Två tusen kronor kan faktiskt vara skillnaden mellan att hinna stanna eller att krocka med en annan bil. Och att köra in i något med nästan 50 km/tim är en ansenlig hastighet som orsakar ett kraftigt krockvåld.
Ta därför en rejäl funderare när det är dags att köpa nya däck i vår. Oavsett om man kör försiktigt eller stressar har däcken ändå samma skillnader i prestanda. Ett kvalitetsdäck är i stort sett alltid bättre än ett lågprisalternativ, särskilt om det inte är avpassat för Europa.
Däcktillverkningen är global och många stora fabrikat opererar över hela världen. I vissa fall har man olika specifikationer för olika marknader. Därför ska man förstås se till att de däck man köper är E-märkta, godkända och avsedda för oss i den här delen av världen. E-märkning är i och för sig inte någon garanti för bra egenskaper. Det är det lågprisdäck som vi har med i testet ett exempel på.
Man kan också fråga sig vilka asiatiska däcktillverkare som överhuvud taget testar och tillverkar däck för Europa och inte bara med utgångspunkt från sin egen marknad?
På vanliga dimensioner kan man lätt hitta ett 50-tal olika lågpris- eller budgetversioner där priserna ligger runt 500-600 kronor per däck. Det man omöjligt kan veta är vilka som har acceptabla egenskaper.
Nokian är för övrigt den enda däcktillverkare som lanserat ett däck som också har en specifikation särskilt avpassad för Norden. Vi körde bägge versionerna för att se om det verkligen fanns någon avgörande skillnad. Det gjorde det. Och Nordendäcket - Hakka V - är bättre på det mesta. Torr asfalt och hårda tag, då är Nokian V aningen bättre.
Men den som försöker köpa Nokians sommardäck billigt, kanske på en utländsk hemsida via internet, får bara tag i "V". Och då får man visserligen ett billigare men inte ett lika bra däck som "Hakka V"!
Svårmätt förtroende
Allt går heller inte att mäta. Det finns skillnader som man märker när man kör, men som inte framgår så tydligt av alla mätvärden. Dit hör till exempel förtroendet man känner med vissa däck. Man känner var gränsen för dess förmåga går. Andra hänger med bra på den bevattnade testslingan för att plötsligt bryta ut i en yvig sladd. Klart att man inte vill ha sådana däck.
Det är samma sak med buller. Ljudmätaren kan säga en sak men örat en annan. Därför skiljer sig ibland våra subjektiva betyg ifrån ljudmätningen. En sak är däremot både vi och dB-mätaren överens om. Det finns inget däck som är tillräckligt tyst eller tillräckligt komfortabelt. Det är fortfarande något vi väntar på.
Ekonomi och miljö börjar däremot slå igenom som en allt viktigare egenskap. Michelin har hunnit längst när det gäller att få ner rullmotstånd, sänka förbrukningen och plocka ut många mil ur däcket med acceptabel säkerhet. För vad är det för nytta med suveräna vägegenskaper om däcket inte håller mer än en säsong? Livslängd handlar både om bilägarens privata ekonomi och om vår gemensamma livskvalitet.
Än så länge är det bara, så vitt vi känner till, finska Nokian som inte längre använder de så kallade HA-oljorna i något däck. Förbudet inom EU kommer först från och med 2010.
Däremot finns det krav på både miljöbilar och miljödäck från kommuner, landsting, taxiföretag och andra. Definitionen på goda miljöegenskaper för däck är dessvärre än så länge lika diffusa som de för bilar.
Alla däck har dimension 195/65 R 15 V
Prisuppgifterna kommer främst från Vanadis Gummi i Stockholm och gäller endast ett däck inklusive moms. Priserna varierar dock kraftigt varför man kan spara flera hundralappar på en kontroll före köp. Rabatt brukar utgå vid en hel uppsättning. Ibland ingår även montering balansering i priset. Kolla före köp. Priset på GT Radial och Vredestein har hämtats från internethandeln.
Barum Bravuris 2
Det nya Bravuris 2 placerar sig för det mesta i mittfältet i de olika testmomenten. Det innebär att däcket är att betrakta som ett prisvärt alternativ. Egenskaperna i väta är bra och Barum är överhuvud taget förtroendeingivande att köra.
Det är något sämre på torr väg men skillnaderna är små. Rullmotståndet är lågt. Komforten är acceptabel med viss känslighet för grov asfalt. Bra säkerhet på alla väglag.
SÄKERT BUDGETALTERNATIV
Pris: 981 kr/däck
Tillv.land: Frankrike
Tillv.datum: v 36, 2007
Mönsterdjup: 7,4-8,1 mm
Hårdhetstal: 65
Vikt: 8,29 kg
Slitvärde: 340
Övrigt: Asymmetriskt mönster
Continental PremiumContact 2
PremiumContact 2 håller fortfarande hög klass. Kännetecknande är bra grepp i väta och bra styrkänsla som underlättar vid en undanmanöver.Däcket klarar också mycket bra grepp på torr asfalt.
Rullmotståndet är däremot inte lika lågt som för de bästa konkurrenterna. Och på grov asfalt ger däcket upphov till ett för örat jobbigt buller. Körsäkerheten är däremot bland de bästa.
