Årets däcktest visar att däck med många dubbar har betydligt bättre isgrepp än de med färre. Det är avgörande skillnader i grepp på is mellan däck som har 130–190 dubb och de med bara 96.
För två år sedan antog Norge, Finland och Sverige ett alternativt godkännande som tillåter däcktillverkarna att använda fler dubb än de 96 som utgör maxantal på dimensionen 205/55-16 enligt dagens regelverk. För att få förse däcket med fler dubbar än 96 måste det genomgå ett slitagetest som visar vilken påverkan däcket har på vägen. Däcket körs 400 gånger över speciella plattor som vägs före och efter proceduren (”overrun-test”). Så länge däcket inte sliter mer på vägen än de med 96 dubbar är det fritt fram för flera dubbar. Det är främst genom att modifiera dubbarnas konstruktion och placering som det är möjligt att inte öka slitaget trots ett större antal dubbar. Fem av åtta däck i årets test har godkänts enligt denna alternativa regel.
Det gäller att ha klart för sig vilket vägunderlag man oftast kör på för att göra rätt val mellan friktions- eller dubbdäck. Dubbdäckens fördel är främst ett betydligt bättre grepp på is, särskilt nära noll grader. På snö fungerar dubb- och friktionsdäck lika bra. På torr och våt väg är de stabilare dubbdäcken bättre. Detta beror dock inte på dubbarna, utan däckkonstruktionen. Glöm inte heller friktionsdäckens lägre ljudnivå. Bullret får man leva med varje meter man kör!
Testet av dubbdäck på is och snö gjordes utanför Ivalo, Finland, första veckan i mars 2015. Testförhållandena skiftade ovanligt starkt. Vissa dagar var milda, med lufttemperaturer nära noll, andra dagar omkring minus 10. Alla tester är gjorda med Volvo V40, S60, V60 och V70. De elektroniska hjälpsystemen har varit inkopplade, såväl ABS som ASR, det senare i sportläge vilket tillåter lite mer hjulspinn vid acceleration och viss bakvagnssladd.
Testerna på våt och torr väg gjordes på testbanor utanför Tammerfors i april, då också mätning av grepp i snöslask samt bränsleförbrukning utfördes. Testbilarna då var två Volvo V40 CC. Däcken har körts in på samma sätt, 20 mil på asfalt i högst 100 km/tim. På torr asfalt utförs även undanmanöver och snabba sidoförflyttningar för att kontrollera däckens stabilitet.
Alla däck har dimension 205/55 R16. Hastighetsindex T = 190 km/tim. Noterbart är att dubbreglerna numera innebär att det är stor skillnad på antal dubb i olika fabrikat. Däcken i detta test har mellan 96 och 190 dubb. Testet visar att antalet dubb, dubbutstick och dubbtrycket har stor betydelse för isgreppet.
De här däcken ingår i testet:
Diskutera: Vad väljer du för däck?
Det gäller att ha klart för sig vilket vägunderlag man oftast kör på för att göra rätt val mellan friktions- eller dubbdäck. Dubbdäckens fördel är främst ett betydligt bättre grepp på is, särskilt nära noll grader. På snö fungerar dubb- och friktionsdäck lika bra. På torr och våt väg är de stabilare dubbdäcken bättre. Detta beror dock inte på dubbarna, utan däckkonstruktionen. Glöm inte heller friktionsdäckens lägre ljudnivå. Bullret får man leva med varje meter man kör!
Testet av dubbdäck på is och snö gjordes utanför Ivalo, Finland, första veckan i mars 2015. Testförhållandena skiftade ovanligt starkt. Vissa dagar var milda, med lufttemperaturer nära noll, andra dagar omkring minus 10. Alla tester är gjorda med Volvo V40, S60, V60 och V70. De elektroniska hjälpsystemen har varit inkopplade, såväl ABS som ASR, det senare i sportläge vilket tillåter lite mer hjulspinn vid acceleration och viss bakvagnssladd.
Testerna på våt och torr väg gjordes på testbanor utanför Tammerfors i april, då också mätning av grepp i snöslask samt bränsleförbrukning utfördes. Testbilarna då var två Volvo V40 CC. Däcken har körts in på samma sätt, 20 mil på asfalt i högst 100 km/tim. På torr asfalt utförs även undanmanöver och snabba sidoförflyttningar för att kontrollera däckens stabilitet.
Alla däck har dimension 205/55 R16. Hastighetsindex T = 190 km/tim. Noterbart är att dubbreglerna numera innebär att det är stor skillnad på antal dubb i olika fabrikat. Däcken i detta test har mellan 96 och 190 dubb. Testet visar att antalet dubb, dubbutstick och dubbtrycket har stor betydelse för isgreppet.
De här däcken ingår i testet:
- Bridgestone Blizzak Spike 01
- Continental IceContact 2
- Gislaved NordFrost 100
- Goodyear UltraGrip Ice Arctic
- Michelin X-Ice North 3
- Nokian Hakkapeliitta 8
- Pirelli Ice Zero
- Sava Eskimo Stud
Diskutera: Vad väljer du för däck?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Skämtar ni? Skall man behöva betala för att läsa ett test som prenumerant?
Nokian Hakkapeliitta 8,känns dessutom juste att bidra till Finländsk ekonomi.
Är det inte 2016 nu?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.