Redaktionen skickade ner Tommy Wahlström till spanska skogar för att testa nya generationen av Toyota RAV4. Se video från provkörningen!
Hej Tommy! Det ser ut som du är ute i skogen och kör?
– Jajjamen! Toyota är väldigt noga med att understryka att dom förbättrat fyrhjulsdriften på den nya generationen Rav4. Därför har man lagt en ovanligt stor del av provkörningen till en rätt dålig skogsväg här i bergen nordväst om Barcelona.
Hur går den då?
– Föga överraskande så klarar den alla hinder på den här banan men exakt hur bra fyrhjulsdriften fungerar får vi veta när vi testar bilen på våra nollfriktionsrullar på hemmaplan.
– Jajjamen! Toyota är väldigt noga med att understryka att dom förbättrat fyrhjulsdriften på den nya generationen Rav4. Därför har man lagt en ovanligt stor del av provkörningen till en rätt dålig skogsväg här i bergen nordväst om Barcelona.
Hur går den då?
– Föga överraskande så klarar den alla hinder på den här banan men exakt hur bra fyrhjulsdriften fungerar får vi veta när vi testar bilen på våra nollfriktionsrullar på hemmaplan.
Vad kan du säga för övrigt om nya RAV4?
– Den är rymligare än den tidigare modellen och ger ett modernare intryck. Formgivningen är ju speciell och jag tror många kommer att gilla den. Enbart hybridversionen tas in till Sverige där en bensinmotor kombineras med en eller två elmotorer. Den deklarerade förbrukningen är låg. Nya Rav4 ska dra under en halv liter per mil och det är lite för att vara en bensindriven suv i stora mellanklassen. Nackdelen med hybridsystemet är väl att det fortfarande ger lite känsla av ”rem-johan”. De som även tidigare kört hybridbilar från Toyota är vana men om de tilltänka kunderna kommer från Tiguan eller XC60 har de en del tillvänjning framför sig… Men mer om mina intryck får ni läsa i nr 3 av Vi Bilägare.
När kommer bilen till Sverige?
– Den går att beställa redan nu och Toyota har introduktion hos handlarna under v 6. Den framhjulsdrivna varianten kommer först och kostar från 295 000 kr. Vill man ha fyrhjulsdrift får man vänta en liten tid och sedan även betala 20 000 kr i tillägg.
Läs hela provkörningen i Vi Bilägare 03/2019 som kommer ut den 19 februari. Prenumeranter får tidningen en vecka innan det. Läs mer om prenumeration här!
Diskutera: Vad tycker du om Toyota RAV4?
– Den är rymligare än den tidigare modellen och ger ett modernare intryck. Formgivningen är ju speciell och jag tror många kommer att gilla den. Enbart hybridversionen tas in till Sverige där en bensinmotor kombineras med en eller två elmotorer. Den deklarerade förbrukningen är låg. Nya Rav4 ska dra under en halv liter per mil och det är lite för att vara en bensindriven suv i stora mellanklassen. Nackdelen med hybridsystemet är väl att det fortfarande ger lite känsla av ”rem-johan”. De som även tidigare kört hybridbilar från Toyota är vana men om de tilltänka kunderna kommer från Tiguan eller XC60 har de en del tillvänjning framför sig… Men mer om mina intryck får ni läsa i nr 3 av Vi Bilägare.
När kommer bilen till Sverige?
– Den går att beställa redan nu och Toyota har introduktion hos handlarna under v 6. Den framhjulsdrivna varianten kommer först och kostar från 295 000 kr. Vill man ha fyrhjulsdrift får man vänta en liten tid och sedan även betala 20 000 kr i tillägg.
Läs hela provkörningen i Vi Bilägare 03/2019 som kommer ut den 19 februari. Prenumeranter får tidningen en vecka innan det. Läs mer om prenumeration här!
Diskutera: Vad tycker du om Toyota RAV4?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.