I Skoda Fabia GreenLine får det flärdfulla stå tillbaka för nyttiga egenskaper. Det ska vara praktiskt och billigt! Inredningen är nästan helt i svart plast och ser vid första anblicken väldigt billig ut. När man pillat ett tag på knappar och rattar, känner man att det mesta ändå är väl utfört och hopsatt.
Förarmiljön är bra med tydliga instrument och rediga reglage. En extra eloge ger vi till de högt placerade värmereglagen. De är lätta att se och justera utan att man behöver luta sig fram och gräva i mörkret framför växelspaken.
Ratten går att justera rejält i höjdled och djupled vilket underlättar för föraren att hitta en bra körställning. Framstolarna ger bra stöd för hela kroppen men mittkonsolen har ett vass hörn som inkräktar på utrymmet för långa förares högra knä.
Baksätet är rymligt för två fullvuxna eller tre barn. Här finns gott om plats för huvud och även stora fötter går in under stolen framför. Tack vare det kan baksätespassagerarna sträcka ut benen och därmed kompenserar man lite för den något korta sittdynan.
Bagageutrymmet sväljer 480 liter med baksätet uppfällt. Det är lika mycket som bilarna i den ett nummer större mellanklassen. Bakluckan är lätt att stänga och försedd med en stropp som gör att även kortväxta når upp utan problem.
Den trecylindriga dieselmotorn är dock ingen vidare trevlig bekantskap. Den knatttrar, rasslar och vibrerar på ett sätt som inte alls känns modernt. Motorn är också väldigt tunn på låga varv men drar sedan starkt mellan 2000 och 3000 varv/minut. För att pressa förbrukningen är miljömodellen GreenLine försedd med högre utväxling än den vanlig Fabia 1,4 TDI. Det medför att minsta motlut kräver nedväxling och väntar man för länge måste man kliva ned två hack för att få motorn att börja dra igen.
Högre utväxling, lägre vikt, sänkt luftmotstånd och lättrullande däck har emellertid pressat ned förbrukningen från den vanliga Fabia 1,4 TDI:s 4,7 l/100 km, till GreenLines 4,1 l/100 km. Fabia GreenLine går också att köra snålt i verkligheten. Efter drygt 20 mils blandad landsvägskörning i lugn takt, visade färddatorn en snittförbrukning på 3,8/100 km.
Provturen avslöjar också fin fjädringskomfort och spänstiga köregenskaper. Ljudkomforten är sämre och både motor och vägbuller stör.
Antisladdsystem är standard men Fabia kombi klarar inte toppbetyget i Euro-NCAP:s krockprov utan får nöja sig med fyra stjärnor. Fabia Greenline uppfyller den statliga miljöbilsdefinitionen för snåla dieselbilar. Den kvalificerar sig därmed för den statliga miljöbilspremien på 10 000 kronor och parkerar gratis i vissa kommuner. Däremot är den inte befriad från Stockholms biltullar.
Konkurrenterna är få. Vill man ha en miljöbilsklassad dieseldriven kombi finns förutom Skodan, bara Mini Cooper Clubman och Ford Focus att välja mellan. Fabian är rymligare och bekvämare än Clubman och nästan 50 000 kr billigare än både Mini och Ford. I konkurrensen framstår Skoda absolut som det mest förnuftiga köpet.
Ratten går att justera rejält i höjdled och djupled vilket underlättar för föraren att hitta en bra körställning. Framstolarna ger bra stöd för hela kroppen men mittkonsolen har ett vass hörn som inkräktar på utrymmet för långa förares högra knä.
Baksätet är rymligt för två fullvuxna eller tre barn. Här finns gott om plats för huvud och även stora fötter går in under stolen framför. Tack vare det kan baksätespassagerarna sträcka ut benen och därmed kompenserar man lite för den något korta sittdynan.
Bagageutrymmet sväljer 480 liter med baksätet uppfällt. Det är lika mycket som bilarna i den ett nummer större mellanklassen. Bakluckan är lätt att stänga och försedd med en stropp som gör att även kortväxta når upp utan problem.
