Vad har nya suven Seat Tarraco att komma med? Vi rapporterar från provkörningen av den spanska sjusitsaren.
Vi Bilägares Fredrik Diits Vikström har varit och provkört ytterligare en suv från Seat.
– Det här är alltså den tredje suven som Seat lanserar på tre år. En bil som är klart större än de tidigare två, den mellanstora Ateca och den mindre Arona. Och den finns antingen som femsitsig eller som sjusitsig, säger Fredrik Diits Vikström och konstaterar:
– Det verkar inte finnas någon gräns för hur många högbyggen som biltillverkarna kan trycka ut.
Är den släkt med någon annan bil från VW-koncernen?
– Japp, både när det gäller teknik och storlek är Tarraco i stort sett en kopia på Skoda Kodiaq och Volkswagen Tiguan Allspace. Det som skiljer bilarna åt är framför allt design, även om Tarraco är väldigt lik Tiguan från sidan. Dörrarna ser ut att vara precis likadana. Men det finns också vissa skillnader i inredning, utrustning och i kalibrering av allt från motor till växellåda och fjädring.
Vad är bilens starka sida?
– Den här biltypen har ju en del fördelar, det går inte att komma ifrån. Bekvämt insteg. Bra sikt. Trygg känsla. Sedan är Tarraco bekväm och trevlig att köra, den har gott om utrymme, baksätessoffan kan skjutas på längden, och så finns ju två extrastolar för barn som man kan rycka upp bagageutrymmets golv.
Och den svaga?
– Svaga och svaga, men man kan väl säga att Tarraco inte tillför så mycket nytt om man jämför med Kodiaq och Tiguan Allspace. Det finns också några märkliga skillnader mellan de tre bilarna, till exempel att Tarraco saknar strålkastarspolning medan detta finns till både Kodiaq och Tiguan. Om man läser provkörningsrapporten i tidningen så får man veta mer.
Och till sist: vad kostar den?
– Det vet vi inte ännu. Vi fick en väldigt tidig provkörning och Seat i Sverige har inte hunnit sätta något pris ännu. Först i december ska priset vara färdigt. Den enda indikationen vi har fått är att basmodellen – med fyrhjulsdrift, sexväxlad manuell låda och 1,5-liters bensinmotor på 150 hk – kommer att kosta någonstans mellan 260 000 och 280 000 kr.
Läs hela provkörningen av Seat Tarraco i Vi Bilägare nr 15/2018 som utkommer den 23 oktober. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration här.
Diskutera: Vad tycker du om Seat Tarraco?
– Det här är alltså den tredje suven som Seat lanserar på tre år. En bil som är klart större än de tidigare två, den mellanstora Ateca och den mindre Arona. Och den finns antingen som femsitsig eller som sjusitsig, säger Fredrik Diits Vikström och konstaterar:
– Det verkar inte finnas någon gräns för hur många högbyggen som biltillverkarna kan trycka ut.
Är den släkt med någon annan bil från VW-koncernen?
– Japp, både när det gäller teknik och storlek är Tarraco i stort sett en kopia på Skoda Kodiaq och Volkswagen Tiguan Allspace. Det som skiljer bilarna åt är framför allt design, även om Tarraco är väldigt lik Tiguan från sidan. Dörrarna ser ut att vara precis likadana. Men det finns också vissa skillnader i inredning, utrustning och i kalibrering av allt från motor till växellåda och fjädring.
Vad är bilens starka sida?
– Den här biltypen har ju en del fördelar, det går inte att komma ifrån. Bekvämt insteg. Bra sikt. Trygg känsla. Sedan är Tarraco bekväm och trevlig att köra, den har gott om utrymme, baksätessoffan kan skjutas på längden, och så finns ju två extrastolar för barn som man kan rycka upp bagageutrymmets golv.
Och den svaga?
– Svaga och svaga, men man kan väl säga att Tarraco inte tillför så mycket nytt om man jämför med Kodiaq och Tiguan Allspace. Det finns också några märkliga skillnader mellan de tre bilarna, till exempel att Tarraco saknar strålkastarspolning medan detta finns till både Kodiaq och Tiguan. Om man läser provkörningsrapporten i tidningen så får man veta mer.
Och till sist: vad kostar den?
– Det vet vi inte ännu. Vi fick en väldigt tidig provkörning och Seat i Sverige har inte hunnit sätta något pris ännu. Först i december ska priset vara färdigt. Den enda indikationen vi har fått är att basmodellen – med fyrhjulsdrift, sexväxlad manuell låda och 1,5-liters bensinmotor på 150 hk – kommer att kosta någonstans mellan 260 000 och 280 000 kr.
Läs hela provkörningen av Seat Tarraco i Vi Bilägare nr 15/2018 som utkommer den 23 oktober. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration här.
Diskutera: Vad tycker du om Seat Tarraco?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.