Nästa artikel
Friktionsdäck - heta vinternyheter
Däcktest

Friktionsdäck - heta vinternyheter

Publicerad 14 december 2018 (uppdaterad 9 september 2019)
Ett nordiskt friktionsdäck är det vanligste dubbfria alternativet i Sverige. Det är utvecklat med fokus på snö- och isvägar. Ett kontinentalt friktionsdäck är vanligast i mellaneuropa med fokus på körstabilitet och grepp på våta vägbanor i enstaka plusgrader.
Continental, Nokian och Pirelli har lanserat nya dubbfria produkter inför vintersäsongen. De är självklart med när vi testar sju friktionsdäck av nordisk typ i dimensionen 205/55 R16. Som utmanande joker deltar ett kontinentalt friktionsdäck. Blir det en nykomling i topp eller biter beprövat gummi bäst?

Fjolårets test av dubbfria friktionsdäck slutade med delad seger mellan Continental och Nokian. Till i år har båda släppt helt nya generationer friktionsdäck – Hakkapeliitta R3 och VikingContact7. Dessutom utmanar Pirelli med ett uppdaterat IceZero FR.

Vid en snabb anblick är nyheten hos Pirelli svår att upptäcka. Mönstret är mestadels sig likt men det italienska däcket har fått en ny, mjukare gummiblandning samt en omarbetad stomme som ger en bredare kontaktyta mot backen. För att vara säker att man får den uppdaterade IceZero FR-versionen ska man kolla på däcksidan och den fyrsiffriga koden på den så kallade DOT-märkningen. Exempelvis betyder 3717 att däcket är tillverkat vecka 37, 2017. Den nya FR-generationen ska vara producerad under 2018.

 

Medan nyheten är svårupptäckt hos Pirelli är Continentals generationsskifte desto lättare att se. Föregångaren VikingContact6 var klädd med ett asymmetriskt mönster med tydlig in- och utsida men VikingContact7 har fått ett symmetriskt mönster, precis som de övriga testdäcken,
med uppmärkt rullriktning. Visuellt ut-märkande för VikingContact7 är de
rombformade blocken i mönstrets mitt-sektion som avviker från de mer traditionellt diagonala kanalerna hos kombattanterna.

Nokian Hakkapeliitta R3 efterträder den populära R2-generationen som hängt med sedan 2013. R3:an känns igen på att mönstret har fått en tydligare mittribba för bättre stabilitet på asfalt. Nokian har vidareutvecklat sin ”kristallteknik” i gummiblandningen. Det är små partiklar som liknar kristaller vilka, enligt Nokian, är tänkt att fungera som små inbyggda dubbar och bidra till fortsatt bra grepp även när gummit slits.

Som utmanare till de snöoptimerade friktionsdäcken av nordisk typ har vi med ett kontinentalt friktionsdäck som joker för att visa på skillnaderna mellan de två friktionsdäckstyperna. Det kontinentala däcket är främst utvecklat för blöta vägar i temperaturer strax över ”nollan” – alltså en typisk vinterdag nere på kontinenten. Snö- och isgrepp är lägre prioriterat. Medan ett vanligt sommardäck börjar förlora prestanda redan när temperaturen sjunker under +10 grader ser det kontinentala vinterdäcket till att behålla väggreppet när temperaturen sjunker.

En aspekt däcktyperna emellan, som inte kommer fram i vårt test, är att ett kontinentalt däck generellt sett är mer känsligt för slitage. Det har grundare sajpningar i mönstret, vilket bidrar till ökad stabilitet och styrkänsla, men med nackdelen att vintergreppet avtar snabbare i takt med slitaget än hos de nordiska friktionsdäcken som har ett mönster som går djupare ned i däcket.


Vi redovisar exakta mätvärden i varje rond så att du själv ska kunna se skillnaderna mellan de olika testdäcken och underlätta möjligheten att själv göra ett aktivt däckval utifrån de förhållanden som är vanligast där just DU kör.

Det viktigaste är att man har koll på sina däcks starka och framför allt svaga sidor. Inte minst: byt till vinterdäck INNAN den första halkan kommer!


