Volkswagen har slagit på stort när de grillade Arteon.
Vi Bilägares reporter Nils Svärd åkte till Tyskland för att bekanta sig med Volkswagens nya motorvägslok. Men biltillverkaren har gjort en ödesdiger miss i motorutbudet…
Hej Nils, var håller du hus?
– Hej, jag är i Hannover för att lära känna Volkswagen Arteon. Det är Volkswagens försök att göra en slank GT-vagn av präktiga Passat.
Har de lyckats då?
– Jämfört med föregångaren CC är Arteon en betydligt mer genomtänkt produkt. Medan CC i princip var identisk med Passat så är Arteon en större bil. Hjulbasen är förlängd och benutrymmet bak matchar Skoda Superb. Inte så konstigt kanske, då Arteon och Superb faktiskt delar hjulbas. Arteon har också en praktisk halvkombilucka som ger ett högt användarvärde.
Mer utrymme och halvkombilucka – det låter också ganska präktigt?
– Jo, det är sant! Fast Gran Turismo-vibbarna är närvarande. Designen på Arteon är ovanligt aggressiv för att komma från VW – grillen är värre än Audi – och dörrarna har karmlösa rutor för att ge den rätta coupékänslan.
Hur är den att köra?
– Det sparar jag till nästa nummer av Vi Bilägare. Jag kan dock avslöja att den är ovanligt kurv-villig. I alla fall bilens finesser. Kryssa rätt i tillvalen och den adaptiva farthållaren kan själv sänka farten när vägen svänger. Dessutom vrider de aktiva LED-strålkastarna på ljuskäglan redan inför en kurva – inte i böjen som tidigare.
Har du hittat något negativt?
– Ja, motoralternativen känns mossiga. Bara fyrcylindriga motorer med hög effekt och automatlåda. Att toppmodellen Arteon inte lanseras som laddhybrid är ett stort tjänstefel! Tekniken finns ju sedan länge i vanliga Passat. Efter Volkswagens dieselskandal hade en Arteon laddhybrid varit betydligt fräschare än en dieselfyra på 240 hästar.
– Rykten säger att laddhybriden kommer om ett drygt år, men den skulle så klart funnits med redan från start. Sedan hade jag gärna sett den nya 1,5-litersbensinaren på 150 hästar. Den erbjuds i Tyskland men är tyvärr inte aktuell för Sverige. Det är synd.
Vilka motorer får vi och vad kommer Arteon att kosta?
– Bilarna kommer till Sverige efter sommaren. Vi får tre motoralternativ – alla med fyrhjulsdrift och automatlåda: 2,0 TDI 240 DSG 4Motion GTS kostar från 434.900 kronor. 2,0 TSI 280 DSG 4Motion GTR kostar från 489.900 kronor. Sedan kommer även 2,0 TDI 190 DSG 4Motion GT med ett pris från 399.900 kronor – det är saftiga 63.900 dyrare än motsvarande Passat med samma drivlina. Om den är värd sitt merpris kommer jag berätta i nästa nummer (nr 10) av Vi Bilägare.
Vi Bilägare nummer 10/2017 landar i butik den 4 juli. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration här.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Arteon?
– Hej, jag är i Hannover för att lära känna Volkswagen Arteon. Det är Volkswagens försök att göra en slank GT-vagn av präktiga Passat.
Har de lyckats då?
– Jämfört med föregångaren CC är Arteon en betydligt mer genomtänkt produkt. Medan CC i princip var identisk med Passat så är Arteon en större bil. Hjulbasen är förlängd och benutrymmet bak matchar Skoda Superb. Inte så konstigt kanske, då Arteon och Superb faktiskt delar hjulbas. Arteon har också en praktisk halvkombilucka som ger ett högt användarvärde.
Mer utrymme och halvkombilucka – det låter också ganska präktigt?
– Jo, det är sant! Fast Gran Turismo-vibbarna är närvarande. Designen på Arteon är ovanligt aggressiv för att komma från VW – grillen är värre än Audi – och dörrarna har karmlösa rutor för att ge den rätta coupékänslan.
Hur är den att köra?
– Det sparar jag till nästa nummer av Vi Bilägare. Jag kan dock avslöja att den är ovanligt kurv-villig. I alla fall bilens finesser. Kryssa rätt i tillvalen och den adaptiva farthållaren kan själv sänka farten när vägen svänger. Dessutom vrider de aktiva LED-strålkastarna på ljuskäglan redan inför en kurva – inte i böjen som tidigare.
