Revanchlusta. Det har varit drivkraften när Michelin tagit fram sitt nya dubbdäck – X-Ice North 4. Hur ska man annars förklara den rekordhöga dubbtätheten? Medan de värsta konkurrenterna har 190 dubb per däck i Golf-dimensionen 205/55 R 16 har Michelin höjt ribban till 250 dubbar. Det betyder totalt 1 000 utstick på en vanlig standardbil.
Bakgrunden är att Michlin missade tåget när nya riktlinjer för dubbdäcken trädde ikraft inför vintern 2013/2014. Bestämmelserna begränsade antalet dubb till 50 per rullmeter – alltså 96 dubb för 205/55 R16. En siffra som Michelin följde när X-Ice North 3 lanserades 2013.
Problemet? De hade missat det finstilta undantaget att däcktillverkarna fick öka dubbantalet OM de kunde bevisa i ett så kallat överkörningsprov hos Finska transportstyrelsen att vägslitaget inte överstiger gränsvärdet.
Medan konkurrenterna lanserade däck med 130, och senare ända upp till 190 dubbar stod Michelin med en produkt som var tekniskt ifrånsprungen samma stund som det lanserades.
Istället för att lägga resurser på att göra om North 3 satte man genast igång med efterföljaren. Nu började man med ett däckmönster med 1 000 potentiella dubbplaceringar.
Dubben är mindre än i många konkurrenter och Michelin är ensamma om att använda helt runda dubbar. Storleken gör att de inte kan använda alumimium utan North 4 har ståldubb för att hålla bättre.
»Michelin kan nu ståta med bäst drivgrepp och kortast bromssträcka på is.«
Tyvärr hann vi inte få med X-Ice North 4 till årets dubbdäckstester, då det först blev tillgängligt för förhandstester under våren 2018 och vi gjorde våra is- och snömätningar i februari.
Men för att kontrollera hur den nya dubbrekordhållaren presterar tog vi med Michelindäcket på våra barmarkstester i maj och nu i november 2019 har vi fått möjlighet att sätta is-prestandan på prov ute på Sandvikens konstfrusna bandyplan. Köregenskaperna på snö utvärderades på en snötäckt bana i Arvidsjaur.
Vi har valt att jämföra Michelin mot de två bästa dubbdäcken från årets dubbdäckstest – vinnaren Continental IceContact2 och Nokian Hakkapelitta 9.
Jämförelsen ska inte ses som ett däcktest i sig, utan snarare en utökad provkörning, med inslag av mätdata, av Michelins nyhet. Detta för att ta reda på huruvida dubbmängden bara är ett slagord för reklambroschyrerna eller om den har verklig effekt.
Efter våra utvalda provmoment kan vi konstatera att North 4 har en bekant Michelinkaraktär genom bra grepp i längsled – acceleration och broms – men sämre kurvgrepp med en understyrd balans.
Nokian har bättre fäste i svängarna på snö och våt asfalt. Därtill är Hakkapeliitta 9 rätt kul att köra med hög kurvaptit och mest neutral balans i trion. Även Continental har högre kurvgrepp än Michelin på snö och väta samt bromsar klart bättre på vått.
Precis som föregångaren North 3 har generation 4 bra stabilitet och kort bromssträcka på torr asfalt. Den största skillnaden mot förr är att Michelin nu kan ståta med bäst drivgrepp och kortast bromssträcka på is.
Därmed seglar Michelin upp som en reell utmanare till de två dubbdäck som stod i en klass för sig i det senaste däcktestet.
Samtidigt rullar dubbdäcksutvecklingen vidare. Runt hörnet väntar Continental IceContact3 som blir först med ”gummidubbar”. Men det återkommer vi till hösten 2019 när nästa års vinterdäckstest publiceras…
ACCELERATION PÅ IS
Sekunder, 5-25 km/tim | |
---|---|
Michelin | 3,8 |
Continental | 4,3 |
Nokian | 4,6 |
Med 250 dubb ger Michelin bäst drivgrepp rakt fram på isigt underlag. Klart före både tidigare is-vinnarna Continental och Nokian i fullgas-acceleration mellan 5–25 km/tim.
KOMFORT BULLER dB(A)
Continetal | Nokian | Michelin | |
---|---|---|---|
50 km/tim | 68,0 | 70,0 | 66,8 |
70 km/tim | 70,0 | 70,4 | 68,4 |
90 km/tim | 72,6 | 73,0 | 71,2 |
110 km/tim | 73,8 | 73,2 | 72,4 |
Michelins små dubbar väsnas minst. I vissa hastigheter – som i 50 och 90 – får Nokian ett sjungande ljud i testbilen (Volvo V40).
KÖREGENSKAPER, SUBJEKTIVT
Snö | Våt asfalt | Torr asfalt | |||
---|---|---|---|---|---|
Continental | 5 | Nokian | 5 | Michelin | 5 |
Nokian | 5 | Continental | 5 | Nokian | 4 |
Michelin | 4 | Michelin | 3 | Continental | 3 |
Nokian och Continental har vassare kurvgrepp och bättre balans än understyrande Michelin. Nokian har hög körglädje. Michelin är dock stabilare på torrt med vassare styrrespons.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.