Den trecylindriga dieselmotorn är dock ingen vidare trevlig bekantskap. Den knatttrar, rasslar och vibrerar på ett sätt som inte alls känns modernt. Motorn är också väldigt tunn på låga varv men drar sedan starkt mellan 2000 och 3000 varv/minut. För att pressa förbrukningen är miljömodellen GreenLine försedd med högre utväxling än den vanlig Fabia 1,4 TDI. Det medför att minsta motlut kräver nedväxling och väntar man för länge måste man kliva ned två hack för att få motorn att börja dra igen.
Högre utväxling, lägre vikt, sänkt luftmotstånd och lättrullande däck har emellertid pressat ned förbrukningen från den vanliga Fabia 1,4 TDI:s 4,7 l/100 km, till GreenLines 4,1 l/100 km. Fabia GreenLine går också att köra snålt i verkligheten. Efter drygt 20 mils blandad landsvägskörning i lugn takt, visade färddatorn en snittförbrukning på 3,8/100 km.
Provturen avslöjar också fin fjädringskomfort och spänstiga köregenskaper. Ljudkomforten är sämre och både motor och vägbuller stör.
Antisladdsystem är standard men Fabia kombi klarar inte toppbetyget i Euro-NCAP:s krockprov utan får nöja sig med fyra stjärnor. Fabia Greenline uppfyller den statliga miljöbilsdefinitionen för snåla dieselbilar. Den kvalificerar sig därmed för den statliga miljöbilspremien på 10 000 kronor och parkerar gratis i vissa kommuner. Däremot är den inte befriad från Stockholms biltullar.
Konkurrenterna är få. Vill man ha en miljöbilsklassad dieseldriven kombi finns förutom Skodan, bara Mini Cooper Clubman och Ford Focus att välja mellan. Fabian är rymligare och bekvämare än Clubman och nästan 50 000 kr billigare än både Mini och Ford. I konkurrensen framstår Skoda absolut som det mest förnuftiga köpet.
Relaterade bildspel
Skoda Fabia Kombi Greenline
Pris, kr från: 150 800
Modell: Femsitsig, femdörrars kombi
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 424/B 164 /H 150
Tjänstevikt, från: 1 220 kg.
Släpvagnsvikt: 1 000 kg.
Motor: 3-cyl turboladdad dieselmotor med laddluftkylare. Cylindervolym: 1 422 cm3. Max effekt: 80 hk vid 4 000 varv/min. Max vridmoment 195 Nm från 2 200 varv/min.
Prestanda: Acc 0 - 100 km/tim på 13,7 sek. Toppfart 172 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 4,1 l diesel/100 km. CO2-utsläpp: 110 g/km.
Konkurrenter: Mini Cooper D Clubman, Ford Focus Kombi 1,6 TDCi
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
har haft min fabia greenline nu knappt en månad. den är väldigt pigg o rolig i stadsmiljö, bra inställningsmöjligheter för föraren. passagerarsätet är något högt för korta passagerare. Men man får bra sikt pga att man sitter lite högre. Klart ett väldigt bra köp.
Jag har ingen Fabia själv men lånade en en helg för ca 1år sedan, blev mycket positivt överraskad över hur bra utrymmen det var i kupen...bilen ser ju ut att vara smal som en varmkorv på utsidan..
Det är defenitivt en bil jag skall kolla på vid nästa byte.
Det verkar svårt att få till små och moderna dieselmotorer. Men vi får väl hoppas VW har någon i pipeline. Både Fabia Greenline och Polo skulle uppenbarligen behöva en bättre diesel. Och att lilla Audi A3 bara går att få med en diesel på 2-liters känns inte uppdaterat i dessa downsizeingtider.
Annars är Fabia en riktigt trevlig bil (har bara kört generation 1). En fördel med Greenline är också att man kan få 14-tumsfälgar i aluminium. Vet från den Fabia I jag kör att 14-tum absolut inte känns för litet.
Greenline känns som en vettig miljömodell, om det inte vore för att dieselmotorn tydligen inte är någe vidare.
Fabian har efter ett halvårs ägande visat vissa brister. Helljuset är precis kasst och det är ett måste med extra ljus. Det andra som är dåligt är att bromsarna är kännsliga för vinterväglag, och det medför minskad bromsverkan. detta verkar vara ett problem då jag hört med andra greenline ägare som har samma problem, hoppas skoda ser över detta. annars finns det inget att anmärka mer på.
Jag har en Fabia greenline TDI 2009. Det är en kanonbil, billig i drift och och snabb vid omkörning.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.