Poängsammanställning

 I alla enskilda moment får däcken betyg i skala 1–5. Vi viktar några testmoment som mer kritiska än andra och multiplicerar därför betyget i vissa deltester med två eller tre, exempelvis när det gäller körning på is respektive snö som viktas upp till maximalt 15 poäng. Därmed uppnås ett testresultat som prioriterar de kritiska vinteregenskaperna högre än asfaltsronderna, där greppnivån generellt är högre och skillnaderna mellan däcken mindre. Vår rekommendation är ändå att inte bara titta på totalpoängen, utan att också jämför däckens egenskaper på det vägförhållande man oftast kör i själv eller anser vara viktigast. Maximal poäng är 100. Ett tänkt medelvärde är 60 poäng vilket innebär att däcket i så fall fått betyget 3 i alla tester. Snabb-betygen sätts i skala 1–5.

  Max
poäng
Bridge-
stone
Conti-
nental

Good-
year

Han-
kook
Mich-
elin
Nokian Pirelli Konti- nental
Start på is 5 2 4 5 1 4 5 4 1
Broms på is 15 12 15 15 6 6 12 12 3
Körning på is 15 9 15 9 6 6 15 12 6
Poängs på is 35 23 34 29 13 16 32 28 10
Start på snö 5 3 3 5 4 4 3 4 4
Broms på snö 5 4 5 4 4 5 4 4 3
Körning på snö 15 12 15 6 12 9 15 12 6
Poäng på snö 25 19 23 15 20 18 22 20 13
Broms på väta 10 4 8 10 4 8 8 4 10
Körning på väta 5 2 5 4 4 4 4 3 5
Poäng på väta 15 6 13 14 8 12 12 7 15
Broms på torr väg 5 4 5 4 3 4 2 3 5
Körning på torr väg 5 3 3 4 3 4 3 3 5
Poäng på asfalt 10 7 8 8 6 8 5 6 10
Bränsleförbrukning 10 8 10 8 8 6 8 6 6
Buller 5 5 4 3 2 3 2 4 2
Totalt 100 68 92 77 57 63 81 71 56
Ranking - 5 1 3 7 6 2 4 8

De testade däcken

Bridgestone - Blizzak WS80

Blizzak är ett klassiskt namn bland friktionsdäcken. Dagens WS80-generation presterar bäst på snö där det uppvisar logiska och progressiva köregenskaper – alltså att det släpper greppet långsamt med ett konsekvent beteende – vilket gör det lättkört för föraren. På is har WS80 svårare att hävda sig med klent drivgrepp. På isbanan får uppträdandet godkänt med en lätt understyrd karaktär.

Det mjuka gummit – lägst Shorevärde (48) av testdäcken – har desto större problem på våt asfalt med lång bromssträcka och klent kurvgrepp. Körupplevelsen på asfalt är diffus och däcket ovilligt att byta riktning. Den enda fördelen på barmark är lägst bullernivå.

Det räcker bara till en femte-placering totalt.

FAKTA

Pris, kr 1 226
Tillverkningsland Japan
Tillverkningsdatum vecka 9, 2017
Mönsterdjup, mm 8,5
Last & hastighetsindex 94T
Hårdhetstal, grader Shore 48
Montering Rotationsriktning

BETYG

Start is 2
Broms is 12
Körning is 9
Start snö 12
Broms snö 4
Körning snö 12
Broms väta 4
Körning väta 2
Broms torr 4
Körning torr 3
Rullmotstånd 8
Buller 5
Totalpoäng 68

 


Continental - VikingContact7

Med nya VikingContact7 har Continental lyckats med konststycket att erbjuda ett däck som levererar ett bra grepp på både asfalt och vintervägar. Köregenskaperna är trygga med lugna reaktioner och mild understyrning – ett beteende som går igen på alla underlag.

En av få nackdelar är att det upplevs mjukt på torr asfalt med lite diffus styrkänsla (dock med ett säkert beteende i körproven) samt medelmåttligt drivgrepp på vinterväg. I övrigt är det ständigt bland de allra bästa i varje testmoment.

Att nya VikingContact7 dessutom uppvisar lägst uppmätt bränsleförbrukning och lågt vägbuller gör att Continental tar en klar seger i årets friktionsdäckstest. Detta är ett däck utan nämnvärda kompromisser.