BRA KÖP
Pris: 1 192 kr/däck
Tillv.land: Frankrike
Tillv.datum: v 36, 2007
Mönsterdjup: 7,4-7,7 mm
Hårdhetstal: 67
Vikt: 8,42 kg
Slitvärde 280
Övrigt: Asymmetriskt mönster
Dunlop SP Fastresponse
Dunlop gör bra ifrån sig när det gäller att motstå vattenplaning. Bromsförmågan i väta får dock bara godkänt. Det har bra kurvgrepp i väta men kräver mer aktivt rattande. Dunlop är än bättre på torr väg.
Det är mjukt och följsamt vid pressade situationer. Vi sätter högst poäng vid bedömningen av komfort på Dunlop och då menar vi att det rullar mjukt och inte så stötigt på ojämn väg. Fastresponse uppfattas dessutom subjektivt som tystare än konkurrenterna.
BÄSTA KOMFORT
Pris: 1 165 kr/däck
Tillv.land: Tyskland
Tillv.datum: v 9-10, 2007
Mönsterdjup: 7,3-7,7 mm
Hårdhetstal: 68
Vikt: 9,12 kg
Slitvärde: 280
Övrigt: Asymmetriskt mönster
Goodyear Hydragrip
Hydragrip har ett mönster som tillåter oerhört effektiv dränering av mycket vatten snabbt. Därför är det bäst mot vattenplaning. Det har mycket bra bromsförmåga i väta, men har lite sämre kurvgrepp och hanterbarhet i väta.
På torr asfalt är inte Goodyear bland de bästa, snarare bland de sämre. Rullmotståndet är också det sämsta av de jämförda däcken. Hydragrip är ett däck främst för hög säkerhet i väta.
UTMÄRKT I VÄTA
Pris: 1 174 kr/däck
Tillv.land: Tyskland
Tillv.datum: v 50-51, 2006
Mönsterdjup: 7,4-7,8 mm
Hårdhetstal: 67
Vikt: 9,77 kg
Slitvärde: 240
Övrigt: Rotationsbestämt mönster
GT Radial Champiro GTX-65
GT Radial är inte samma Champiro som vi dömde ut för fyra år sedan. GT Radial är från Kina och klarar torrt väglag hyfsat. Det är däremot ganska stumt och hårt, ger sämre körkänsla och komfort. Problemet är egenskaperna på våt väg.
Bromsförmågan är då alldeles för dålig. Kurvgreppet är svagt och det är svårt att förutse hur däcket kommer att bete sig i en forcerad situation. Körsäkerheten är helt enkelt inte tillräckligt bra i väta.
USELT I VÄTA
Pris: 640 kr/däck
Tillv.land: Kina
Tillv.datum: v 4, 2007
Mönsterdjup: 7,5-7,6 mm
Hårdhetstal: 65
Vikt: 10,51 kg
Slitvärde: 260
Övrigt: Rotationsbestämt mönster, M+S-märkt
Michelin Energy Saver
Nya Energy Saver har ett imponerande lågt rullmotstånd. Michelin har samtidigt lyckats behålla säkerheten och förbättra greppet i väta, vilket tidigare var ett problem. Bromsförmågan är lite sämre än hos de bästa.
Men kurvgrepp och körsäkerhet är Michelin duktiga på - både i väta och på torr väg. Komforten är i klass med genomsnittet bland testdäcken. Något bättre i fråga om buller. Energy Saver har bra säkerhet och är dessutom vänligt mot både plånbok och miljö.
BÄSTA MILJÖVAL
Pris: 1 199 kr/däck
Tillv.land: Italien
Tillv.datum: v 26, 2007
Mönsterdjup: 7,0-7,4 mm
Hårdhetstal: 63
Vikt: 7,52 kg
Slitvärde: 400
Övrigt: Rotationsbestämt mönster, Fritt från HA-oljor
Nokian Hakka V
BRA KÖP
Pris: 1 116 kr/däck
Tillv.land: Finland
Tillv.datum: v 38, 2007
Mönsterdjup: 7,5-7,7 mm
Hårdhetstal: 65
Vikt: 8,98 kg
Slitvärde: 300
Övrigt: Asymmetriskt mönster, mönsterdjupsindikering, placeringsmarkering, XL-däck (bär högre vikt). Fritt från HA-oljor
Vredestein Sporttrack 3
Vredestein har genomgående jämna resultat i testet och placerar sig bra i nästan alla testmoment. Sporttrac 3 motstår vattenplaning bra, men behöver något längre bromssträcka än de bästa däcken i testet. Det understyr markant vid forcerad körning.
Vredestein ger något längre bromssträcka än tätduon också på torr asfalt men är för övrigt mycket lätthanterligt, konsekvent och säkert. Uppfattas orsaka mer buller än konkurrenterna.
MEDELBRA
Pris: 680 kr/däck
Tillv.land: Holland
Tillv.datum v 17+21, 2007
Mönsterdjup: 7,3-7,5 mm
Hårdhetstal: 66
Vikt: 8,95 kg
Slitvärde: 300
Övrigt: Rotationsbestämt mönster
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.