Hybridsystemet är på hugget i nya Toyota Prius Plug-In Hybrid.
Toyotas laddhybrid ska komma dubbelt så långt som tidigare. Vi rapporterar från provkörningen av nya Prius Plug-In Hybrid.
Den här gången har Vi Bilägares reporter Fredrik Diits Vikström tagit sig till Barcelona.
Vad är det du kör, Fredrik?
– En bil som ser ut som vanliga Prius. Eller nästan i varje fall, säger Fredrik Diits Vikström och fortsätter:
– Det finns några utmärkande skillnader. Bland annat strålkastarna med sina fyra LED-enheter och baklamporna som är horisontella i stället för vertikala. Sedan är det förstås ett annat hybridsystem. Två elmotorer, en bensinmotor och ett batteri som ska ge ungefär fem mil eldriven räckvidd. Förra Prius laddhybrid kom bara hälften så långt.
Fem mil på el – är det realistiskt?
– Som vanligt beror det på förhållanden och hur man kör men jag måste säga att jag blev positivt överraskad. Hur långt jag kom innan bensinmotorn hoppade igång berättar jag i provkörningsrapporten i tidningen.
Några andra första intryck?
– Att hybridsystemet verkligen är på hugget och hela tiden arbetar för att driva bilen så effektivt som möjligt. Själva paketeringen lämnar dock mycket att önska. För att få plats med batteriet har golvet i lastutrymmet höjts med 16 centimeter. Och för att bilen inte ska bli för tung finns bara två platser i baksätet. Det känns sådär.
Något som sticker ut?
– En udda grej är solcellspanelen som kan installeras på taket. Om bilen står ute i solen hela dagen ska man kunna få fem kilometer räckvidd. Och under färd ska solenergin också kunna ladda 12-voltsbatteriet. Men det kostar 18 000 kronor extra…
Vad är grundpriset då?
– 377 900 kronor. Sedan får man dra av supermiljöbilspremien på 20 000 kronor. Så 357 900. För privatköpare är det väldigt mycket pengar men som tjänstebil kan den här bilen bli rena klippet med en nettokostnad på en dryg tusenlapp i månaden.
Läs hela provkörningen av Toyota Prius Plug-In Hybrid i Vi Bilägare nummer 4/2017 som utkommer den 7 mars. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare.
Diskutera: Vad tycker du om Toyota Prius Plug-In Hybrid?
Vad är det du kör, Fredrik?
– En bil som ser ut som vanliga Prius. Eller nästan i varje fall, säger Fredrik Diits Vikström och fortsätter:
– Det finns några utmärkande skillnader. Bland annat strålkastarna med sina fyra LED-enheter och baklamporna som är horisontella i stället för vertikala. Sedan är det förstås ett annat hybridsystem. Två elmotorer, en bensinmotor och ett batteri som ska ge ungefär fem mil eldriven räckvidd. Förra Prius laddhybrid kom bara hälften så långt.
Fem mil på el – är det realistiskt?
– Som vanligt beror det på förhållanden och hur man kör men jag måste säga att jag blev positivt överraskad. Hur långt jag kom innan bensinmotorn hoppade igång berättar jag i provkörningsrapporten i tidningen.
Några andra första intryck?
– Att hybridsystemet verkligen är på hugget och hela tiden arbetar för att driva bilen så effektivt som möjligt. Själva paketeringen lämnar dock mycket att önska. För att få plats med batteriet har golvet i lastutrymmet höjts med 16 centimeter. Och för att bilen inte ska bli för tung finns bara två platser i baksätet. Det känns sådär.
Något som sticker ut?
– En udda grej är solcellspanelen som kan installeras på taket. Om bilen står ute i solen hela dagen ska man kunna få fem kilometer räckvidd. Och under färd ska solenergin också kunna ladda 12-voltsbatteriet. Men det kostar 18 000 kronor extra…
Vad är grundpriset då?
– 377 900 kronor. Sedan får man dra av supermiljöbilspremien på 20 000 kronor. Så 357 900. För privatköpare är det väldigt mycket pengar men som tjänstebil kan den här bilen bli rena klippet med en nettokostnad på en dryg tusenlapp i månaden.
Läs hela provkörningen av Toyota Prius Plug-In Hybrid i Vi Bilägare nummer 4/2017 som utkommer den 7 mars. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare.
Diskutera: Vad tycker du om Toyota Prius Plug-In Hybrid?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.