Maria Dahlin är i spanska Malaga för att testa kaxiga småbilen. Här är första intrycken.
Hej Maria! Hur går provkörningen?
– Tack bra! Vi har kört längs slingriga bergsvägar i trakterna av spanska solkusten, lilla Swift mår bra när det svänger. Bilen har bantat 80 kilo från förra generationen och känns fjäderlätt, men den lite tyngre styrningen ger en förankrande känsla och bra väggrepp.
Vad är nytt med bilen?
– Suzuki lanserade ju nya Swift för en tid sen och nu kommer tredje generationen av Sport. Den skiljer sig från vanliga Swift med en annan design på grillen, bakre diffusor, metallpedaler och dubbla avgasrör bland annat.
När kommer bilen till Sverige och vad kommer den att kosta?
– Det finns bara en motorversion: en 1,4-liters turboladdad bensinmotor på 140 hästkrafter. Den är framhjulsdriven och kopplad till en sexväxlad manuell låda. 199.900 kronor kostar bilen med gul lack. Blå, röd eller vit med metalliclack kostar 5.500 kronor extra. Den säljs nu och första bilarna levereras i slutet av juni.
Läs hela provkörningen av Suzuki Swift Sport i Vi Bilägare 07/2018, som kommer ut den 8 maj. Prenumeranter får tidningen en vecka innan det. Läs mer om prenumeration här!
Diskutera: Vad tycker du om Suzuki Swift Sport?
– Tack bra! Vi har kört längs slingriga bergsvägar i trakterna av spanska solkusten, lilla Swift mår bra när det svänger. Bilen har bantat 80 kilo från förra generationen och känns fjäderlätt, men den lite tyngre styrningen ger en förankrande känsla och bra väggrepp.
Vad är nytt med bilen?
– Suzuki lanserade ju nya Swift för en tid sen och nu kommer tredje generationen av Sport. Den skiljer sig från vanliga Swift med en annan design på grillen, bakre diffusor, metallpedaler och dubbla avgasrör bland annat.
När kommer bilen till Sverige och vad kommer den att kosta?
– Det finns bara en motorversion: en 1,4-liters turboladdad bensinmotor på 140 hästkrafter. Den är framhjulsdriven och kopplad till en sexväxlad manuell låda. 199.900 kronor kostar bilen med gul lack. Blå, röd eller vit med metalliclack kostar 5.500 kronor extra. Den säljs nu och första bilarna levereras i slutet av juni.
Läs hela provkörningen av Suzuki Swift Sport i Vi Bilägare 07/2018, som kommer ut den 8 maj. Prenumeranter får tidningen en vecka innan det. Läs mer om prenumeration här!
Diskutera: Vad tycker du om Suzuki Swift Sport?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Aldrig varit nåt fan av siluetten men den där var rätt frän ändå :P
En av de osnyggaste bilarna, till och med som placerad i en vacker vy så ser bilen ut som en bit billig ost.
Man får lägga på 10.000:- för nya fäljar, dom där var ohyggligt fula. Varför kan man inte ha sportiga fäljar på en sportig bil ?? Nått som ser racing ut, inte nått som en bakfull konstnär kräkts ur sig.
Jag har kört en hel del Swift nu, förra modellen och därför ska det bli intressant att se om man åtgärdat några av bristerna på den nya.
Helt klart är det ju ett plus att Sport fått de extra hk jag saknat, 140hk i den här lätta bilen bör räcka ett tag.
Den är ju suverän att ta sig i och ur, betydligt bättre än den S90 jag har just nu och när man kommer in känns den också rymligare i framsätet, men lite väl mörk och plastig.
Men sedan är det ju en rejäl skillnad, i motsats till S90 som har stolar som är bland marknadens absolut bästa, är det avsaknaden av bekväma stolar jag saknar mest.
Även om det är några 100000:- i prisskillnad borde man ändå satsa något på komfort, åtminståne som tillval!
När man av någon för mig outgrundlig anledning i princip slopat fjädringen, borde man ju ändå kostat på lite mer än 5 mm stoppning i trästolarna.
Det ska bli intressant att se skillnaden på Sport, om de lyckats få till ännu hårdare fjädring och stolar, det är tydligen så det ska vara när det är "sportigt"!
Ganska dyr?
För dyr för mig, för ful färg i instegspriset och hemska fälgar... annars "ja tack" till det övriga.
Men 200000 för en gul Swift !?! och ytterligare 5500kr för att slippa denna anskrämligt fula färg (och sedan som någon skrev här 10000 kr till för att byta ut de hemska fälgarna.) Swift kommer att bli en parentes på den Svenska marknaden.
Tyvärr, för det är en jäkligt kul bil att köra (i alla fall den gamla modellen).
Suzuki Swift Sport, skulle jag kunna tänka mig att ha.
Det har alltid funnits likheter mellan Swift och Fabia. Swift har alltid varit den lite tuffare och coolare körmaskinen, men Fabia den bättre bilen.
Kan den här ändra på någonting?
(Jag gillar fälgar där man kombinerar metall och svart, men just de här var inte några höjdare.)
Fabia?
För 200 papp så skulle jag nog välja en Polo. Kanske tom en GT ryms i den budgeten...
langt bedre bil end Fabia..
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.