FAKTA

Pris, kr 1 359
Tillverkningsland Tyskland
Tillverkningsdatum vecka 44, 2017
Mönsterdjup mitt, mm 8,3
Last & hastighetsindex 94T
Hårdhetstal, grader Shore 53
Montering Rotationsriktning

BETYG

Start is 4
Broms is 15
Körning is 15
Start snö 3
Broms snö 5
Körning snö 15
Broms väta 5
Körning väta 2
Broms torr 5
Körning torr 3
Rullmotstånd 10
Buller 4
Totalpoäng 92

 


Goodyear - UltraGrip Ice2

UltraGrip Ice2 är det bästa nordiska friktionsdäcket på våt asfalt där det bromsar klart bäst. Styrkänslan på torr asfalt är bra och Ice2 uppvisar också god stabilitet i undanmanöverproven.

Goodyear verkar ha fokuserat på greppet i längdled, acceleration och broms, men har istället svagare sidogrepp på alla underlag, främst i vinterronderna. Ice2 placerar sig i toppen för start och broms på is, men är ändå långsamt runt isbanan där det kämpar med understyrning och klent kurvgrepp. Den karaktären går igen även på snö. Det höga våtgreppet gör dock att det är ett av de snabbaste runt den bevattnade handlingbanan, fast med sävliga reaktioner.

Korta bromssträckor, bra asfaltsegenskaper och låg förbrukning bidrar slutligen till att Goodyear kniper bronsplatsen.

FAKTA

Pris, kr 1 255
Tillverkningsland Polen
Tillverkningsdatum vecka 45, 2017
Mönsterdjup mitt, mm 8,5
Last & hastighetsindex 94T
Hårdhetstal, grader Shore 54
Montering Rotationsriktning

BETYG

Start på is 5
Broms is 15
Körning is 9
Start snö 5
Broms snö 4
Körning snö 6
Broms väta 10
Körning väta 4
Broms torr 4
Körning torr 4
Rullmotstånd 8
Buller 3
Totalpoäng 77

 


Hankook - Winter i*cept iz2

Hankook har den hårdaste gummiblandningen av de nordiska friktionsdäcken. Det bidrar till att Winter i*cept iz2 har problem med isgreppet och är ständigt bland de sämsta däcken i isronderna. På snö är greppnivån medelmåttig.

Inte heller på asfalt kan Hankook stanna lika effektivt som konkurrenterna, utan vi uppmäter den längsta bromssträckan på våt asfalt.

Däcket är dock relativt lättkört när greppgränsen är nådd med bra balans och varnar föraren tidigt när det börjar släppa. Styr-känslan på torr asfalt är bäst av de nordiska friktionsdäcken, men däcket kan inte nolla ut kraften i slalombanan utan förstärker sladden för varje sväng.

Påtagligt rulljud förstärker Hankooks sistaplats bland de nordiska friktionsdäcken.

FAKTA

Pris, kr 1 071
Tillverkningsland Korea
Tillverkningsdatum vecka 15, 2017
Mönsterdjup mitt, mm 8,5
Last & hastighetsindex 94T
Hårdhetstal, grader Shore 59
Montering Rotationsriktning

BETYG

Start is 1
Broms is 6
Körning is 6
Start snö 4
Broms snö 4
Körning snö 12
Broms väta 4
Körning väta 4
Broms torr 3
Körning torr 3
Rullmotstånd 8
Buller 2
Totalpoäng 57

 


Michelin - X-Ice Xi3

I takt med att nykomlingarna har höjt nivån i isronderna hamnar Michelins dubbfria X-Ice-version på efterkälken. Isgreppet är bland de sämre i gänget.

Xi3 har sina styrkor på snö och har därtill bra stabilitet och styrrespons på asfalt. Det presterar också skapligt under bromsproven på barmark.

På vinterväg hävdar sig däcket bäst i acc- och broms, speciellt på snö där Michelin tillhör de bästa. Dock är sidogreppet sämre jämfört med konkurrenterna. Både på snö och is upplevs Michelindäcket diffust och det är svårt att känna den exakta greppgränsen. Balansen är tydligt understyrd, men kan växla till överstyrning vid kraftigare kurvtagning, vilket inte är ett önskvärt beteende.

