Det är inte så svårt att identifiera Toyota Verso. Den är slående lik föregångaren som under sina fem år blivit ett vanligt inslag i trafiken. Men det mesta har förändrats till det bättre.
Namnet Corolla har tagits bort därför att bilen nu inte ska kopplas ihop med någon annan Toyotamodell. Det är en helt egen konstruktion och den vilar på en ny teknisk bas. Verso anno 2009 är betydligt tystare än föregångaren och fjädrar med lugna, bekväma rörelser.
Jag börjar provkörningen som baksätespassagerare. Som förut finns en andra sätesrad med tre separata stolar och bakom dem ytterligare två sittplatser.
Där märks att karossen blivit sju centimeter längre. Stolssitsarna har förlängts och blivit skönare att sitta på. Varje säte i mittraden går att skjuta nästan 20 centimeter i längd. Alla kan också vinkla om sina ryggstöd.
Lättare än förut
Precis som i tidigare modell kan alla säten fällas ihop till ett plant golv. Det är lättare än förut. Nackskydden skjuts ned över stolarnas ryggstöd och behöver inte tas bort. Fällningen går på några sekunder. Det behövs bara ett lätt ryck i en tamp så viker stolarna ihop sig.
På förarplatsen finns det ingen anledning att klaga på utsikten. Stolen sitter 2,5 centimeter högre än tidigare och nu syns marken närmare bilen än förut.
Fem motorer
Till Verso finns fem motorer. Jag hinner bara med en under den korta provkörningen; bensinmotorn på 1,8 liter. Den har genomgått Toyotas kur som kallas "optimal drive". Med hjälp av ventiler som öppnar olika länge och högt och ett insugsrör som varierar i längd har styrkan ökat och förbrukningen minskat.
Moderniseringen har gjort 1,8-litersmotorn 18 hästkrafter starkare och 0,6 deciliter snålare per mil.
Grundpriset för Toyota Verso 1,8 ligger på 218 800 kr och det är 3 700 kr högre än för gamla modellen.
Detta är en förkortad version av Marianne Sterners provkörning av Toyota Verso. Hela provkörningen finns i Vi Bilägare #6 - ute i butik 28 april!
Jag börjar provkörningen som baksätespassagerare. Som förut finns en andra sätesrad med tre separata stolar och bakom dem ytterligare två sittplatser.
Där märks att karossen blivit sju centimeter längre. Stolssitsarna har förlängts och blivit skönare att sitta på. Varje säte i mittraden går att skjuta nästan 20 centimeter i längd. Alla kan också vinkla om sina ryggstöd.
Lättare än förut
Precis som i tidigare modell kan alla säten fällas ihop till ett plant golv. Det är lättare än förut. Nackskydden skjuts ned över stolarnas ryggstöd och behöver inte tas bort. Fällningen går på några sekunder. Det behövs bara ett lätt ryck i en tamp så viker stolarna ihop sig.
På förarplatsen finns det ingen anledning att klaga på utsikten. Stolen sitter 2,5 centimeter högre än tidigare och nu syns marken närmare bilen än förut.
Fem motorer
Till Verso finns fem motorer. Jag hinner bara med en under den korta provkörningen; bensinmotorn på 1,8 liter. Den har genomgått Toyotas kur som kallas "optimal drive". Med hjälp av ventiler som öppnar olika länge och högt och ett insugsrör som varierar i längd har styrkan ökat och förbrukningen minskat.
Moderniseringen har gjort 1,8-litersmotorn 18 hästkrafter starkare och 0,6 deciliter snålare per mil.
Grundpriset för Toyota Verso 1,8 ligger på 218 800 kr och det är 3 700 kr högre än för gamla modellen.
Detta är en förkortad version av Marianne Sterners provkörning av Toyota Verso. Hela provkörningen finns i Vi Bilägare #6 - ute i butik 28 april!
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.