte en testförare.
Bekväma förare kan låta dämparnas Normal-läge ligga i. Då anpassas fjädringen automatiskt och omärkligt efter fart och vägstandard. Även Peugeot kan erbjuda 407 Coupé med ställbara stötdämpare, men bara i den dyraste versionen med V6:a på 300 hk och ett pris som börjar på drygt 350 000 kr. VW har rätt. Passat CC har svårt att hitta en verklig konkurrent. Den är egentligen lite för smart och användbar för att kallas coupé - även om den ser ut som en sådan.
Till Passatkonceptet hör också teknik och utrustning som placerar den långt framför jämförbara konkurrenter. Som standard levereras bilen exempelvis med punkteringssäkra däck. Inuti däcken fnns ett polymerskikt som automatiskt kan plugga igen upp till fem mil-
limeter stora hål.
Användbar elektronik
Den ställbara fjädringen kan kompletteras med en massa annan användbar elektronik. Exempelvis: Lane Assist som kostar 4 800 kr och består av en liten kamera som övervakar att bilen håller sig inom körbanans vita linjer. Om den kommer ut mot en linje utan att föraren slår på blinkersen tar elektroniken över ratten och styr tillbaka bilen på rätt spår. Park Assist (7 000 kr) mäter upp parkeringsrutor och om systemet anser att bilen går att fickparkera
behöver föraren bara lägga i backen, gasa och bromsa. Elektroniken styr elegant in bilen i rutan. Front Assist kopplas ihop med den adaptiva farthållaren och ser till så bilen inte kommer för nära framförvarande fordon. Föraren ställer in ett önskat avstånd och bilen håller sig på sin plats. Systemet kan bromsa farten ända till stopp. Pris 7 000 kr.
Även om de franska utrustningslistorna är digra, kan Peugeot 407 Coupé inte matcha den tyska teknikattacken. Ej heller Passats grundutrustning eller paketerbjudanden - se tabellerna på sidan 39. Jämfört med VW Passat CC känns Peugeot 407 Coupé lite omodern, trots att den kom för bara två år sedan. Det tycker uppenbarligen även tillverkaren som kommer att
rusta upp bilen i höst. Den får bland annat förnyad inredning i flera färger och en stor navigationsskärm på instrumentpanelen.
Men det hjälper nog inte
Peugeots klassiska coupé att övertrumfa VW Passat CC. Den tyska bilen vinner varenda rond. Inte minst den som handlar om köparnas pengar. VW Passat CC följs av paket och utrustning till förmånspriser.
Bilen kan exempelvis köpas med automatisk farthållare, filhållare och automatlåda till ett pris
som väl understiger den magiska tjänstebilsgränsen 7,5 basbelopp (307 500). Med en sådan bil och en sådan politik är vägen jämnad för succé.
Vi tycker:
Låg, lång och med två dörrar. Peugeot 407 uppfyller kraven på en äkta sportcoupé. Den är vacker och härlig att köra men också opraktisk med enorma dörrar, besvärligt insteg till baksätet och trång baklucksöppning. Genom att förse Passat CC med fyra dörrar har VW gjort bilen betydligt mer tillgänglig och användbar. Den har sportcoupéns skönhet och skarpa köregenskaper men duger som familjebil. Ett nytt, modernt och vinnande koncept!
Med dagens trafik är Autobahn sällan fri så länge så en snabb bil hinner nå sin toppfart. Både Peugeot 407 Coupé och VW Passat CC ska, enligt papperen, kunna göra 222 km/tim. Men dit når vi inte förrän vägen blockeras av långsammare bilar. Vi hinner i alla fall konstatera, att de två sportkupéerna går lika stadigt och säkert i tysk högfart som i svensk semesterlunk.
