Saab har fått till ett fint drivpaket på sin nya XWD-modell. Det får många plus i protokollet och slår till och med Audis erkänt kompetenta Quattro-system på vissa punkter.
Men ser man till helheten är ändå Audi A4 3,2 FSI det rätta valet i den här duellen. När det handlar om premiumbilar vill man ha mesta möjliga premiumkänsla för pengarna.
Och det får man i Audi, men inte i Saab.
Men ser man till helheten är ändå Audi A4 3,2 FSI det rätta valet i den här duellen. När det handlar om premiumbilar vill man ha mesta möjliga premiumkänsla för pengarna.
Och det får man i Audi, men inte i Saab.
När testlaget efter 200 mils högst varierad körning summerar alla intryck är det Audin som toppar protokollen, trots lovorden över Saabs XWD-system. A4:an är mer tekniskt förfinad och ger från första stund ett behagligt intryck av gediget hopkommen körmaskin.
Det gör inte riktigt den spretigare Saaben. 9-3:an har en bit kvar till A4:ans exakthet i hanteringen. Det gäller allt från känslan i pedaler och växellåda till fjädringsrörelser och den störiga styrningen.
Audin är också smidigare i samspelet gas/koppling/växellåda och bilen är enkel att köra mjukt och ryckfritt i långsamt tempo, till exempel i stadstrafik. Där är Saaben lite knöligare att komma överens med.
Saab är också på efterkälken när det handlar om utrustningsmöjligheter. Många av de finesser som Audi kan erbjuda finns överhuvudtaget inte att uppbringa till 9-3:an. Framför allt gäller det mer exklusiva tillval. Några exempel är farthållare med avståndsradar, multimediasystem, backningskamera, dynamisk styrning och ställbart chassi.
Det är saker man bör kunna erbjuda om man vill räkna sig till premiumbilarna. Och det vill Saab, åtminstone av priset att döma.
Men man når inte riktig ända fram.
Bara en sak kan rucka på testlagets åsikt. Det är om A4:an skulle misslyckas i Euro NCAP:s krocktester, där den ännu inte är körd. Men den risken är nog ganska liten…
Det gör inte riktigt den spretigare Saaben. 9-3:an har en bit kvar till A4:ans exakthet i hanteringen. Det gäller allt från känslan i pedaler och växellåda till fjädringsrörelser och den störiga styrningen.
Audin är också smidigare i samspelet gas/koppling/växellåda och bilen är enkel att köra mjukt och ryckfritt i långsamt tempo, till exempel i stadstrafik. Där är Saaben lite knöligare att komma överens med.
Saab är också på efterkälken när det handlar om utrustningsmöjligheter. Många av de finesser som Audi kan erbjuda finns överhuvudtaget inte att uppbringa till 9-3:an. Framför allt gäller det mer exklusiva tillval. Några exempel är farthållare med avståndsradar, multimediasystem, backningskamera, dynamisk styrning och ställbart chassi.
Det är saker man bör kunna erbjuda om man vill räkna sig till premiumbilarna. Och det vill Saab, åtminstone av priset att döma.
Men man når inte riktig ända fram.
Bara en sak kan rucka på testlagets åsikt. Det är om A4:an skulle misslyckas i Euro NCAP:s krocktester, där den ännu inte är körd. Men den risken är nog ganska liten…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.