Bra asfaltbetyg kan inte kompensera bristerna på is och  kurvkompetens. Sjätte plats.

FAKTA

Pris, kr 1 274
Tillverkningsland Ryssland
Tillverkningsdatum vecka 12, 2017
Mönsterdjup mitt, mm 8,3
Last & hastighetsindex 94H
Hårdhetstal, grader Shore 56
Montering Rotationsriktning

BETYG

Start is 4
Broms is 6
Körningis 6
Start snö 4
Broms snö 5
Körning snö 9
Broms väta 8
Körning väta 4
Broms torr 4
Körning torr 4
Rullmotstånd 6
Buller 3
Totalpoängs 63

 


Nokian - Hakkapeliitta R3

Nya HKPL R3 presterar bra på vinterväglag. Framför allt imponerar köregenskaperna på snö och is där det styr in fint i kurvorna med neutral balans. Även prestandan på våt asfalt är hög med kort bromssträcka och lättkörd under press.

Likt Nokians dubbdäck i förra numret trivs inte R3 i värmen under bromsproven på torrt väglag (11–13 grader). Här presterar det sämst av alla. Dessutom hör ljudkomforten till de sämre med ett lågfrekvent, störande buller.

Jämfört med R2 har styrskärpan på asfalt förbättrats men R3 är fortfarande mjukare och har diffusare styrkänsla än flera konkurrenter. Det är dock tryggt och stabilt i undanmanöverproven.

Nya R3 är ett bra vinterdäck men saknar Continentals bredd med fina asfaltsegenskaper för att nå en testseger.

FAKTA

Pris, kr 1 412
Tillverkningsland Finland
Tillverkningsdatum vecka 44, 2017
Mönsterdjup mitt, mm 8,3
Last & hastighetsindex 94R
Hårdhetstal, grader Shore 56
Montering Rotationsriktning

BETYG

Start is 5
Broms is 12
Körning is 15
Start snö 3
Broms snö 4
Körning snö 15
Broms väta 8
Körning väta 4
Broms torr 2
Körning torr 3
Rullmotstånd 8
Buller 2
Totalpoäng 81

 


Pirelli - IceZero FR

Pirellis IceZero FR har fått en ansiktslyftning under 2018. Gummiblandningen är mjukare än tidigare och Pirelli är närmast att hota Nokian och Continental i isronderna. Körmässigt styr IceZero in bra i kurvorna på både is och snö med högt sidogrepp, men på snöiga vägar kan balansen övergå till överstyrning. Sladdarna kommer dock progressivt och är lätta att parera.

På asfalt ger Pirelli bra styrkänsla för att vara ett nordiskt friktionsdäck men har dåligt fäste på både våt och torr asfalt. Bromssträckorna är långa och på bevattnad handlingbana samt i undanmanöver på torrt tappar IceZero fästet tidigare än de flesta konkurrenterna. Förbrukningen är också högst i gänget.

Nya IceZero FR är bland de bästa på vinterväglag men sämre asfaltsgrepp ger en fjärdeplats.

FAKTA

Pris, kr 1 369
Tillverkningsland Ryssland
Tillverkningsdatum vecka 44, 2017
Mönsterdjup mitt, mm 9,0
Last & hastighetsindex 94T
Hårdhetstal, grader SHore 49
Montering Rotationsriktning

BETYG

Start is 4
Broms is 12
Körning is 12
Start snö 4
Broms snö 4
Körning snö 12
Broms väta 4
Körning väta 3
Broms torr 3
Körning torr 3
Rullmotstånd 6
Buller 4
Totalpoängs 71

 


Kontinentalt friktionsdäck

Vi har valt ett av de kontinentala däck som har bäst vinteroptimering som joker och det kan faktiskt hävda sig skapligt i vissa snöronder. Dock saknar det lika bra kurvgrepp på snöbanan som de nordiska friktionsdäcken.

Med en hårdare gummiblandning och färre små lameller i mönstret jämfört med de nordiska friktionsdäcken har däcket stora problem med isgreppet.

