Välj rätt lågprisdäck
Den som jagar lägsta pris får ofta däck från Asien, vanligtvis tillverkade i Kina. ”Made in China” eller för den delen något annat asiatiskt land behöver dock inte vara synonymt med låg kvalitet. I årets däcktest har vi matchat nio billigare alternativ, tillverkade i Kina, Indonesien, Korea men också i Europa, mot ett av marknadens bästa premiumdäck. Testet visar att premium är bättre men också att det finns billigare däck med acceptabla egenskaper. Vissa av däcken är dock usla!
EU-märkning = självsanering
Generellt sett har budgetdäcken blivit bättre och en av anledningarna till kvalitetsförbättringen är den obligatoriska EU-märkningen som infördes för ett par år sedan. Märkningen av våtgrepp, rullmotstånd och buller har inneburit en viss självsanering. Det är ett steg i rätt riktning i strävan att upplysa konsumenten, att tillhandahålla fakta att basera köp på, men den säger långt ifrån allt. Tittar man till exempel på märkningen av buller avser det ljudnivån utanför bilen, mätt vid ett förbipasseringsprov. Läsarna som ringer till oss är dock mer intresserade av bullret inne i kupén, vilket är vad vi redovisar i detta test.
Diskutera: Vilka sommardäck väljer du?
- Accelera Alpha
- General Altimax Sport
- Gislaved Ultra Speed
- Goodride R-V H680
- Nankang AS-1
- Nexen N Blue HD Plus
- Sailun Atrezzo SH 402
- Sava Intensa hp
- Sonar SX-1 Evo Ultra Sport
- Continental ContiPremiumContact 5 (premiumdäck – referens)
Vi Bilägare gjorde testet av sommardäck vid Uvalde Proving Grounds i Texas, USA i december 2014. Temperaturen låg omkring 18–22 grader vid testerna på torr asfalt och omkring 12–18 vid körningarna i väta. Subjektiva tester, som till exempel ljud, komfort och hanterbarhet på våt och torr asfalt, kördes med en VW Golf 7 med 1,8 l TSI-motor. Audi A4 användes för tester av vattenplaning, bromsförmåga, kurvtagning och bränslemätning. Alla tester är gjorda med elektroniska hjälpsystemen inkopplade, förutom under momentet hanterbarhet som gjordes både med och utan ESP. Resultaten som redovisas är med ESP. Samtliga sommardäck har dimension 205/55 R 16.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jämförande rester sker alltid med nya däck av olika fabrikat.
Jag skulle vilja se en jämförelse med ett till hälften slitet däck jämfört med ett nytt av samma fabrikat.
Jag har lärt mej att man sällan skall skaffa testvinnare ifall du vill ha däck som fungerar bra och tyst genom hela sin livstid. GoodYear har jag för mej att är ett av dom bästa för tillfället, Continental är tyvärr ingenting som brukar hålla måttet i längden.
Håller med saabnisse, därför skall man akta sej för testvinnare för dom är optimerade för att vara bra som nya men blir allt för fort sämre än dom som blev efter i test.
Synd att alla däck inte har märkt ut threadwear (http://en.wikipedia.org/wiki/Treadwear_rating) som skulle berätta lite mera om hur länge däcket kan anses hålla?
Det är märkligt att det finns minimikrav för alla säkerhetsrelaterade komponenter / system på en bil... men man kan montera / köpa världens skitdäck. Det borde vara minimikrav där också beträffande fäste o.d.
Ja du Gäsp #4. Byter man mot skjutvapen får man allt ta dom däck man får:)
Testen skedde i Amerika, är det samma usla asfalt där som här? Annars blir ju testen fel. Och aldrig att min dimension är med i testen. Ska byta till smalare om det går och hoppas på tystare färd.
Ska man som mångårig prenumerant, verkligen behöva betala för tester som har varit i tidningar man fått tidigare men ej har kvar längre?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.