96 dubb – eller 190. Sällan har vi sett så stora skillnader i sätten att konstruera dubbdäck. De nya reglerna innebär att tillverkarna kan optimera däcken efter maximalt tillåtet vägslitage. Det har betytt flera dubbar på vissa däck, med bättre placering och färre partiklar.
Nya regler har skakat om och ändrat förutsättningarna för dubbade vinterdäck dramatiskt. För att få ett vinterdäck med dubb godkänt krävs i dagsläget att en rad kriterier ska uppfyllas hos konstruktionen. Bland begränsningarna finns maximalt antal dubb per längdmeter (50 st.), gräns för utstick och vikt, samt restriktioner för hur hårt dubben får slå i marken när den träffar vägbanan. Ett däck som uppfyller alla dessa krav är godkänt och beräknas klara de allt hårdare kraven på minskat vägslitage.
Det finns dock luckor i regelverket. Om ett eller flera av ovanstående krav inte uppfylls kan tillverkaren av däcket testa det i ett överkörningsprov där underlaget vägs efter ett stort antal passager. Överstiger inte viktminskningen de utsatta gränserna finns inget hinder för försäljning och produkten kan lanseras på marknaden. I slutänden handlar det alltså alltid om mängden partiklar som genereras, inte hur däcket ser ut.
Samtliga däck i detta test uppfyller den nya standarden, vilket vi kontrollerat med finska Trafiksäkerhetsverket (Trafi). Trafi jobbar hårt på att testerna ska bli mer och mer exakta, något som däckbranschen efterfrågat sedan metoderna började användas.
Att en ökad mängd dubb alltid ger ett bättre testresultat är dock långt från självklart. Det är minst lika viktigt hur dubben är placerad över slitbanan, samt hur själva dubbstiftet är utformat. I de flesta fall är formen oval, vilket tillsammans med en diagonal placering ger ett optimalt grepp även då däcket belastas snett från sidan. Ett bra grepp vid start och stopp är självklart viktigt, men toppbetyg blir det inte förrän även kurvgreppet är tillfredsställande.
En viktig egenskap är också hur däcket beter sig när det närmar sig gränsen för vad det klarar av. Här krävs en tydlig kommunikation och progressivitet, vilket gör att du som förare tidigt blir varse att du närmar dig området där däcken tappar fästet och bilen börjar sladda. Här finns det uppenbara skillnader mellan testdäcken.
Vi har testat åtta dubbdäck. Samtliga uppfyller de nya reglerna.
Diskutera: Vad väljer du för däck?
Det finns dock luckor i regelverket. Om ett eller flera av ovanstående krav inte uppfylls kan tillverkaren av däcket testa det i ett överkörningsprov där underlaget vägs efter ett stort antal passager. Överstiger inte viktminskningen de utsatta gränserna finns inget hinder för försäljning och produkten kan lanseras på marknaden. I slutänden handlar det alltså alltid om mängden partiklar som genereras, inte hur däcket ser ut.
Samtliga däck i detta test uppfyller den nya standarden, vilket vi kontrollerat med finska Trafiksäkerhetsverket (Trafi). Trafi jobbar hårt på att testerna ska bli mer och mer exakta, något som däckbranschen efterfrågat sedan metoderna började användas.
Att en ökad mängd dubb alltid ger ett bättre testresultat är dock långt från självklart. Det är minst lika viktigt hur dubben är placerad över slitbanan, samt hur själva dubbstiftet är utformat. I de flesta fall är formen oval, vilket tillsammans med en diagonal placering ger ett optimalt grepp även då däcket belastas snett från sidan. Ett bra grepp vid start och stopp är självklart viktigt, men toppbetyg blir det inte förrän även kurvgreppet är tillfredsställande.
En viktig egenskap är också hur däcket beter sig när det närmar sig gränsen för vad det klarar av. Här krävs en tydlig kommunikation och progressivitet, vilket gör att du som förare tidigt blir varse att du närmar dig området där däcken tappar fästet och bilen börjar sladda. Här finns det uppenbara skillnader mellan testdäcken.
Vi har testat åtta dubbdäck. Samtliga uppfyller de nya reglerna.
Testerna på is och snö gjordes utanför Ivalo i Finland i mars 2014. Volvo V60 och Volvo V70 användes som testbänkar.
Testerna på våt och torr väg utfördes på testbanor utanför Tammerfors under våren, då också mätning av grepp i snöslask samt bränsleförbrukning gjordes.
De här däcken ingår i testet:- Bridgestone Blizzak Spike 01
- Continental ContiIceContact
- Dunlop Ice Touch
- Goodyear Ultra Grip Ice Arctic
- Hankook Winter iPike RS
- Michelin X-Ice North 3
- Nokian Hakkapeliitta 8
- Pirelli Ice Zero
Diskutera: Vad väljer du för däck?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag tror att man kan kasta pil idag på vilket däck man köper. 1:an från förra året åkte ned på tredje eller fjärde plats i år. Köper du ett däck i år finns risken att du får ett däck från den tiden (för ett eller två år sedan) då däcket kom på en annan placering.
Det är möjligen så att de mer udda däckssorterna inte riktigt har hängt med, men det är också allt som du kan utläsa med visst mått av säkerhet på dagens tester.
Jag tror att man kan kasta pil idag på vilket däck man köper. 1:an från förra året åkte ned på tredje eller fjärde plats i år. Köper du ett däck i år finns risken att du får ett däck från den tiden (för ett eller två år sedan) då däcket kom på en annan placering.
Det är möjligen så att de mer udda däckssorterna inte riktigt har hängt med, men det är också allt som du kan utläsa med visst mått av säkerhet på dagens tester.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.