Däckets fördel kommer fram på barmark. Det bromsar klart bäst på torr, och framför allt på våt asfalt. Även köregenskaperna är säkrare och snabbare på asfalt än för de mjuka nordiska friktionsdäcken. Nackdelarna är högre buller och medelmåttigt rullmotstånd.

De fina barmarksegenskaperna kan inte kompensera bristerna på vinterväglag. Det kontinentala friktionsdäcket blir sist.

FAKTA

Pris, kr -
Tillverkningsland -
Tillverkningsdatum vecka 44, 2017
Mönster djup mitt, mm 8,5
Last & hastighetsindex 94H
Hårdhetstal, gradr Shore 63
Montering Rotationsriktning

BETYG

Start is 1
Broms is 3
Körning is 6
Start snö 4
Broms snö 3
Körning snö 6
Broms väta 10
Körning väta 5
Broms torr 5
Körning torr 5
Rullmotstånd 6
Buller 2
Totalpoäng 56
ÖVRIGA TESTMOMENT

Här är resultaten från de testmoment som inte redovisas på annan plats. Bränsleförbrukningen är uppmätt med en Volvo V60 D2 i konstant hastighet (80 km/tim). Kupébullret är uppmätt i en Volvo V40 D2 vid förarens öron under 10 sekunder. I bullerbetyget ingår också en subjektiv bedömning av ljudbilden.

Bridgestone COntinental Goodyear Hankook Michelin Nokian Pirelli "Kontinentalt"
Körning i väta 41,63 39,48 39,97 40,67 40,40 40,29 41,09 37,63
Körningtorrväg,
subjektivtbetyg
1-5
3 3 4 3 4 3 3 5
Förbrukning, l/100 km 4,56 4,39 4,47 4,48 4,65 4,54 4,67 4,59
Buller, dB(A), 50km/tim 62,0 62,6 63,2 63,4 63,2 64,6 62,8 65,8
Buller, dB(A), 70 km/tm 66,0 65,8 67,2 67,0 66,4 67,2 66,6 60,0
Buller, dB(A), 90 km/tim 69,2 69,8 70,4 70,6 71,0 71,6 70,0 72,0
Buller, dB(A), 110 km/tim 72,0 71,2 72,6 73,2 72,8 73,2 72,2 73,6

 

TESTINFORMATION

Is- och snömomenten genomfördes på testbanan White Hell utanför Ivalo, Finland, under mitten av februari 2018. Väderförhållandet var övervägande mulet mellan -1 och -8 grader med relativt låg luftfuktighet förutom under acc- och bromsprovet på snö som skedde i lite varmare och fuktigare väderlek. Friktionsdäckstesterna ägde rum parallellt med vårt dubbdäckstest (publicerat i föregående nummer av Vi Bilägare).

Alla moment är gjorda med Volvo V40. De elektroniska hjälpsystemen ABS och anti-sladd har varit inkopplade, med antisladdsystemet i Sportläge vid varvtidsmätning för att tillåta lite mer hjulspinn och viss bakvagnssladd för att förstärka däckens karaktär samt ge bättre flyt i körningen.

Vid broms- och accelerationstesterna startade och slutade mätningarna vid 5 km/tim
istället för 0 km/tim för att minimera felmarginaler skapade av bilens teknik (ABS respektive antispinn).

Alla mätningar på torr och våt asfalt gjordes på en testbana utanför Tammerfors första veckan på maj. Temperaturen var i spannet mellan +5 och +14 grader. Även då användes en Volvo V40, utom när bränsleförbrukningen mättes – vilket gjordes med en Volvo V60 D2.

Alla däck har dimensionen 205/55 R16. Belastningsindex 94. Hastighetkod T (190 km/tim) eller närmast motsvarande om den hastighetskoden ej erbjuds i testdimensionen.


Betygskala: 5 = Utmärkt. 4 = Bra. 3 = Medel. 2 = Mindre bra. 1 = Dåligt.

Prisuppgifterna gäller däck utan fälg och kommer från Vanadis Gummi i Stockholm. Priserna på däck kan variera mellan olika köpställen – jämför innan köp!

LÄS MER

Fler däcktester på www.vibilagare.se/test/dack.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.