Och att Peugeot blir lite efter i varje acceleration. Att få köra riktigt fort är en upplivande kick. 200-rusningen känns som en liten belöning efter en lång dag - drygt 70 mil på omväxlande motorvägar och landsvägar. Det är för sådana turer sportkupéer är skapade och Peugeot 407 Coupé och VW Passat CC har varken gjort oss trötta eller besvikna. De är härliga långfärdsbilar - stabila, tysta och bekväma. Men strikt sett är de egentligen rätt korkade. Bara fyra sittplatser och låga, trånga bagageutrymmen. Inga praktiska bilar alls - men rena ögonfröjden i trafiken.
Att vara vacker är ju en viktig egenskap för en sportkupé, men vilken som är tjusigast kunde testförarna inte riktigt enas om. Stilmässigt handlar det om två personligheter. En haj på jakt...
Den manliga sidan tittade gärna på Peugeot 407. Med sin släta kaross, breda gap och gälar i fronten påminner den om en haj på jakt. Testlagets spinnsida föll för Passats muskulösa och komplicerade linjer. Karossen har svensk signatur. Efter tio år på Volkswagens designavdelning fick Martin Kropp från Stockholm uppleva triumfen att hans förslag valdes ut till att bli en riktig bil. Det hände för fyra år sedan.
- Mina skisser stämmer ovanligt väl överens med hur bilen nu ser ut, berättar han. Jag hade ledordet "begärlig" .
Det var välvalt, vilket bekräftas av alla långa blickar som kastades efter VW-coupén i både Sverige, Danmark och Tyskland. Passat CC är lång, bred och låg som en riktig sportcoupé ska vara. Men den har något som en coupé inte ska ha - bakdörrar. Därmed borde den diskvalificeras från coupéklassen, men bakdörrarna stör inte på något vis den elegant utsträckta linjeföringen.
- Vi har skapat något nytt i klassen - en unik bil som knappast har några konkurrenter, säger VW-folket.
Det finns få mellanklasscoupéer som kostar under 300 000 kr. Peugeot 407 Coupé har varit tämligen ensam. På papperet är den franska bilen och nya Passat tämligen lika - ungefär lika stora starka, snabba och dyra. Men verkligheten är en annan sak. Jämför med den traditionellt byggda Peugeotcoupén har VW:s koncept i stort sett enbart fördelar.
Ålade ut
Inte minst när vi bjuder in passagerare i baksätet. Passatdörrarna är visserligen låga - jämfört med sedanmodellen är coupén sänk med fem centimeter. Men dörr öppningarna är breda och även storvuxna passagerare kommer in och sitter sen riktigt bra i de två skålade och bekvämt vinklade stolarna. Takhöjden är tillräcklig för drygt 190 cm långa karlar och står inte framstolarna i bakersta läget finns det också utrymme för riktigt långa ben.
Stön och stånk
Värre är det för de välväxta passagerarna att ta sig in i Peugeot 407. Testbilen var utrustad med programmet "pack" för 30 000 kr vilket bland annat innehåller elstyrda framstolar. Dessa glider automatiskt maximalt framåt och skapar en ganska generös öppning till baksätet. Men utan vissa gymnastiska vridningar kan ändå ingen äntra sätet och detta orsakade en del stön och stånk.
Passagerare över 180 långa göre sig inte besvär, för takhöjden räcker inte. Den som är kortare kan visserligen sitta rak, men huvudet hamnar under bakrutan och hjärnan riskerar att bli överhettad av solgasset.
Företaget att kliva in är emellertid en barnlek jämfört med att ta sig ur baksätet i 407 Coupé. Den längste och mest bastante testpassageraren löste dilemmat genom att stjälpa sig på rygg och åla ut. skådarna hade väldigt roligt men offret hade fortsättningsvis lite svårt för Peugeoten.
Fördelarna med Passats fyra smalare dörrar - framdörrarna är 111 centimeter breda - jämfört med Peugeots två 140 centimetersportar var uppenbara på varje stormarknadsparkering. Ibland fick vi åka runt länge för att hitta extra vida parkeringsluckor.
