Hej Maria, vart har du varit?
– Jag har provkört nya versionen av Volkswagen Up längs bildsköna vägsträckor runt Comosjön utanför Milano. Där någonstans har George Clooney sommarhus och smuttar på kapselkaffe medan han tittar på det vackra bergslandskapet som omringar vattnet. I byarna runt sjön lever bilarnas sidospeglar farligt i de trånga gränderna, men Up verkar vara i sitt rätta element.
Berätta mer om bilen – vad är nytt?
– Den har fått lite kosmetiska förändringar, lite vassare former, nya färger. Och så ett nytt motoralternativ, en starkare bensinare på 90 hästkrafter.
Och hur är den att köra?
– Som sagt så verkar den trivas bra där det finns ont om plats, den är enkel att manövrera och lättväxlad. Stora rutor ger bra runtom-sikt. Men det är definitivt inte en bil för baksätesåkare, märkte jag efter att ha genomlidit flertalet potthål…
Vad kommer den att kosta och när kommer den till Sverige?
– Bensindrivna Up lanseras tillsammans med en gasversion efter sommaren och den eldrivna kommer till hösten. Priserna börjar på 128 900 kronor och den 90-hästarsversion jag körde kostar från 133 900 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Up?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Har ägt en sedan början av 2013 och är väldigt nöjd. För långfärder finns bättre alternativ, även om det funkar det också. Den går ca 1200 mil/år som 2:a el 3:e bil beroende på vad som finns i garaget för tillfället. Inte ett enda fel så här långt.
Pigg, lättparkerad och allmänt trevlig för en till två pers. Kostar nästan gratis att äga. Enda svagheten är riktigt kalla vinterdagar när ventilationen inte riktigt hänger med.
Skulle hellre köpa en Fabia alla gånger. Ungefär samma prisklass som testbilen.
Det finns uppgifter om att VW E Up ska öka batterikapaciteten från 25 Ah celler till 37 Ah vilket betyder en ökning från 18,7 kWh till 28,3 kWh, dvs en räckviddsförlängning med ca 50%. DET vore en stor nyhet eftersom det gör bilen mer användbar.
Hej! Har ägt Up! de senaste 4 åren. En mycket bra bil, inga fel på 6000 mil, klart godkänt. Att man inte kan åka i baksätet är trams. Finns många bilar som är sämre att åka i därbak och framförallt att komma in i. Uppen är mycket lätt att stiga in i eftersom takhöjden är så hög. Det enda som kunde varit bättre är accet när man ska köra om och är 4 st i bilen. Då kommer den nya TSI med 90 hästar att göra susen. Bilen går jättefint på motorvägen upp till 120 är det helt ok ljudnivå. Eftersom man inte får köra fortare i Sverige kan jag inte finna någon anledning att köpa en stor Volvo som tappar 100.000:- på två år (nästan lika mycket som en Up! kostar) Mvh Lars i Halmstad
Fick en up när jag hade bilen på service och blev överraskad av hur bra den kändes. Fabian känns som en full ko jämfört med denna. Styrningen är typ 100 gånger bättre. Kanske en up till frugan..
Dessa "mini-bilar" har ju rent prismässigt svår konkurrens med segmentet ovanför - typ Fabia, i20, Corsa m fl. Så de har nog svårt att slå i vårt land när man för kanske bara 10.000 kr ytterligare får en lite större bil. Sen tycker även jag att Up går bra och inte känns speciellt trång men listpriset är nog tyvärr lite för högt för att det skall bli några större framgångar hos oss.
MIn favorit i VW-utbudet. Gillar designen och invändigt är den riktigt fin i jämförelse och dessutom förvånansvärt rymlig.
Dock för dyr. För 128 papp får man en storlek större 208 och 5000 kr över. M fl.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.