Nästa artikel
VW Golf GTI - snabb och civiliserad
Provkörning

VW Golf GTI - snabb och civiliserad

Publicerad 14 april 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
För 33 år sedan drog Volkswagen igång alltihopa genom att sätta en liten ilsken 110-hästarsmotor i en Golf och trycka fast bokstäverna GTI i aktern. Nu kommer sjätte generationen Golf GTI och den har inte mycket gemensamt med ettan. Den lilla busbilen har mognat och blivit civiliserad och komfortabel. Men temperament, det har den.
Redan vid 1700 varv uppnår motorn sin bästa styrka och det innebär att Golf GTI kan gubbköras i låg fart på hög växel. Men vem vill det? Betydligt roligare är det att stampa ned gasen. Då exploderar bilen i en rasande acceleration medan tvålitersturbon sjunger av glädje med rena, vackra toner.

Noll till hundra går på 6,9 sekunder, vare sig föraren själv sköter den sexväxlade lådan eller om DSG-lådan (för 14 000 kr) gör jobbet automatiskt. Accelerationen upphör inte förrän vid 240 km/tim.

Golf GTI nummer sex drivs av en turbomatad tvålitersmotor som innehåller 210 hästkrafter och har ett vridmoment på 280 Newtonmeter. Det utvecklas, som nämnts, redan vid 1700 varv och maxstyrkan består ända upp till 5200 varv.  Det innebär att bilen är snäll att köra i stadstrafik men det är på svängiga vägar GTI:n lever upp till sitt rykte.

Jämfört med den vanliga Golfen är GTI:n sänkt och försedd med hårdare dämpare och fjädrar. Det räcker långt på normala vägar. Bilen känns hur stadig som helst och trycker sig genom kurvorna utan att drifta eller svaja. Väghållningen har ytterligare förstärkts av ett system som kallas XDS och som fungerar som en diffbroms. Om det inre framhjulen börjar slira i en kurva - och bilen vill börja kasa utåt - bromsas hjulet lite tills det har fullt grepp igen.

Den som inte är nöjd med orginalfjädringen i Golf GTI kan få bilen med DCC, VW:s aktiva chassi som kan ställas i tre lägen. Det finns en massa andra prylar att beställa, bland annat Park Assist som kan fickparkera bilen om det bara finns en lucka som är en dryg meter längre än bilen.

Att lyssna till GTI-motorns skönsång och känna accelerationen i ryggen har förstås sitt pris. Golf GTI kostar från 259 900 kronor och börjar säljas i början av maj.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-04-14 18:47
Roy (ej verifierad)

VW har fått viss kritik för att de inte använder den mer nyutvecklade tvålitersmotorn, men den är troligen alldeles för civiliserad - och då är ändå den här jämförelsevis snäll.
Billig är den ju inte, men visst vill jag ha en!
I vanlig ordning får man leta på andra ställen på nätet om man vill se ordentliga bilder.

#2 • Uppdaterat: 2009-04-15 11:47
pa_forsgren (ej verifierad)

Är inte det här den "nya" motorn med kamkedja ala uppborrad 1,8TSI ?

#3 • Uppdaterat: 2009-04-15 21:29
Benny (ej verifierad)

Vansinnigt dyr och ganska miljöfientlig. Hoppas man utvecklar en snålare och lika stark motor som drar mindre soppa. Ja och sänker priset ordentligt!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.