På färjan i Helsingborg skickade en förutseende spärrvakt Peugeoten till lastbilsflen så vi skulle kunna öppna dörrarna och komma ut.
På sniskan
Storväxta föredrog Passat av flera skäl. Båda bilarna är utrustade med skålade, fasta sportsäten men de franska stolarna är smalare än de tyska och passar illa för den som är bred över ändan. Testlagets kraftigaste medlem tvingades sitta på sniskan för att inte få värk i höftbenen av sätets höga sidor. Smala förare sitter däremot som gjutna i 407-stolarna men den som dessutom är kort får problem. Bilbältet hamnar rakt över halsen där det skaver och irriterar.
Ofta fastnar också diagonalbandet mellan stolarnas nackskydd och ryggstöd och hänger sen som slaka tvättlinor. De breda dörrarna medför ju att fästena sitter långt bak och det ger en sämre bältesgeometri. Att få tag i bältesbanden kräver dessutom en korkskruvsrörelse som orsakade kvidanden.
- Bilen är som en kurs i hur man dislokerar en axel, muttrade en av testförarna.
En coupé med fyra dörrar har fördelar, den saken är klar. Det är betydligt lättare att spänna fast sig i Passat CC.
Visst är det bra om passagerarna trivs, men en sportkupé är trots allt i första hand avsedd att köras. Och liksom passagerarna valde testförarna i första hand VW Passat CC.
Lyder kvickt
Det är inget fel på Peugeot 407 Coupé, tvärtom. Det är den mest vridstyva bil som Peugeot någonsin tillverkat och det känns. Bilen lyder förarens kommandon kvickt och precist. Motorn på 163 hk räcker för att ge bilen kraft som anstår en sportkupé. 2,2-litersfyran ger över 90 procent av maximalt vridmoment redan vid 2 000 v/min.
Över den gränsen drar den starkt, men om varvet sjunker tappar motorn snabbt orken och måste stöttas med en lägre växel.
VW Passat CC har bara en 1,8-litersmotor - men den direktinsprutade turbomaskinen är både livligare och mer temperamentsfull än den franska. Bästa vridmomentet utvecklas redan vid 1 500 varv och det betyder att föraren inte behöver jobba särskilt hårt med växelspaken. Även i stadstrafk orkar motorn dra fram bilen på sexans växel - om än något klent. Men när föraren växlar ned och trycker på gasen händer det saker.
Passat CC är rappare än sin franske rival både från stillastående och i omkörningar. Enligt papperen ska VW:s direktinsprutade maskin klara sig med betydligt mindre bränsle än Peugeotmotorn, men under drygt 200 testmil visade sig bilarna dra nästan exakt lika mycket. Däremot ljög den tyska färddatorn friskt och drog gärna av ett par deciliter per mil i angiven förbrukning. Fransmännen kör med öppna kort och 407 Coupé drog oftast precis lika mycket som datorn visade.
Kryssare eller racerbil
Båda bilarna är nästan på pricken lika stora, men Peugeot 407 Coupé känns större, tyngre och ibland lite klumpig. Det kan bero på karossens enorma överhäng både bak och fram. Främre stötfångaren slutar 1,08 meter framför framaxeln och baktill är överhänget också över en meter. Det är svårt att uppskatta var bilen börjar och slutar. En tjutande parkeringsradar som övervakar omgivningen är en störande, men nödvändig utrustning.
VW Passat CC är visserligen bara ett par centimeter kortare än den franska bilen men vänder snävare och känns smidigare att manövrera. Styrningen är känslig och växelspaken har korta, bestämda lägen. Den tyska bilen rinner tyst genom luften. Motorn arbetar nästan ljudlöst och flera testförare kom på sig själva med att ha glömt lägga i sjätte växeln. Det är riskabelt lätt
att bli fartblind i Passat CC. Och inte bara på breda, raka vägar. Bilen kan ställas om från asfaltkryssare till racer om så önskas.
