Citroën blir den första franska tillverkare som ger sig in i kampen om de svenska suv-köparna. Men inte av egen kraft. C-Crosser tillverkas i Mizushima i Japan och säljs också under namnen Mitsubishi Outlander och Peugeot 4007.
De tre märkena skiljs endast åt av några plåt- och plastbitar i front och akter.
Beteckningen "stadsjeep" passar bra in på C-Crosser. Dieselmotorn - som är enda drivkällan fram till nästa år - tar plats och medför att frigångshöjden bara blir 17,4 centimeter. Det innebär att bilen bör framföras med viss försiktighet över stubbar och stenar, även om den nog kan ta sig fram.
Citroën C-Crossers franska diesel är några hästar starkare och har ett bättre vridmoment än testets motståndare, Nissan X-Trail. I praktiken märks det dock inte mycket, även om bilen accelererar som en smärre sportkärra. Till C-Crosser HDI finns ingen automatlåda. Den sexväxlade manuella är dock trevlig att hantera och motorn är så stark, att man inte behöver växla särskilt ofta.
C-Crosser och X-Trail har liknande chassin med fjäderben fram och bakaxel med många länkar som håller hjulen i spår och gör bilarna följsamma. De går att köra lika fort som vanliga, låga bilar på krokiga asfaltvägar utan att passagerarna blir sjösjuka.
Förr kunde det vara ganska ruskigt att testa suvar i en undanmanöver där bilen tvingas göra fyra hårda svängar på en kort sträcka. Det var inte ovanligt att övningen slutade med två hjul i luften.
Det har ESP-systemen satt stopp för. Både Citroën C-Crosser och Nissan X-Trail sköter sig exemplariskt när de svängs igenom banan.
Båda klarar farter upp emot 75 km/tim vilket är lika bra som de bästa normala personbilarna.
Citroën-suven har något fastare fjädring och är lite mera precis att styra än Nissan X-Trail som kränger men håller hjulen kvar i marken. En del av väghållningen hänger förstås också på däcken.
Citroën C-Crosser är inte bara dyrare att köpa än Nissan X-Trail, den fransk/japanska suven kostar också mer att hålla igång.
Serviceräkningarna blir ungefär dubbelt så dyra som hos Nissan och en del reservdelar har helt hutlösa priser. Den som till exempel kör sönder en av Exclusive-versionens xenonstrålkastare tvingas punga ut med över 14 500 kr för en ny. Katalysatorn kostar över 11 000 kr. Citroën tar mer betalt för i stort sett allt.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.