För Peugeot 308 blir den stora utmaningen att förvalta den position som föregångaren, 307-modellen, skapat. Och det är ingen lätt sak. 307:an är en av de mest framgångsrika bilarna i storleksklassen och har sedan debuten 2001 sålts i över 3,2 miljoner exemplar.
Även på den svenska marknaden har Peugeot 307 genom åren lockat stora skaror köpare och håller sedan länge till i försäljningslistans toppskikt. Så nya 308 har en hel del att leva upp till, både i Sverige och i resten av världen.
Peugeot har gått försiktigt fram i uppgraderingen från 307 till 308. Igenkänningsfaktorn är hög och det är inte så konstigt. Varför ändra alltför mycket på ett vinnande lag? 308:an påminner också en hel del om den mindre 207-modellen, bara lite mer uppblåst. Familjebanden är starka hos Peugeot.
I vår testduell ställs Fiat Bravo 1,4 T-Jet Sport mot Peugeots motsvarighet, som går under beteckningen 308 1,6 Turbo Premium+. De är knappast är några enkla basbilar. Istället handlar det om de motorstarkaste och mest påkostade versionerna i de båda modellserierna.
Låter nästan för bra...
För ordningens skull är det lika bra att avslöja att modellvalet inte är gjort för testlagets höga nöjes skull, utan för att inga andra versioner fanns att tillgå.
Vi hade mycket hellre kört de billigare volymmodellerna, om så varit möjligt. Men i valet mellan att vänta med testet eller ta de mer påkostade varianterna vann nyhetsinstinkten.
Fast, det ska erkännas, nyfikenheten på Fiats nya 1,4-litersmotor T-Jet (Turbojet) var stor. Med hjälp av avancerad turboteknik plockas rejält med effekt och vridmoment, 150 hk/230 Nm, ur den lilla cylindervolymen. Samtidigt utlovas låg bränsleförbrukning: 7,1 l/100 km. Det låter nästan för bra för att vara sant.
Behagligt tyst
T-Jet-motorn jobbar dessutom behagligt lent, tyst och utan alltför besvärande turbofördröjning.
Även Peugeot har en turbomotor på 150 hk mellan framhjulen, men med lite större cylindervolym än Fiats. Motorn har utvecklats tillsammans med BMW och är direktinsprutad och försedd med en dubbelverkande så kallad Twinscroll-turbo, som minimerar turbofördröjningen.
Den börjar ladda redan vid 1 000 v/min och det maximala vridmomentet, 240 Nm, nås så tidigt som vid 1 400 v/min och är sedan oförändrat upp till 3 500 v/min. Det ger ett behagligt kraftflöde redan från låga varvtal och bidrar till att bilen känns stark över ett brett register.
Fast i fråga om ren och skär prestanda hänger 308:an inte med den snabba Bravon, utan får stryk i alla accelerationsprover. Däremot vinner Peugeoten förbrukningsronden överlägset. Med sina 7,7 l/100 km är den betydligt snålare på bränsledropparna än Fiaten. Det handlar om över tio procent.
Fiaten upplevs också smidigare att hantera än Peugeoten. Framför allt beroende på en mer kompetent växellåda och ett bättre avstämt samspel mellan låda och kopplingspedal. Just växellådan är en av akilleshälarna på 308:an, även om den är något bättre i turboversionen än i de mer motorsvaga modellversionerna.
Negativt och positivt
Fiats låda är sexväxlad, medan Peugeoten har fem steg. Men Bravo-lådan är tätstegad och utväxlingen på sexan är lägre än Peugeots femte växel.
Hastigheten vid 1 000 v/min på högsta växeln är för Fiat 37,18 km/tim och för Peugeot 39,35 km/tim. Det är faktorer som påverkar bränsleförbrukningen, negativt för Fiat och positivt för Peugeot.
Det Fiat vinner på de snabba teststräckorna, förlorar den vid mer normal landsvägskörning. Peugeoten har den klart behagligaste fjädringen: bestämd utan att kännas stum. Fiats sportchassi är hårdare strängat och stöter ganska elakt på dåligt underlag.
Ljudkomforten är överraskande bra i båda bilarna, med en liten fördel för Bravo som är tystare på skrovligt underlag och mindre motorsurrig i högre farter. Fast hur bilarna låter med sommardäck vet vi inte. All körning gjordes på dubbfria vinterdäck, som bullrar betydligt mindre än de hårdare sommardäcken.
Både Fiat och Peugeot har förstått vikten av kvalitetskänsla i interiören och förarplatserna ger ett gediget, elegant och nästan lite smålyxigt intryck. Funktionellt är dock skillnaden stor och det är Bravo som är förloraren.
Fiat har en del att lära av Peugeot, som inte frestats att trixa med instrument eller andra reglage, utan erbjuder en både elegant och funktionell arbetsplats för föraren.
Fiat Bravo och Peugeot 308 hör till de större bilarna i Golfklassen och det märks på innerutrymmena.
Två vuxna får plats i baksätet på båda bilarna, men allra bäst sitter de i 308:an som har ett bättre benutrymme. Dessutom är insteget till Peugeots aktersoffa ovanligt smidigt tack vare de högt skurna bakdörrarna.
De franska konstruktörerna har också tänkt lite extra på barnen och sett till att baksätet, på biomanér, är högre monterat än framstolarna. Det, tillsammans med de stora sidorutorna, ger en finfin utsikt även för dem som inte är så långa.
Fiat Bravo må vara lite rivigare att köra, men testlagets val är ändå solklart.
Peugeot vinner den fransk-italienska duellen. 308:an är billigast att köpa, billigast att äga och drar minst bensin. Den har också störst förutsättningar att fungera som vardagsbil för den lilla familjen.
Det enda som vållar en viss oro är byggkvaliteten. Föregångaren, 307-modellen, har inte direkt rosat marknaden på den punkten.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.