Har du hittat något negativt?
– Ja, motoralternativen känns mossiga. Bara fyrcylindriga motorer med hög effekt och automatlåda. Att toppmodellen Arteon inte lanseras som laddhybrid är ett stort tjänstefel! Tekniken finns ju sedan länge i vanliga Passat. Efter Volkswagens dieselskandal hade en Arteon laddhybrid varit betydligt fräschare än en dieselfyra på 240 hästar.
– Rykten säger att laddhybriden kommer om ett drygt år, men den skulle så klart funnits med redan från start. Sedan hade jag gärna sett den nya 1,5-litersbensinaren på 150 hästar. Den erbjuds i Tyskland men är tyvärr inte aktuell för Sverige. Det är synd.
Vilka motorer får vi och vad kommer Arteon att kosta?
– Bilarna kommer till Sverige efter sommaren. Vi får tre motoralternativ – alla med fyrhjulsdrift och automatlåda: 2,0 TDI 240 DSG 4Motion GTS kostar från 434.900 kronor. 2,0 TSI 280 DSG 4Motion GTR kostar från 489.900 kronor. Sedan kommer även 2,0 TDI 190 DSG 4Motion GT med ett pris från 399.900 kronor – det är saftiga 63.900 dyrare än motsvarande Passat med samma drivlina. Om den är värd sitt merpris kommer jag berätta i nästa nummer (nr 10) av Vi Bilägare.
Vi Bilägare nummer 10/2017 landar i butik den 4 juli. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration här.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Arteon?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Synd att sätta en så aggressiv grill på en bil som skall föreställa vara elegant.
Arteon började att utvecklas långt innan dieselskandalen avslöjades och långt innan dieselförbud i städer kom på tal. Därav är modellen försedd med stora och starka motorer som VW trodde då att kunderna efterfrågade. Verkligheten idag ser dock betydligt annorlunda ut och diesel är på väg att försvinna. Vi lär därför inte få se speciellt många Arton ute på vägarna. 190 och 240 dieslarna vill ingen ha och 280 bensinaren är på tok för dyr för att vara en enbart bränsledriven VW. Att laddhybriden kommer om ett år lär inte hjälpa. Då är modellen redan "gammal" för dem som vill ha det senaste i denna kategori och det finns andra nyare alternativ att välja på.
En av de snyggaste! Om inte snyggast.
En köpare av en sådan här läckerhet sysslar inte med hårklyverier utan att det är pålle som gäller.
Helt riktiga motoralternativ ala oldstyle, inge tjafs!
Ja det är så att jag själv vill gå bananas, kasta vettet ut igenom fönstret och löpa in och boka en.
"diesel är på väg att försvinna"? Snicksnack! Inte på långa vägar! Diesel säljer fortfarande starkt. Både diesel och bensin har tappat något mot hybrid/el, men att det skulle vara på väg bort är kraftig överdrift och önsketänkande från elbilsförespråkarna.
Tänk vad modet ändrar sig. På mitten av 80-talet kom Passat utan någon grill alls. Det blev så tomt i nosen så man sålde gummidekaler som limmades på motorhuven för att fejka grillöppningar. Nu är nästan hela fronten en grillöppning...
Man kunde ju förvänta sig att den som arbetar med bilar dagligen skulle vet skillnaden mellan en Automatlåda och en DSG men tydligen har den nyansen gått spårlöst förbi.
Den här bilen erbjuds inte med automatlåda, bara med en som växlar automatiskt och det är inte samma sak.
Hmm, N-iklas, "en bil som växlar automatiskt" , är inte det en automatväxlad bil? Och till en automatväxlad bil krävs någon form av automatlåda. Hur den sedan är konstruerad, kanske är en underordna detalj för gemene man?
"Att toppmodellen Arteon inte lanseras som laddhybrid är ett stort tjänstefel! "
Laddhybrider i så här stora bilar, motorvägslok, är ju helt meningslöst. All form av eldrift hör inte hemma i redan stora/tunga bilar. Men i allt från elcyklar upp till lite dryga 1 ton tycker jag eldrift har ett existensberättigande. Sen är det bara krystat för att kunna påskina att man är miljömedveten men ger i praktiken ingen miljövinst för större bilar.
Ja, automatlåda kan ju vara vanlig hydraulisk, DSG, robotstyrd, CVT... gemensamt är att man inte behöver växla själv.
Frågan är ifall en potentiell kund hellre väljer A5? Det skulle nog jag ha gjort...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.