Volkswagen Beetle cabbar ner och reser sig upp.
En folkabubbla med höjd markfrigång och fällbart tak – kan det vara något att ha? Vi rapporterar från provkörningen av Volkswagen Beetle Dune Cabriolet.
Vi Bilägares Fredrik Diits Vikström har varit och provkört Volkswagen Beetle i det nya utförandet Dune Cabriolet.
Det låter som en ganska udda bil?
– Det kan man säga! Ingen nisch är för liten verkar det som, säger Fredrik Diits Vikström.
Vad är första intrycket?
– Att det är en bil som syns i trafiken. Många vrider på huvudet och stannar för att titta. Designen är kanske inte för alla men den sticker i alla fall ut.
Markfrigången är höjd?
– Japp! Med tio millimeter, för att vara exakt. Inte något som gör en terrängbil, tanken är att det ska bidra till ett lite tuffare utseende.
Hur är den att köra?
– Ungefär som en Golf, vilket inte är så konstigt eftersom Beetle är byggd på samma teknik. Men bilen är inte baserad på senaste Golfen utan på plattformen som användes till den förra och förrförra. Grundmaterialet har alltså några år på nacken. Mer om det i provkörningsrapporten i tidningen.
Och vad står det på prislappen?
– Priserna börjar från 241 000 kronor. Då är det 1,4-liters bensinmotor på 150 hästkrafter och manuell låda som gäller. Cabriolet kostar 40 000 kronor extra.
Läs hela provkörningen av Volkswagen Beetle Dune Cabriolet i ett kommande nummer av Vi Bilägare. Prenumerera för att få tidningen först och till lägst pris – klicka här för att läsa mer om prenumeration.
Diskutera: Vad tycker du om VW Beetle Dune Cabriolet?
Det låter som en ganska udda bil?
– Det kan man säga! Ingen nisch är för liten verkar det som, säger Fredrik Diits Vikström.
Vad är första intrycket?
– Att det är en bil som syns i trafiken. Många vrider på huvudet och stannar för att titta. Designen är kanske inte för alla men den sticker i alla fall ut.
Markfrigången är höjd?
– Japp! Med tio millimeter, för att vara exakt. Inte något som gör en terrängbil, tanken är att det ska bidra till ett lite tuffare utseende.
Hur är den att köra?
– Ungefär som en Golf, vilket inte är så konstigt eftersom Beetle är byggd på samma teknik. Men bilen är inte baserad på senaste Golfen utan på plattformen som användes till den förra och förrförra. Grundmaterialet har alltså några år på nacken. Mer om det i provkörningsrapporten i tidningen.
Och vad står det på prislappen?
– Priserna börjar från 241 000 kronor. Då är det 1,4-liters bensinmotor på 150 hästkrafter och manuell låda som gäller. Cabriolet kostar 40 000 kronor extra.
Läs hela provkörningen av Volkswagen Beetle Dune Cabriolet i ett kommande nummer av Vi Bilägare. Prenumerera för att få tidningen först och till lägst pris – klicka här för att läsa mer om prenumeration.
Diskutera: Vad tycker du om VW Beetle Dune Cabriolet?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Minus cab, en viss association till Adam Rocks.
Japp N-iklas, 4 hjul ,ratt ,dörrar. Visst finns det associationer.
Jag tycker att det mest liknar en vanlig folka med lite extra plast på.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.