Nästa artikel
Competizione - en ynnest att köra
Test

Competizione - en ynnest att köra

Publicerad 8 november 2007 (uppdaterad 21 september 2010)
Vi Bilägares Marianne Sterner har som en av ytterst få journalister på jorden fått ynnesten att provköra en av världens "hetaste" bilar; Alfa 8C Competizione. 500 personer som var snabba att anmäla sig för ett köp får köpa en bil. Pris: 162 550 Euro.

Alfa Romeo 8C Competizione visades som konceptbil för första gången på bilsalongen i Frankfurt 2003. Förra året togs besultet att tillverka 500 exemplar av bilen. Snabbt blev kön full och ordentligt övertecknad. 1200 personer, varav åtta svenskar ville köpa en 8C. Från Alfas sida ställde man som krav att man var en äkta "Alfisti" med lång erfarenhet av märket och att man inte hade för avsikt att överlåta köpekontraktet.


Det var inga problem att sälja dem. Sveriges tilldelning blev noll bilar.


Bilen är vacker och kraftfull på samma gång. Ljudet från den längsplacerade V8:an är enligt Marianne Sterner en skönsång som borde spelas in på CD och säljas till alla entusiaster.


-Bastoner blandas med hårda frekvenser i en melodi som stiger till ett vibrerande vrål uppåt 7 000 varv. Då är det dags att snärta till med fingrarna på växelplattan för att smälla i nästa växel. Under den bråkdel av sekund som gasen släpps och motorn frikopplas skjuter ett ursinnigt smatter ur avgaspiporna - så kan bara en Alfa låta!


De 450 hästarna kickar iväg bilen till 100 km/tim på 4,2 sekunder. Toppfarten är 292 km/tim. I rätta händer skenar 8C ifrån det mesta, men den är ändå lika lättkörd som en liten shoppingbil.


Den sexväxlade lådan styrs antingen automatiskt eller manuellt med plattor på rattstången. Det finns fyra körprogram. På läge normal/automat lunkar bilen beskedligt med lågt hummande motor, svarar mjukt på gasen och växlar upp tidigt. Även det manuella normalprogrammet är till för stillsammare körning med lugna växelbyten.


-Jag gör vad jag kan, gasar fram mot svängarna längre än jag egentligen vågar, står på bromsen, växlar ned, bryter in bilen och stampar hårt på gaspedalen. 8C lyder allt - balansen är enastående och karossen ligger helt platt mot banan. Bara när jag är riktigt brutal med högerfoten skriker bakhjulen till och glider iväg lite i utgången av svängarna. Men det behövs bara en liten knyck med ratten så har bilen rätat sig och är i full acceleration på väg mot nästa kurva.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.