I standardutrustningen ingår DCC, Dynamic Chassis Control. De elektroniskt styrda stötdämparna kan ställas i tre lägen. På Comfortläget rullar bilen mjukt och lugnt som en stor limousine. Slås knappen över till Sport styvnar både fjädring och styrning: vägbanan börjar plötsligt kännas i ändan och förbindelsen mellan ratt och hjul blir kvick som en elstöt.
- Då känns bilen färdig att köras ut på en racerbana, tyckte en testförare.
Bekväma förare kan låta dämparnas Normal-läge ligga i. Då anpassas fjädringen automatiskt och omärkligt efter fart och vägstandard. Även Peugeot kan erbjuda 407 Coupé med ställbara stötdämpare, men bara i den dyraste versionen med V6:a på 300 hk och ett pris som börjar på drygt 350 000 kr. VW har rätt. Passat CC har svårt att hitta en verklig konkurrent. Den är egentligen lite för smart och användbar för att kallas coupé - även om den ser ut som en sådan.
Till Passatkonceptet hör också teknik och utrustning som placerar den långt framför jämförbara konkurrenter. Som standard levereras bilen exempelvis med punkteringssäkra däck. Inuti däcken fnns ett polymerskikt som automatiskt kan plugga igen upp till fem mil-
limeter stora hål.
Användbar elektronik
Den ställbara fjädringen kan kompletteras med en massa annan användbar elektronik. Exempelvis: Lane Assist som kostar 4 800 kr och består av en liten kamera som övervakar att bilen håller sig inom körbanans vita linjer. Om den kommer ut mot en linje utan att föraren slår på blinkersen tar elektroniken över ratten och styr tillbaka bilen på rätt spår. Park Assist (7 000 kr) mäter upp parkeringsrutor och om systemet anser att bilen går att fickparkera
behöver föraren bara lägga i backen, gasa och bromsa. Elektroniken styr elegant in bilen i rutan. Front Assist kopplas ihop med den adaptiva farthållaren och ser till så bilen inte kommer för nära framförvarande fordon. Föraren ställer in ett önskat avstånd och bilen håller sig på sin plats. Systemet kan bromsa farten ända till stopp. Pris 7 000 kr.
Även om de franska utrustningslistorna är digra, kan Peugeot 407 Coupé inte matcha den tyska teknikattacken. Ej heller Passats grundutrustning eller paketerbjudanden - se tabellerna på sidan 39. Jämfört med VW Passat CC känns Peugeot 407 Coupé lite omodern, trots att den kom för bara två år sedan. Det tycker uppenbarligen även tillverkaren som kommer att
rusta upp bilen i höst. Den får bland annat förnyad inredning i flera färger och en stor navigationsskärm på instrumentpanelen.
Men det hjälper nog inte
Peugeots klassiska coupé att övertrumfa VW Passat CC. Den tyska bilen vinner varenda rond. Inte minst den som handlar om köparnas pengar. VW Passat CC följs av paket och utrustning till förmånspriser.
Bilen kan exempelvis köpas med automatisk farthållare, filhållare och automatlåda till ett pris
som väl understiger den magiska tjänstebilsgränsen 7,5 basbelopp (307 500). Med en sådan bil och en sådan politik är vägen jämnad för succé.
Vi tycker:
Låg, lång och med två dörrar. Peugeot 407 uppfyller kraven på en äkta sportcoupé. Den är vacker och härlig att köra men också opraktisk med enorma dörrar, besvärligt insteg till baksätet och trång baklucksöppning. Genom att förse Passat CC med fyra dörrar har VW gjort bilen betydligt mer tillgänglig och användbar. Den har sportcoupéns skönhet och skarpa köregenskaper men duger som familjebil. Ett nytt, modernt och vinnande koncept!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.